آسیاجهان اسلام

خاطره یک زن اویغور نجات یافته از ترکستان شرقی در چین

آوای سنت : «زمرت‌عمران» یکی از زنانی است که از زندان ترکستان شرقی نجات یافته، او در خاطراتش می‌گوید:

اواخر اکتبر سال ۲۰۱۸ بود که به دیدن پدرم رفتم، دیدم که هفت مرد بیگانه درخانه‌اند، دو مامور پلیس و باقی کارمندان دولت بودند. وقتی داخل خانه شدم، آنها بیرون شدند. پدرم نشست و دستش را بر سرش گذاشت. از او در مورد حضور این افراد در خانه پرسیدم. پدرم درحالی که اشک از چشمانش سرازیر بود، گفت: «قرار است فردا افرادی بیگانه برای بازرسی اینجا بیایند، اینها به من دستور داده‌اند تا فردا تمام نمازها را در مسجد بخوانم.» به آنها گفتم: «آیا شما می‌خواهید ما را امتحان کنید؟ شما به بهانه نماز ما را در مسجد زندانی می‌کنید؟» آنها در پاسخ گفتند: «نه تنها تو را امتحان نمی‌کنیم بلکه به ازای هر نماز ۲۰یوان (معادل سه دلار) هم به تو می‌دهیم و اگر از تو در مورد تعامل دولت چین با مسلمانان پرسیدند؛ در جواب بگو: حکومت با ما خوب رفتار می کند، مسلمانان در اینجا هیچگونه محدودیتی ندارند و ما روزانه پنج مرتبه صدای اذان را از بلندگوها می‌شنویم و درهای مساجد همیشه باز هستند. آنها گفتند: مردان ریش دار در صف اول بایستند. و با وجود انکار من، یک جعبه به من داند.»

وقتی پدرم جعبه را باز کرد، دید که ۱۰۰ یوان در آن هست. وقتی از پدرم خواستم تا به من اجازه بدهد که آنها را به یتیم‌ها صدقه بدهم. مخالفت کرد و گفت: صدقه باید از مال حلال باشد، اما این‌ها حرام هستند. با مال حلال خود صدقه خواهیم داد. سپس در حالی که به سمت آسمان می‌نگریست با گریه و صدایی اندوهناک گفت: ای خدا! کی این مشکلات و مصیبت‌ها از ما برداشته می شود.

شایان ذکر است که دولت چین به بهانه مبارزه با تروریسم، سیاست‌های اسلام ستیزی از قبیل ویران کردن مساجد، جمع کردن قرآن‌ها و و سجاده‌ها از منازل را در پیش گرفته است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن