آسیا

لزوم حمایت کشورهای اسلامی از ترکستان شرقی

آوای سنت(ترجمه): کنگره جهانی اویغورها که یک سازمان بین المللی رسمی غیردولتی مسلمانان ترکستان شرقی است در ترکیه , نشست خبری برگزار نمود.

کنگره جهانی اویغورها که با هدف آگاهی بخشی در مورد ظلم دولت چین در ترکستان شرقی , در سال ۱۹۹۹ تاسیس گردیده در منطقه تاکسیم شهر استانبول با خبرنگاران نشست خبری برگزار کرد.

در این نشست خبری , “ارکین اِمِت” , دبیر کل و دکتر “ارکین اکرم” معاون کنگره جهانی اویغورها , در مورد وضعیت تلخ اویغورها اطلاعاتی را ارائه دادند.

ارکین امت

ارکین اِمِت, اظهار داشت:” تا سال ۱۹۹۸ , ترکیه مرکز دفاع از آرمان ترکستان شرقی بود. بعد از آن علاوه بر مشکلاتی که پیش آورده شد , ممنوعیت هایی نیز اعمال شد. به این ترتیب , مجبور شدیم روانه اروپا بشویم. در آلمان ساکن شدیم. در سال ۱۹۹۹ , سازمان خود را تحت عنوان “کنگره جهانی اویغورها” تاسیس کردیم. هدف ما این بود که صدای مسلمانان اویغور باشیم و از آنان حمایت کنیم و ظلمی که بر آنان می شود را به گوش همه برسانیم. در عین حال , می خواهیم در مسیر آرمان مان , در سطح بین المللی فعالیت نماییم. در بسیاری از سازمان ها از جمله در سازمان ملل و پارلمان اروپا , بعنوان یک سازمان قانونی غیر دولتی متعلق به اویغورها شناخته می شویم. برای معرفی خود در ترکیه و همچنین برای نشان دادن وضعیت سخت اویغورها در ترکستان شرقی , امروز با خبرنگاران نشست خبری برگزار می کنیم”.

 

دکتر ارکین اکرم , عضو هیات علمی دانشگاه حاجت تپه و معاون کنگره جهانی اویغورها نیز در این نشست خبری گفت:” بسیاری از مکان ها از جمله بیمارستان ها و سالن های ورزشی در ترکستان شرقی , به اردوگاه تبدیل شده اند. حتی بیمارستانی که خود من , زمانی در آنجا مشغول به کار بودم اکنون تبدیل به اردوگاه شده است. اکنون چینی ها , با کمبود اردوگاه در ترکستان شرقی مواجه هستند. از این اردوگاه هایی که به مسلمانان ظلم می شود هیچ اطلاعی گرفته نمی شود. دولت چین به اردوگاه ها بعنوان اسرار دولتی نگاه می کند و کسانی که به اردوگاه آورده می شوند را مجبور می کند تا تحت عنوان برملا نکردن اسرار اردوگاه, اسناد زیادی را امضا کنند. کودکان والدینی که به اردوگاه برده شده اند نیز توسط دولت چین گرفته می شوند. این کودکان در مدارسی که “مدرسه فرشتگان” نامیده می شوند آن گونه که دولت چین می خواهد تعلیم داده می شوند”.

دکتر ارکین اکرم

دکتر اکرم , که در هنگام سخنرانی , از تصاویر نیز استفاده می کرد, در ادامه سخنان خود گفت:” اردوگاه های جمع آوری , مکان‌های آموزشی نامیده می شوند. در این مکان های به اصطلاح آموزشی , انسانها حتی به هنگام رفتن به دستشویی نیز مجبور می شوند سرود ملی چین کمونیست را بخوانند. در مناطقی که اردوگاه ها وجود دارند مساجد تغییر داده می شوند. در مساجد , پلاکاردهایی که نوشته” دولت را دوست داریم , حزب را دوست داریم” آویزان می شوند. در عین حال , چین , برای دور کردن مسلمانان از اسلام , آنها را تحت فشار قرار می دهد. در حال حاضر پا را فراتر نهاده و چیزی به نام “اسلام چینی” ایجاد کرده اند. به ظن خود , اسلام جدیدی را ایجاد کرده اند و با گفتن این که “اسلام این است” شروع به تحمیل آن به انسانها کرده اند. به همین دلیل هم , آرمان ما باید تبدیل به آرمان تمامی مسلمانان گردد. این مسئله , مسئله‌ی آمریکا و اروپا نیست, مسئله ماست. بی توجهی به مسئله مسلمانان ترکستان شرقی , برای ما تاسف بار است.  ۲۳ دولت غربی از ما حمایت می کنند اما در بین آنها حتی یک دولت اسلامی هم وجود ندارد”.

منبع

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن