اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

گزارش آوای سنت از شرایط نگران کننده کرونا در خاش

آوای سنت: بر اساس بررسی های میدانی شرایط شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان از جهت شیوع کرونا نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، اخبار و اطلاعات منتشره در رابطه با شیوع شدید کرونا در خاش بسیار نگران کننده و خطرناک گزارش می شود. بنظر می رسد علیرغم عادی شدن اوضاع در استان ها و شهرستان های مرکزی اوضاع استان های جنوبی، مجموعه شهرستان های سیستان و بلوچستان بعضی اوقات وضعیت قرمز را نیز رد کرده و شرایط قهوه ای و سیاه را تجربه نماید. در این راستا ستادهای پیشگیری بحران کرونا به جد موضوع را پیگیری کرده و تلاش دارند تا اطلاعات مفید را به ستاد پیشگیری کرونا اطلاع دهند. خاش متاسفانه وضعیت قرمز کرونایی را پشت سر می گذارد و اوضاع استان مذکور نیز طی روزهای گذشته چندان مطلوب نبوده است.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، تا ظهر روز دوشنبه دوازدهم خرداد ماه آمار مبتلایان به کرونا در خاش به ۱۹۲ نفر افزایش پیدا کرده و شش بیما با علائم مشکوک و مثبت آزمایشگاهی در بخش مراقبت ها بستری هستند. نکته قابل تامل اینکه این تعداد تا دور دو روز قبل یعنی دهم خرداد ماه ۱۷۸ نفر و سه بیمار مشکوک بوده اند. بنابر اعلام دکتر کرد مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش کرونا تاکنون ده قربانی به همراه داشته است. به گفته این مسئول هر بیمار خفیف و سرپایی بالقوه می تواند یک جمعیت بزرگ را مبتلا کند، لذا پنهان نمودن علائم بیماری موچب به خطر افتادن جان سایر اعضا می گردد.

بیشترین موارد انتقال کووید ۱۹ در مبتلایان اخیر در خاش به دورهمی های خانوادگی و ارتباطات فامیلی ربط داده می شود. یکی از شهروندان خاش با اظهار گلایه از قطع مکرر خطوط ارتباط نلفنی می گوید:
با توجه به همه گیری ویروس کرونا و پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری اکثر کارهای روزمره مردم از طریق اینترنت و گذرگاه های مجازی صورت می گیرد تا از این طریق شاهد ازدحام وشلوغی در بانک ها و دیگر اماکن نباشیم. نکته دیگر اینکه با توجه به رد وبدل شدن پول نقد که عامل اصلی ویروس کرونا شمرده می شود، اکثر مشتریان ومغازه داران از کارت خوان استفاده می کنند. ولی با قطعی تلفن ومودم ها ثابت در اکثر نقاط شهر چرخه ی پول دوباره برگشته است که از آن بعنوان بیشترین عامل انتقال ویروس کرونا یاد شده است.

همزمان حسین اسماعیل زهی منتخب مردم خاش، میرجاوه، تفتان و بخش های کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی با استناد به مشکلات حوزه و راه های انتقال سریع ویروس کرونا به ساکنین اظهار داشت: هم اکنون افزون بر ۸۰ درصد از نقاط روستایی خاش و شهرهای سیستان و بلوچستان فاقد شبکه آبرسانی جهت تامین آب شرب مردم هستند. بنابراین تنها با استفاده از یک تانکر و در بازه زمانی ۴۰روزه عملیات آبرسانی به مردم انجام می شود که این امر در شرایط دشوار فصل گرمای سال بسیار مشقت باراست.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل پروژهای آب رسانی در استان افزود: در شرایط دشوار و تاسف بار، آبرسانی سهمیه آب مصرفی برای هر فرد روستایی برای بیش از یک ماه به ۴۰ لیتر آب هم نمی رسد که این وضعیت بسیار نامناسب و زجرآور است. متاسفانه بسیاری از پروژه های آبرسانی در استان سیستان و بلوچستان به حال خود رها و حتی برخی نیز انجام نشده اند. وضعیت امروز این استان به دلیل کم کاری ها و عمکرد ضعیف برخی از مسئولان اجرایی است که می بایست با هدف نگاه ویژه به حفظ سلامت مردم دربرابر ابتلای بیشتر ساکنین به بیماری کرونا به دلیل کمبود امکانات نظافت تغییر پیدا کند.

بسیاری از مردم خاش در لحظات مختلف شبانه روز شاهد مبتلا شدن به این بیماری و یا از دست رفتن نزدیکان خود هستند. این بیماری هلاک کننده از کوچکترین غفلت انسان سوء استفاده کرده و پس از ورود و تکثیر شدن در بدن، درد و عذاب را به میزبان خود هدیه می کند. بنا به گفته کارشناسان بهداشتی تاکنون برای ویروس کووید ۱۹ واکسن مطمئنی کشف نشده و تنها با در خانه ماندن و رعایت فاصله و بهداشت فردی و اجتماعی می توان از آسیب ها در امان ماند.
اخیرا رعایت نکردن توصیه های بهداشتی و شرکت در مراسم تحریم یکی از روستاییان سبب شیوع این ویروس در میان اهالی روستایی و چند روستای از توابع شهرستان خاش شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن