جهان اسلامشبه قاره

بررسی آخرین شرایط پناهجویان افغانستانی در ایران

شرایط مناسب پناهجویان در ایران

آوای سنت: فعال مدافع حقوق مهاجر افغان در ایران خواستار جذب فارغ التحصیلان آن کشور به مشاغل و مناصب دولتی شد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت آصفه استانکزی طی گفتگویی با اشاره به وضعیت مهاجران و پناه جویان ساکن در ایران گفت: همانگونه که مطلع هستید هم اکنون چیزی در حدود ۳ میلیون مهاجر افغان در کشور همسایه ایران سکونت دارند که در این میان برخی از این تعدادی دارای مدارک قانونی هستند و بخشی نیز بدون مدرک زندگی می کنند.

وی افزود: بر طبق اقدامات بعمل آمده قرار است بزودی مدارک قانونی کسانی که بعنوان مهاجر رسمی پذیرفته نشده اند صادر شود و این یک خبر خوب برای مهاجران افغان ساکن در ایران به حساب می آید. دارندگان مدارک قانونی کسانی هستند که دارای گذرنامه بوده و برای رفت و آمد سطح کشور مشکلی ندارند. بخشی از مهاجرین که هنوز گذرنامه نگرفته اند،دارای کارت آمایش هستند، اما دسته سومی هم طبقه بندی شده اند که هیچ مدرکی در اختیار ندارند و صرفا پناهنده شمرده می شوند. به فرزندان این گروه از خانواده ها به شرطی بسته حمایتی تعلق می گیرد که بر اساس قوانین داخلی ایران اقدام کرده و با مسئولین کشور همکاری لازم را انجام دهند.

استانکزی کم اطلاعی و بی اطلاعی از مسائل قانونی کشور را از مشکلات مهم پناهندگان افغان در ایران دانست و اظهار داشت: تعدادی از سرپرستان خانواده های افغان تمدید برگه های قانونی خود را آن گونه که باید و شاید جدی نمی گیرند و این مسئله باعث می شود که فرزندان آنها از ادامه تحصیل در مدارس باز بمانند. یا اینکه در طرح سرشماری شرکت نکرده و خودشان را از تسهیلاتی که دولت در اختیارشان قرار می دهد محروم می کنند. لذا تلاش ها بر این است مشکلات کنونی مهاجران که قابل پیگیری و حل و فصل است، بزودی برطرف گردد.

این فعال حقوق مهاجران افغان، هزینه های تحصیل برای دارندگان مدارک قانونی در ایران را بسیار کمتر از سایر پناه جویان خواند و ادامه داد: پناه جویان دارای مدارک به شکل آزاد می توانند در رفت و آمد باشند و مسائلی کاری شان به مراتب بهتر و آسان تر از کسانی است که مدارک شان کامل نبوده و یا مدرک رسمی با خود به همراه ندارند.

در اواخر زمستان سال گذشته مدارس دولتی و دانشگاهها به صورت آنلاین دایر بودند و امسال نیز به همین منوال پیش می رود. بنابراین دانش آموزان و دانشجویان افغانی که در ایران به تحصیل مشغول هستند، طبق برنانه تنظیمی امور درسی و دانشگاهی خود را دنبال می کنند.

با شیوع بیماری کووید ۱۹ اقتصاد مردم ایران را تحت تاثیر خودش قرار داد که به تبع مهاجرین افغانی نیز از این گزند در امان نماندند.

استانکزی یادآور شد: ایران و افغانستان به عنوان کشور همسایه شرایط خاصی را پشت سر می گذارند و علیرغم برخی ناملایمت و گرفتاری ها،روند صلح و سازش پایداری  را دنبال می کنند. اهمیت این مسئله در نحوه ارتباطات تجاری دو کشور کاملا مشهود می باشد. البته مهاجرین افغان ساکن در ایران کمبودهایی نیز دارند و افزایش ارتباطات حسنه میان دو کشور می تواند از میزان مشکلات مهاجرین پناهنده بکاهد، اما متاسفانه در این زمینه اقدام تاثیرگذاری از سوی دولت افغانستان بعمل نیامده است.

این بانوی فعال مدنی دلیل علاقمندی پناهجویان افغان به ایران را نزدیکی فاصله، اشتراکات زبانی، دینی و فرهنگی و امنیت در کشور خواند و اظهار داشت: مهاجرین و پناهندگان افغانی که در بدو ورود به ایران وضعیت معیشتی چندان مناسبی نداشتند، به مرور زمان خودشان را جا انداخته و کم کم روند زندگی بهتری پیدا کردند. معدودی از تاجران و سرمایه داران افغان فعالیت هایشان را در بخش های اقتصادی دنبال می کنند. همچنین در قسمت بانوان توانمندی هایی به چشم دیده می شود و آنها نیز همراه با مردان برای بهبود اقتصاد خانواده کم کار نبوده اند. اخیرا اخباری مبنی بر ورود یک سفیر ویژه مهاجرین به سفارت افغانستان در تهران به گوش می رسد که این موضوع مورد استقبال مهاجرین قرار گرفته است. به هر حال رسیدگی به امور حدود ۳ میلیون مهاجر ترتیبات خاص خودش را می طلبد.

استانکزی یکی از مهمترین خواسته ها را توجه مسئولین کشور افغانستان به امور فارغ التحصیلان خواند و خاطر نشان ساخت: انتظار ما از دولتمردان افغانستان این است که با ایجاد بسترهای مناسب زمینه جذب فارغ التحصیلان افغان به مناصب دولتی در کشور را فراهم سازند. نبود این زمینه متاسفانه باعث فرار مغزها به سایر مناطق شده است و این گروه عمدتا به اروپا و قاره آمریکا مهاجرت می کنند. بکارگیری تحصیل کردگان متخصص افغان در کشور می تواند به بازسازی این کشور کمک نماید.به علاوه این افراد اشرافیت بیشتری به مشکلات پناهندگان ساکن در ایران دارند و در صورتی که بتوانند به مسئولیت برسند پیگیر مشکلات عمومی آنان خواهند شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن