آسیای مرکزی و قفقازجهان اسلام

امامعلی رحمان: روزه را به وقت مساعد دیگری موکول کنید

آوای سنت : امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، در پیامی تلویزیونی به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان از کشاورزان این کشور خواسته است تا به خاطر سلامتی خود و خانواده‌هایشان و تأمین مواد غذایی مردم در زمانی دیگر روزه بگیرند. او گفته است: “گرفتن روزه را به وقت مساعد دیگر موقوف گذارند.

آقای رحمان هشدار داده که اگر اکنون اقدامی صورت نگیرد در پاییز و زمستان پیش‌رو خانواده ها با “سختیهای زیادی دچار می‌شوند، قحطی و قیمتی (گرانی) و نحس (مشکلات) به وجود می‌آید.”

در تاجیکستان اعلام شده است که ماه رمضان در تاجیکستان از (جمعه، ۲۴ آوریل/۵ اردیبهشت) آغاز می‌شود.

رئیس جمهور تاجیکستان گفته که پرهیز از خوردن غذا و نوشیدن آب مصونیت بدن انسان را ضعیف و در مقابل بیماریهای عفونی آسیب‌پذیر می‌کند. او افزوده است که روزه به ویژه برای سلامتی افراد بزرگسال “زیانبار” است.

این هشدار رئیس جمهور تاجیکستان در حالیست که امسال مردم این کشور مثل مسلمانان سراسر دنیا ماه رمضان را در شرایط همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ سپری خواهند کرد.

به گفته آقای رحمان، هرچند در تاجیکستان این بیماری ثبت نشده است، اما مردم باید” غافل و بی‌پروا” نباشند.

بسیاری از منتقدین اظهارات مقامات تاجیکستان را مبنی بر عدم وجود موارد ابتلا به کرونا و یا مرگ براثر آن را غیر واقعی می‌خوانند.

فصل بهار در تاجیکستان مثل خیلی از جایهای دیگر، موسم کشت و کار و جمع‌آوری محصول سبزیجات است؛ و در پی بسته شدن مرز تاجیکستان با همسایگانش که مقامات هدف آن را جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به این کشور خوانده‌اند، قیمت برخی از انواع مواد غذایی، مانند آرد، سیب زمینی، روغن و تخم مرغ بالا رفته است.

بهای سامانی، پول ملی، در برابر دلار طی یک ماه اخیر حدود ۶ درصد افزایش داشته است. بسیاری علت اصلی آن را کاهش چشمگیر مبالغی می‌دانند که کارگران مهاجر تاجیک از روسیه برای خانواده‌هایشان به تاجیکستان می‌فرستادند.

به دلیل گسترش ویروس کرونا در روسیه و ایجاد محدودیتهای رفت و آمد در این کشور صدها هزار مهاجر کارشان را از دست داده‌اند و نمی‌توانند برای خانواده‌هایشان پول بفرستند.

از سوی دیگر، از ترس شیوع احتمالی کرونا و اعلام قرنطینه در تاجیکستان، بسیاری از مردم دست به خرید و ذخیره کردن مواد غذایی می‌زنند که این عامل هم منجر به افزایش قیمت برخی مواد غذایی شده.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن