اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

کولبر یا متجاوز مرزی؟

آوای سنت : آنچه که دراین سال ها بدون هزینه و زحمت قابل استفاده است,تغییر نام و کاربرد واژه های گوناگون است وقتی برای مدارس و دانشگاه های خصوصی القاب و اوصاف خاصی که مخالف هدف ومقصد اصلی موسسان و بنیانگذاران آن هاست استفاده می شود چه اشکال دارد که از این به بعد به جای واژه ی کولبر ,متجاوز مرزی را بکار ببریم .

هرچند اصطلاح و کلمه و یا جمله ماهیت اشیاء را تغییر نمی دهد و یا بار معنایی کلمه را دگرگون نمی سازد و کشتن همان کشتن است و ارزش جان انسان چنان درنظر اسلام والا و ارزنده است که به هیچ وجه قابل توجیه نیست .

من تعجب می کنم که این مفاهیم چگونه یک شبه خلق می شوند و لباس حقانیت برآن ها پوشانیده می شود .هیچ شکی در حساسیت درباره ی ورود بیگانگان وخارجی ها ویا جاسوسان وانجام وظیفه ی حفظ مرزها از سوی مرزبانان نیست .اما از سوی دیگر پدیده ی کولبری پدیده ای نیست که برای حاکمیت ومردم نا مانوس ونا آشنا باشد .هرچند تاکنون تعداد زیادی از کولبران زحمتکش در راه تامین زندگی اهل وعیال جان خودرا فدا نموده وهیچ ارگان ونهادی در این باره احساس مسئولیت ننموده وخونشان به هدر رفته است .اما تغییر نام کولبر به متجاوزان مرزی بدعت جدیدی است که می تواند در سختگیری وبرخورد شدید با این قشر زحمتکش استعمال شود وموجب بغرنج شدن قضیه وتلفات وپیامدهای ناگوار مادی ومعنوی برای مرزنشینان واهالی منطقه باشد.

هرچند در اسلام واژه ی عمل وکار مترادف ایمان وباور است واز ارزش ذاتی برخوردار است وکارگر از جایگاه شایسته ای برخوردار است ومانند مجاهد در راه خداست .اما من شخصا کولبری را شغل افتخار آمیزی نمی دانم زیرا در جهان امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی وصنعت وحمل ونقل کالا چه لزومی دارد که یک جوان لیسانس,فوق لیسانس ودکترا که باید در کارخانه ودانشگاه مشغول باشد به انجام عمل وکاری بپردازد که شایسته ی انسان معاصر نیست !!!

چند سؤال مطرح است اولا این پدیده در چه کشورهایی وجود دارد؟ آیا یک شغل وکار مورد نیاز وضروری جامعه است وراه گریزی از آن نیست؟ آیا کولبری یک شغل محترم است ومایه ی افتخار؟ اگر شغل مقبولی است چرا جوانان تهرانی یا اصفهانی دربین آنان دیده نمی شوند ؟

کشتن کولبران نه مسکن درد است ونه مانع تکرار آن .تا زمانی که فقر وبیکاری وتوسعه نیافتگی در منطقه وجود دارد ومراکز اشتغالی موجود نیست چاره ای جز مهاجرت ویا پرداختن به شغل شریف کولبری نیست .شغلی که هم برای نظام وهم برای مردم هزینه آور وزیانبخش است.

امیدوارم برای حل مشکل کولبری اقدامات اساسی و اصولی انجام شود .نه کشتن جوانان کولبر دردی را درمان می کند ونه بی توجهی وبی تفاوتی مسئولان برای حل این معضل قضیه را به فراموشی می سپارد . کشتن جوانان زحمتکش هرچند بنا به قاعده ی مأمور ومعذور بودن شاید موجه باشد اما این قاعده مخالف اصول عادلانه ی قرآنی وعدالت وکرامت انسانی وتامین رفاه وسلامتی وامنیت انسان ها می باشد .

وظیفه ی دولت است که جوانان جویای کار را در مراکز اشتغال به کار بگمارد وصادرات و واردات را ضابطه مند وبا نگاه یکسان به مناطق مختلف و اجرای تبعیض مثبت از کشتن نان آوران و رنجکشان جلوگیری نماید و مرزبانان و مرزداران نیز حفظ مرزها را در اولویت قراردهند نه کشتن جوانان . و ماموران نیز یک بار خودرا جای این جوانان قرار دهند . امیداست که این آخربن باری باشد که این خبرهای ناگوار را می شنویم ومسئولان نگرانی ودلهره ی اهالی منطقه را بشنوند واین قضیه چنان لوث شده که متاسفانه همگان اعم از نمایندگان وفعالان مدنی و سیاسی از آن استفاده ی ابزاری می نمایند.
باشد که آخرین نوشته باشد.

دکتر جلال جلالی زاده

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن