آسیا

چهلمین سالگرد اشغال افغانستان توسط شوروی

40 سال پیش اتحاد جماهیر شوروی , افغانستان را اشغال کرد.

آوای سنت؛ (ترجمه): دقیقاً ۴۰ سال پیش ، در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۷۹ ، اتحاد جماهیر شوروی حمله به افغانستان را آغاز کرد. اگرچه اشغال اتحاد جماهیر شوروی ۳۰ سال پیش به پایان رسید با این وجود  جنگ ها در این کشور پایان نیافته است.

 

جناح چپ و اشغال افغانستان

هنگامی که تقویم ها آوریل سال ۱۹۷۸ را نشان دادند، رئیس جمهور وقت افغانستان ، محمد داوود خان ، با کودتایی توسط افسران چپ گرا به رهبری نور محمد ترکی سرنگون شد. پس از این کودتا ، کشور با اتحاد دو گروه سیاسی که طرفدار ایدئولوژی مارکسیستی-لنینیستی بودند، اداره شد. حزب دموکراتیک خلق افغانستان که متشکل از دو نهاد سیاسی به نامهای خلق و پرچم بود و نماینده جناح سیاسی چپ در این کشور بودد ، از مواضع شوروی پیروی می کرد. اصلاحاتی که در افغانستان انجام می شد باعث واکنش و قیام مسلحانه در جامعه سنتی مسلمان این کشور شد. قیام مردم مسلمان از یک سو و درگیری های سیاسی بین ساختارهای خلق و پرچم منجر به اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی شد. تقریباً در مرحله اول حدود ۳۰ هزار سرباز اتحاد جماهیر شوروی وارد کشور شدند و رهبر حزب جناح خلق حفیظ الله امین سرنگون کرده و رهبر جناح پرچم بابرک کارمالی را به منصب قدرت رساندند. اشغال کشور توسط اتحاد جماهیر شوروی قیام هایی را که پس از کودتای چپ آغاز شده بود را به ابعاد جنگ فراگیر گسترش داد. با گذشت زمان ، تعداد سربازان شوروی در این کشور به ۱۰۰۰۰۰ نفر افزایش یافت.

 

حضور شوروی در کشور

حضور نظامی اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان بیشتر به جاده های اصلی ، شهرک های مرکزی و پادگان های خاص محدود می شد. از طرف دیگر ، حاکمیت نیروهایی که علیه اشغال اتحاد جماهیر شوروی می جنگیدند و در افکار عمومی بین المللی به آنها مجاهدین خوانده می شدند ، در کوهستان ها ادامه داشت. اتحاد جماهیر شوروی برای شکستن مقاومت “مجاهدین” در طول جنگ تلاش زیادی کرد. در نتیجه حملات هوایی و هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی ، نزدیک به یک میلیون غیرنظامی در طول جنگ کشته شدند و نزدیک به ۵ میلیون پناهجوی افغان مجبور شدند به پاکستان و ایران فرار کنند. با این وجود ، ارتش شوروی نتوانست مقاومت را بشکند و ثبات را در کشور برقرار کند. حملات علیه کاروانهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی ، پادگانها و شهرها در جاده های اصلی در طول جنگ همچنان افزایش یافت. اگرچه توازن جنگی که پس از حمله در افغانستان در ابتدا به نفع اتحاد جماهیر شوروی بود ، اما هم استراتژی های گروه های موجود در این کشور و هم توجه جهانیان به افغانستان ، سمت توجهات را به نفع “مجاهدین” تغییر داد.

 

باتلاق افغانستان

این جنگ ، که پویایی کاملاً متفاوتی داشت ، به تدریج به باتلاق اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. جنگی که اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی را در آستانه فروپاشی قرار داد و انرژی جامعه این کشور را مصرف کرد تقریباً ۱۰ سال به طول انجامید. اتحاد جماهیر شوروی تصمیم گرفت در سال ۱۹۸۸ از این کشور خارج شود و در ۱۵ فوریه سال ۱۹۸۹ ،  آن را ترک کرد. در طول جنگ ، اتحاد جماهیر شوروی حداقل ۱۴۰۰۰ تن از نیروهای خود را از دست داد و دولت کابل هم که تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی بود ۱۸۰۰۰ نیروی خود را از دست داد.

ماجرای افغانستان راه را برای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هموار کرد ، در حالی که عواقب جنگ برای افغانستان فراگیر بود. این کشور به گردابی کشیده شد که هنوز هم از آن رهایی نیافته است،افغانستان به مرکز “جهاد” تبدیل شد. جنگجویان خارجی عرب که برای جنگ با اتحاد جماهیر شوروی به منطقه آمده بودند ، آغازگر دوره جدید درگیری جهانی شدند.

منبع

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن