آسیا

چرا کشورهای مسلمان در مورد اویغورها سکوت می کنند؟

مطلبی از دویچه وله

آوای سنت: (ترجمه) ترکیه در قبال فشار سنگین چین نسبت به اویغورها سکوت اختیار کرده است. به گفته پروفسور سوزان شرودر آلمانی ، انتظارات سیاسی و اقتصادی از چین نقش تعیین کننده ای در سکوت دولت حزب عدالت و توسعه دارد که در سیاست خارجی منزوی شده است.

کشورهای غربی نسبت به سیاست های سرکوبگرانه چین و نقض حقوق بشر بیشترین واکنش را از خود نشان می دهند. ترکیه و دیگر کشورهای مسلمان که در گذشته از اویغورها حمایت می کردند اکنون در مقابل دولت پکن , از بالا بردن صدای خود , خودداری می کنند.بنا به عقیده  دکتر سوزان شرودر , مدیر مرکز مطالعات جهانی اسلام در فرانکفورت FFGI) ) ، محاسبات و منافع اقتصادی در پشت این نگرش کشورهای مسلمان نهفته است. این کارشناس آلمانی از تغییر ۱۸۰ درجه ای  رجب طیب اردوغان در حمایت از اویغورها , که داعیه حمایت از مسلمانان سراسر جهان را داشت , چنین توضیح می دهد که: “روابط ترکیه با غرب تیره شد. به همین دلیل ترکیه از نظر سیاسی به دنبال یک جایگزین بوده و در این راستا در حال اتحاد با چین می باشد. علاوه بر این, اقتصاد ترکیه در شرایط دشواری قرار دارد و به برقراری روابط تجاری فوری نیاز دارد”.

دکتر سوزان شرودر , مدیر مرکز مطالعات جهانی اسلام در فرانکفورت FFGI) )، در مصاحبه با دویچه وله , در مورد اردوگاه های بازآموزی چین در ترکستان شرقی گفت:”دولت چین یک دولت بسیار مستبدی است که هر گونه مخالفتی را هر طور که شده سرکوب می کند. نه فقط اویغورهای مخالف , بلکه کسانی که خواهان لیبرالیسم و دموکراسی هستند و دیگر اقلیت ها هم مورد هدف قرار دارند. به عنوان مثال , در گذشته جنبش فالون گنگ به اشکال غیر قابل باوری تحت فشار قرار داده شد , همینطور طرفداران دالایی لاما در تبت هم به همین شکل مورد هدف قرار گرفتند. به همین دلیل , رفتاری که با اویغورهای مخالف می شود تعجب برانگیز نیستند. اردوگاه های بازآموزی , یکی از ابزارهای فوق العاده دولت چین برای کشاندن اشخاص به جرگه حزب کمونیست و ارعاب اندیشه های مخالف در این سده می باشد. همه کسانی که با رهبریت سیاسی چین مخالفت کردند به این شکل مورد هدف قرار گرفتند.”

دکتر شرودر در پاسخ به این سئوال که اساس اقدامات دولت چین در ترکستان شرقی چیست؟ گفت:” اویغورها نهضتی استقلال طلب ایجاد کردند و برای رهبری چین ، این یک دلیل معتبر برای اعمال سرکوب به شیوه ای بسیار خشونت بار است. همچنین در سین کیانگ (ترکستان شرقی) یک جنبش جدایی طلبانه هم وجود دارد که هم سیاسی و هم اسلامی است. این جنبش که با عنوان جنبش اسلامی ترکستان شرقی شناخته می شود ، هم توسط سازمان ملل و هم ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود. به عنوان مثال ، در سال ۲۰۱۴ ، حملات بزرگی مشابه حمله به ایستگاه راه آهن کونمینگ ، که در آن ۳۰ نفر کشته شدند ، توسط تندروهای اویغور انجام شد. رهبری چین اقداماتی را که علیه اویغورها انجام می دهد را با چنین حملاتی نیز توجیه می کند.… تا به امروز ، دولت چین با چنین روشهایی به هدف خود رسیده است. برای اویغورها که تحت نظارت و کنترل سنگین قرار دارند هیچ فضایی برای حرکت وجود ندارد. این روش ها حقوق بشر را نقض می کنند. اما از این طریق ، دولت چین با اطمینان از عدم مقاومت ، به هدف خود نائل می شود.”

دکتر شرودر همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد دلیل سکوت اختیار کردن کشورهای مسلمان , نسبت به سرکوب مسلمانان اویغور توسط چین گفت:” سرکوب اویغورها تا حد زیادی از طرف غربی ها مورد انتقاد قرار می گیرد. تا چند سال پیش, ترکیه از اویغورها حمایت می کرد. حتی اردوغان در سال ۲۰۰۹ از یک نسل کشی سخن گفته بود. اردوغان از جنبش استقلال اویغورها برای یک مدت طولانی حمایت کرد،رهبران سیاسی آنها را در کشور خود پذیرفت، حق پناهندگی برای اویغورها را به رسمیت شناخت و با آنها اجازه داد تا به فعالیت های سیاسی بپردازند. برای اردوغان انجام این کار بعنوان محافظ پان تورکیسم و اویغورها لازم بود. اکنون این رویه کاملاً تغییر کرده است. در سال ۲۰۱۷ وزیر امور خارجه ترکیه پیام شدیدالحنی علیه اویغورهای در تبعید صادر کرد. آنها دیگر مجاز به اجرای تظاهرات و فعالیت های سیاسی نیستند. برخی حتی دستگیر شدند. اردوغان حتی در جریان سفر خود به چین در تابستان امسال از سیاست های پکن در قبال اقلیت ها نیز تمجید کرد.”

دکتر سوزان شرودر , مدیر مرکز مطالعات جهانی اسلام در فرانکفورت ,  همچنین در مورد این تغییر رفتار اردوغان در قبال اویغورها گفت:” دو دلیل برای این وجود دارد. اول، روابط ترکیه با غرب تیره شده و به همین دلیل ترکیه از نظر سیاسی به دنبال یک جایگزین بوده و در این راستا در حال اتحاد با چین می باشد. علاوه بر این, اقتصاد ترکیه در شرایط دشواری قرار دارد و به برقراری روابط تجاری فوری نیاز دارد از آنجا که تحولات در زمینه حقوق بشر در ترکیه, در روابط اقتصادی این کشور با غرب نیز تاثیرگذار است. اما چین اهمیتی نمی دهد که اردوغان مخالفان خود را تحت فشار می گذار یا خیر .”

انتهای مطلب

منبع

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن