جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

دومینوی سازش اعراب با اسرائیل

در پشت پرده چه می گذرد ؟

آوای سنت: به فاصله کمتر از یک ماه پادشاه بحرین اعلام کرد توافق عادی سازی روابط با اسرائیل را قبول کرده است.

اعلام این خبر، برای نخستین بار از طرف دونالد ترامپ ،رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت.دونالد ترامپ با اعلام این خبر در توییتر، تاکید کرد که این توافق صلح امنیت را در منطقه خاورمیانه تقویت خواهد کرد.بدنبال این اقدام، یک بیانیه سه جانبه از طرف بحرین،رژیم صهیونیستی و امریکا صادر شده و در آن برقراری صلح و عادی سازی روابط دوجانیه مورد تاکید قرار گرفت.

انتشار خبر برقراری سازش بین تل آویو و منامه در شرایطی صورت گرفته است که هنوز افکار عمومی جهان اسلام از شوک اعلام سازش بین امارات و اسرائیل بیرون نیامده است. در این شرایط سوال مطرح در منطقه این است که دومینوی سازش شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس با اسرائیل چرا در این مقطع حرکت کرده است؟

کارشناسان رسانه های عربی اعتقاد دارند این اقدام امارات و بحرین در راستای کمک به دونالد ترامپ در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است.این کارشناسان اعتقاد دارند عملکرد دونالد ترامپ در سالهای اخیر در بخش های مختلف به شدت پرانتقاد بوده است.آخرین جلوه مدیریت ضعیف ترامپ، شیوع بیماری کرونا در آمریکا و رویکرد های پرحاشیه ترامپ در مدیریت بحران کرونا بود.

در این شرایط رئیس جمهور کنونی آمریکا که در غالب نظرسنجی ها قافیه را به رقیب دموکرات خود جو بایدن باخته است،به شدت دنبال یک برگ برنده است.در این مسیر ،برقراری سازش بین اعراب و اسرائیل و جلب حمایت لابی صهیونیستی در انتخابات آینده برای دونالد ترامپ بسیار وسوسه انگیز است.

در طرف دیگر قصه ،دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه سه کشور امارات،بحرین و عربستان سعودی رابطه نزدیکی با ترامپ داشته و از سیاست های سخت گیرانه وی در قبال ایران بسیار راضی و خشنود هستند.این کشورها از این واهمه دارند که اگر بایدن دموکرات برنده انتخابات گردد،آمریکا دوباره به برجام برگشته و فشار تحریم ها از روی ایران برداشته شود.بر اساس این شرایط و زمینه ها، این کشورها به هر نحو ممکن می خواهند در مسیر موفقیت ترامپ، به وی کمک نمایند.

علت دیگر حرکت سریع کشورهای عربی به سمت سازش با اسرائیل فشارها و تهدیدات ایالات متحده بر علیه این کشورهاست.نسخه دونالد ترامپ برای حل بحران فلسطین طرح “معامله قرن” است.این طرح که با مخالفت شدید گروه های فلسطینی و دولت های مستقل اسلامی مواجه شده است، برای سیاست خارجی ترامپ جنبه حیثیتی پید ا کرده است.

در این شرایط با توجه به اینکه کشورهای کوچک منطقه حفظ امنیت و حاکمیت خود را وابسته به تداوم حمایت های آمریکا می دانند ،چاره ای جز همراهی با راهبردهای منطقه ای آمریکا ندارند.در این میان اژدهای جمهوری اسلامی ایران نیز ساخته شده تا با ترس از آن کشورهای عربی با دامان اسرائیل پناه ببرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن