اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

یادی از ماموستا عبدالله حیدری امام جمعه فقید بانه

ماموستا حیدری:اگر علما به وظایف خود عمل کنند شرایط جامعه بهتر می شود

آوای سنت: ماموستا عبدالله حیدری امام جمعه بانه روز گذشته به علت کهولت سن در سن  ۸۵سالگی دعوت حق را لبیک گفت .

ایشان از جمله شخصیت های اهل سنت کرد ایران بودند که طی سالها تدریس در حجره های سنتی و حوزه های علمیه غرب کشور  خدمات شایانی را در راه اعتلای دین اسلام و اشاعه فرهنگ غنی اسلامی انجام داده است.در مهرماه سال ۹۶ که به قصد سیاحت و گشت و گذار به شهر بانه رفته بودیم با این عالم بزرگوار اهل سنت دیدار کردیم .
ماموستا حیدری بخش اعظم  زندگی پربارش را در روستای “نجنه اولیا” از توابع  شهرستان بانه سپری کرده است.آن مرحوم انسانی خوش مشرب و مهربان بود.مانند پدربزرگ های مهربان صحبت می کرد و دلسوزی هایش برای جامعه رنگ و بوی ریا نداشت.

ایشان در این دیدار از ما جویای احوال مردم دین مدار اهل سنت استان گلستان شده و از مرحوم یارجان آخوند نظری به عنوان عالم برجسته اهل سنت ترکمن صحرا یاد کرد. وی در این دیدار تاکید کرد که : بنده سابقا در حجره های روستایی تدریس می کردم، اما درسال ۷۸ که به بانه آمدم با عقاید و افکارهای مختلف مردم روبرو شدم. البته هدف بنده ازسفر به بانه برای سکونت طولانی مدت نبود، چون جهت معالجه بیماریم و امور پزشکی آمده بودم. لیکن اراده خداوند متعال براین بود که دراینجا ماندگار شوم.مدتی بعد از اینجانب خواسته شد که مسئولیت امامت جمعه شهر را به صورت موقت برعهده بگیرم. بنده نیز قبول کردم چون می خواستم تا زمان بودنم کارمفیدی را به انجام برسانم.

اینجانب درطول سه سال فعالیت به عنوان امام جمعه بانه سعی کردم در مخالفت با افکار و عقاید منحرف بکوشم. در این مسیر برخی ها بر من خرده گرفته و برخی دیگر نیز از راه تهدید وارد شدند تا دست از رسالتم بردارم. لیکن تهدیدات باعث نشدند تا هدفم را ترک کنم و به روشی که در پیش گرفته بودم ادامه دادم.

ماموستا عبدالله حیدری دغدغه انحراف فکری جوانان مسلمان را داشت و به شدت نسبت به فعالیت برخی از گروه های تندرو که بنام اسلام دست به خشونت می زنند ، حساس بود.
ماموستا حیدری در دیدار با ما گفت : هم نشینی با حضرت شیخ عثمان رحمت الله علیه و پدر بزرگوارش حضرت شیخ علاء الدین رحمت الله علیه جزئی از افتخاراتم محسوب می شوند و این گونه هم نشینی ها تاثیر زیادی دربنده گذاشت. سعی و تلاش اینجانب کماکان اشاعه دین اسلام و روش نورانی نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم است و امیدوارم خداوند متعال دراین راه همه خادمین به اسلام را یاری کند.

ماموستا حیدری دلیل چند دستگی دنیای اسلام را نتیجه فعالیت های فرقه های تندرو و غیر اسلامی دانست و خاطرنشان ساخت: این فرقه ها و مروجین افکار تند از ابتدا در منطقه ما حضور فیزیکی نداشته و از آن سوی مرزها نفوذ کرده اند. اگر همه علما در مواجهه با این نفوذ عقاید انحرافی سکوت اختیار نمی کردند وضعیت امروز ما خیلی بهتر بود. مطمئنا روزی هم می رسد که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم از ما راجع به علت سکوت مان درمقابل جریانات تکفیری سوال خواهد کرد.

آن مرحوم تاکید داشت: دنیای امروز ما دنیای مادی پرستی است. برخی از جوانان اطلاعات کافی و تخصصی از مسائل دینی ندارند. ازسوی دیگر افراطی ها، جوانان را با توسل به انواع و اقسام ترفندها به سوی خودشان می کشند. لذا لازم است که که در زمینه آگاهی سازی این قشراقدامات موثرتری صورت بگیرد.وی در زمینه برخی از برنامه های ماهواره ای که بنام ترویج عقیده اهل سنت باورهای نادرست را در بین جوانان ترویج می دهند، نگران بود.

هیات تحریریه سایت آوای سنت درگذشت این عالم بزرگوار را به خانواده،دوستداران و مردم بزرگوار بانه تسلیت می گوید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن