جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

امت محمدی به کدام سو…

آینده امت اسلامی به کدام مسیر حرکت خواهد کرد؟

آوای سنت: جامعه اسلامی به کدام سو حرکت می کند؟ مسیر آینده امت اسلامی در کدام جهت سوق پیدا خواهد کرد ؟ آیا امیدی به احیای همگرایی اسلامی در بدنه امت محمدی وجود دارد ؟

این قبیل موارد سوالاتی است که هر روزه از ذهن غالب فعالان مسلمان می گذرد.پاسخ به این سوالات سخت و تا حدی تحت تاثیر پیچیدگی های عصر جدید است.

در مرحله کنونی باید امیدوار باشیم که مسلمان حداقل برادر دینی خود را از دم تیغ نگذراند.

افزایش تنش و درگیری در دنیای اسلام، نگرانی از آینده امت اسلامی را به یک دغدغه مشترک صاحب نظران مسلمان تبدیل کرده است .

غالب دلسوزان جامعه اسلامی بر این باور هستند که  این شرایط مطلوب امت اسلامی نیست .البته برخی از صاحب نظران مسلمان هم اعتقاد دارند که جهان اسلام در حال یک پوست اندازی رنسانسی است و از درون چالش های کنونی مسلمانان، جامعه ای جدید بر اساس تعامل فزونتر ایجاد خواهد شد.

ما هم امیدواریم این پیش بینی محقق شود و به سان جنگ های سی ساله مذهبی که در اروپای قرن هفدهم رخ داد ، مسلمانان هم در سال های آینده از این فضای اختلاف و کشمکش مذهبی عبور کرده به دوره تحمل پذیری وارد گردند .

برخی از نخبگان دانشگاهی مسلمان، با قبول مشکلات موجود در دنیای اسلام با نگاهی پرامید نسبت به آینده ، اعتقاد داشت نباید آینده را برای نسل جدید مسلمانان تاریک و نومیدانه ترسیم نماییم .

ما هم با اعتقاد این برادرمان هم کلام هستیم و اعتقاد داریم در کنار هشدارهای لازم برای آگاهی امت اسلامی ،باید نور امید را در دل جوانان مسلمان روشن نگه داریم .

این مساله از آن جهت اهمیت دارد که به روشنی می دانیم یکی از محورهای تبلیغی کشورهای غربی بر علیه اسلام، ناتوان نشان دادن اسلام  در پاسخ دادن به نیازهای روز انسانی و به بن بست رسیدن آن است .

بر این اساس حفظ امید نسل جدید دنیای اسلام، نسبت به آینده امت اسلامی یک امر ضرورری است .اما این ضرورت باعث چشم بستن ما بر ضرورت های لازم برای جهان اسلام نیست .
به اعتقاد غالب متفکران مسلمان دنیای اسلام در شرایط کنونی با دو دشمن مواجه شده است :
–  دشمن خارجی :دشمن خارجی ما مسلمانان مشخص است .دشمن سنتی دین اسلام در تعریف سنتی آن همان کفار یا در تعبیر مدرن غربی ها و اسرائیل هستند.

فهم علت عناد و بغض این دشمنان برای ما زیاد مشکل نیست.نگاه کفار به اسلام به عنوان دینی است که با ظهورش سیطره مسیحیت و یهود را در جهان با چالش مواجه کرده است .بر این اساس این دشمن تلاش می کند اسلام و مسلمین را در شرایط ضعف و استیصال نگه دارد .

دشمن خارجی در قرون صدر اسلام از طریق مواجهه مستقیم نظامی و به راه انداختن جنگ صلیبی به جنگ ما مسلمانان آمد و در عصر جدید با روشهای جدید تلاش دارد دنیای اسلام را به سمت آشفتگی عقیدتی  و اختلاف هدایت نماید .
دشمن داخلی : دشمن داخلی امت اسلامی ارتباط تنگاتنگی با دشمن خارجی دارد .این دشمن در غالب موارد ساخته و پرداخته طراحی های دشمن خارجی است .دشمن داخلی امت اسلامی گروه هایی هستند که در قرون مختلف به اسم دین و اسلام انسجام و همدلی امت اسلامی را هدف قرار داده اند .
نماد بارز این گروه ها در شرایط کنونی جریانات تندروی هستند که بنام اسلام در حال ترویج خشونت و برادر کشی در بین ما هستند.نکته دردآور این جریان ها این است که آنها با ادعای رفع بدعت از دین فعالیت کرده با ادعاهای فریبنده خود جوانان ما را به سمت گمراهی هدایت می کنند.

گروه های تندرو دینی که مهم ترین محور عقیدتی آنها بر رد و حذف عقیده مخالف و نفی دگرپذیری استوار شده است ، شاخص ترین دشمنان داخلی دین اسلام در شرایط کنونی هستند.

این جریان بر این اعتقاد است که هر گونه برداشت متفاوت از آنها از اسلام و آموزه های فقهی، هم سنگ ورود در عالم کفر و نفی اسلام است .بر این اساس هم به راحتی حکم به کفر مسلمانان صادر می کنند و برای آنها هم شیعه و سنی فرقی ندارد .تجربه عملکرد این جریان در سوریه و عراق موید این ادعاست.

نکته مهم در رابطه با این دشمن داخلی این است که بر خلاف برخی تصورات اشتباه،این گروه های تندرو فقط محدود به جامعه اهل سنت نیستند.در بین شیعیان هم برخی از گروه ها و جریانات، با توهین و بی احترامی به عقاید و باورهای اهل سنت بذر کینه و دشمنی را در دلها می کارند. این طیف در مسیر اهداف و برنامه های دشمنان اسلام عمل می کنند.

جامعه اسلامی برای عبور از این گردنه تاریخی باید در بین پیروان فریقین (شیعه و اهل سنت و جماعت)از این دیدگاه ها و رفتارهای تند و تفرقه انگیز اعلام برائت نماید .تاکید بنده این است که اعلام برائت از تندروی و توهین باید در بین فعالان هر دو مذهب صورت پذیرد و این مسیر یک جاده یک طرفه نیست.

در نهایت بنظر می رسد جامعه اسلامی برای عبور از شرایط ناگوار کنونی و گام نهادن در مسیر تعالی و بالندگی صدر اسلام باید با شناخت کامل دشمنان اصلی خود نسبت به طراحی های پیچیده آنها هوشیار باشد.

عبدالرحمان سجادی از کردستان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن