جهان اسلامشبه قاره

اسلام‌هراسی در هند ابزاری برای قدرت‌طلبی حزب حاکم

آوای سنت : دینا سلیمان، استاد اندونزیایی روابط بین‌الملل، تبلیغات دروغین علیه اقلیت مسلمان هند و نفرت‌پراکنی از سوی حزب حاکم این کشور را ابزاری برای جلب آرای هندوهای افراطی و تهییج عامه مردم علیه مسلمانان برای تثبیت قدرت‌ سیاسی دانست و گفت: این سیاست‌ها کاملاً برخلاف روح دموکراسی موجود در قانون اساسی هند است.

سلیمان درباره تبعیض و خشونت علیه مسلمانان در این کشور گفت: خشونت علیه مسلمانان در هند را می‌توان به گسترش اسلام‌هراسی جهانی نسبت داد و نفرت از مسلمانان همزمان با ظهور اعمال تروریستی به اسم اسلام رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: گزارش‌های رسانه‌های جهانی در این موارد مغرضانه و همراه با گرایش است و تصویری دروغین ایجاد می‌کنند تا نشان دهند اسلام از تروریسم حمایت می‌کند، در حالی که بیشتر مسلمانان دوستدار صلح هستند. وجود شبکه‌های داعش و القاعده بهانه لازم را برای اسلام‌هراسی در اختیار سیاستمداران کشورهای مختلف قرار داده است.

نفرت‌پراکنی و خشونت، ابزار تثبیت قدرت
این استاد دانشگاه اندونزیایی افزود: احزاب نژادپرست در کشورهای مختلف با نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان، رأی جمع می‌کنند و این در هندوستان نیز اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و حزب متبوع او «بهاراتیا جاناتا»، که مبلغ برتری هندوهاست، برای جلب حمایت عامه هندوها، نفرت علیه مسلمانان را تبلیغ می‌کنند. وی در مبارزات انتخاباتی خود این توهم را ایجاد کرد که هندوها از سوی «تروریست‌های مسلمان» تهدید می‌شوند و برای محافظت از مردم هندو، آنها باید به نخست‌وزیری مودی رأی دهند. مودی همچنین به تندروهای هندو اجازه داد که علیه مسلمانان به ارتکاب خشونت دست بزنند. استفاده از سیاست‌های فرقه‌ای نه تنها باعث رنج و درد مسلمانان می‌شود، بلکه برای ملت هند آسیب‌هایی را به همراه دارد.

واکنش دولت و مردم اندونزی
وی درباره واکنش مردم اندونزی به خشونت علیه مسلمانان هند به‌ ویژه در رسانه‌های اجتماعی گفت: در اندونزی بسیاری از مردم به سیاست‌های فرقه‌ای دولت هند اعتراض می‌کنند. ماه گذشته برخی از سازمان‌ها جلوی ساختمان سفارت هند در جاکارتا تظاهرات و اعمال خشونت‌آمیز هندوهای افراطی علیه مسلمانان هند را محکوم کردند.

سلیمان ابراز کرد: به‌ طور رسمی دولت اندونزی هیچ بیانیه‌ای راجع به سیاست فرقه‌گرایی نخست‌وزیر مودی و حزب وی صادر نکرده است. فقط وزارت امور خارجه اندونزی از شهروندان اندونزیایی که در هند زندگی می‌کنند خواسته است که از مکان‌های درگیری و تظاهرات و شرکت در فعالیت‌های سیاسی محلی خودداری کنند.

لزوم فشارهای بین‌المللی بر هند
این استاد اندونزیایی ادامه داد: در هند علاوه بر مسلمانان، فعالان طرفدار دموکراسی هندو نیز نخست‌وزیر مودی و حزب وی را در این باره محکوم کردند. همچنین سیاست‌های فرقه‌ای و تبعیض‌آمیز فعلی دولت هند کاملاً بر خلاف روح دموکراسی موجود در قانون اساسی هند است.

سلیمان در پایان گفت: امیدوارم فشارهای بین‌المللی بتواند رفتارهای فرقه‌گرایانه دولت هند را تغییر دهد تا آنها قانون شهروندی نژادپرستانه را لغو کنند و مانع از رفتارهای گروه‌های افراطی هندو شوند که علیه مسلمانان دست به خشونت می‌زنند.

دینا سلیمان، استاد اندونزیایی روابط بین‌الملل

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن