جهان اسلامشبه قاره
موضوعات داغ

اعتراف تلخ ترامپ درباره آینده افغانستان

آینده افغانستان در دست طالبان

آوای سنت: رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در روز شانزدهم اسفند ماه در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که احتمال دارد بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، گروه طالبان بر این کشور مسلط گردد.

بر اساس توافقنامه ای که بین آمریکا و طالبان که در روز ۲۹ فوریه در قطر منعقد شد ،نیروهای امریکایی و نظامیان عضو سازمان ناتو ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند شد.

دونالد ترامپ در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد: ما حدود ۲۰ سال آنجا بوده ایم و از این کشور حفاظت کردیم اما وضع نمی تواند در آینده هم این طور باشد و در نهایت آن ها باید از خودشان حفاظت کنند.
این سخنان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در شرایطی مطرح شده است که حتی در زمان حضور نیروهای نظامی آمریکایی و سازمان ناتو در افغانستان هم، بخش عمده خاک این کشور در تحت سلطه طالبان قرار داشت.به عبارت ساده تر اگر ترامپ در شرایط کنونی در پی انتقال این پیام است که خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان این کشور را به دست طالبان خواهد داد،این یک ادعای واهی و غلط است .

همانگونه که اشاره کردیم بخش عمده ای از خاک افغانستان در دوره حضور امریکا و ناتو در این کشور نیز در تحت سیطره طالبان بود و ارتش ایالات متحده علی رغم صرف تریلیون ها دلار، هیچ وقت نتوانست طالبان را در این کشور شکست دهد.

برخی از صاحب نظران سیاسی بر این اعتقادند که فعالیت گروه هایی مثل طالبان ،القاعده،داعش و …برای تامین منافع و اهداف خطرناک آمریکا در بخش های مهم جهان اسلام مفید است.بر همین اساس امریکا علاقه ای به ریشه کن کردن این گروه ها ندارد.

ارتش ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی و پس از حملات یازدهم سپتامبر با شعار مبارزه با تروریسم و با هدف از بین بردن طالبان و القاعده به افغانستان حمله کرد .اما پس از قریب به بیست سال با قبول ناکامی در افغانستان در حال فرار از این کشور است.

بنظر می رسد با فرار نیروهای آمریکایی از افغانستان آینده سیاسی مردم مظلوم افغانستان از دوران گذشته نیز تاریک تر و پیچیده تر گردد.

در این زمینه برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند که علاوه بر توافقنامه ای که در مقابل دوربین های تلویزیونی در قطر بین آمریکا و طالبان امضا شده است،یک توافقنامه سری و محرمانه بین دو طرف امضا شده است.

بر اساس این توافقنامه سری آمریکا دست طالبان را در آینده سیاسی افغانستان باز گذاشته و تضمین های لازم برای عدم حمله این گروه به منافع آمریکا را گرفته است .به عبارت ساده تر می توان گفت اقدامات آتی طالبان با هماهنگی ایالات متحده آمریکا صورت خواهد گرفت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن