آسیا

یکی از بزرگترین قتل های گسترده در تاریخ افغانستان: قتل عام دشت لیلی

در دسامبر سال 2001 ، یکی از بزرگترین کشتار جمعی در تاریخ اخیر افغانستان رخ داد.

آوای سنت: در دسامبر سال ۲۰۰۱ ، یکی از بزرگترین قتل عام های تاریخ اخیر افغانستان روی داد. ۱۸ سال پیش ، نیروهای محلی به رهبری ایالات متحده قتل عام زندانیان جنگی را در افغانستان انجام دادند. پس از حمله ایالات متحده به افغانستان و سرنگونی دولت طالبان ، هزاران مبارز طالبان که تسلیم نیروهای اتحاد شمال تحت حمایت ایالات متحده شده بودند ، کشته شدند.

 

قبل از قتل عام

اشغال افغانستان توسط آمریکا که از ۷ اکتبر آغاز شده بود ، شاهد یک بمباران شدید هوایی بود. پس از بمباران هوایی ، نیروهای اتحاد شمال به رهبری ایالات متحده از شمال افغانستان پیشروی علیه طالبان را آغاز کردند.

در بسیاری از مناطق که طالبان در مقابل حمله آمریکا غافلگیر شده بود ، در مواجهه با پیشروی نیروهای تحت حمایت ایالات متحده نتوانستند مقاومت کنند و عقب نشینی کردند. در اثنای سقوط رژیم طالبان ، تعداد زیادی از جنگجویان جهادی محلی و خارجی در ازای توافق تامین امنیت آنها, در برابر نیروهای اتحاد شمالی تسلیم شدند. طرف مقابل توافق تسلیم ، عبدالرشید دوستم ، جنگ سالار ازبک تبار افغان  بود.

قتل عام دشت لیلی

دوستم که تصرف بدون خونریزی مناطق را به عنوان “پیروزی بزرگ” توصیف می کرد، بعدها برای سالهای متمادی به همراه آمریکا قتل عام های فراموش نشدنی را در منطقه به انجام رساند. بیشتر اعضای طالبان که تسلیم شده بودند ، به زندان شبرغان در استان جوزجان منتقل شدند.

اسرای خارجی به زندانی در قلعه جنگی که یک قلعه قدیمی بود انتقال داده شدند. هزاران نفر از اعضای طالبان محلی که در شیرغان مانده بودند ، براساس برآوردها ، حدود ۸ هزار اسیر جنگی بودند، به بهانه انتقال به زندانهای دیگر, حرکت داده شدند.

 

قتل عام دشت لیلی

دشت لیلی ، واقع در استان جوزجان در شمال افغانستان ، مرکز قتل عام بود. اعضای طالبان که در قندوز تسلیم شده بودند و به آنها قول داده شده بود که آزاد خواهند شد ، با بیان اینکه به شیرغان منتقل می شوند به درون کانتنرها هدایت شدند. اسیران جنگی درون کانتینرها, هرگز به شبرغان نرسیدند.

به دلیل وضعیت جنگی , کسی نپرسید که اتفاقی برای اسیران جنگی افتاد؟ مدتها بعد معلوم شد که در دشت لیلی چه روی داده است. در سال ۲۰۰۲ ، تحقیقات نشان داد که چه اتفاقی برای هزاران اسیر جنگی طالبان افتاده است.

 

خفگی ، تشنگی و کشتار جمعی

اظهارات شاهدان و بررسی اجساد نشان داد که هزاران تن از اعضای طالبان چگونه کشته شده‌اند. بر این اساس ، اعضای طالبان در کانتینرها با کمبود هوا و آب مواجه شدند و پس از مدتی قادر به تنفس کشیدن نبوده‌اند.

اسیران جنگی برای این که بتوانند در مقابل گرمای شدید کویر و تشنگی مقاومت کنند عرق و خون یکدیگر را خوردند  با این حال اکثر آنها به دلیل کمبود هوا و تشنگی جان خود را از دست دادند. بسیاری از اسیران هم توسط نیروهای عبدالرشید دوستم تیرباران شدند.

بیش از ۷۰۰۰ اسیر جنگی طالبان در گورهای دسته جمعی در دشت لیلی دفن شدند و همیت هیچکدام از آنها مشخص نشد. بیان شد که برخی از اسسیران در بیابانها زنده به گور شدند. در حالی که بیرون آوردن اجساد در منطقه ادامه دارد ، بسیاری از اجساد گم شدند. اگرچه سازمان های حقوق بشری این قتل عام را یک جنایت جنگی دانستند ، اما نیروهای آمریکایی و نیروهای دوستم هرگز مسئول شناخته نشدند و محاکمه نشدند.

منبع

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن