آفریقاجهان اسلام

سنت‌های مسلمانان سومالی در ایام ماه مبارک رمضان

آوای سنت : سومالی یک کشور ساحلی در منطقه شاخ آفریقا می باشد که پایتخت آن موگادیشو است. این کشور، با نام رسمی «جمهوری فدرال سومالی» شناخته می‌شود و ۹۹% مردم این کشور نیز مسلمان هستند.

در سومالی رستوران ها و غذاخوری ها در ایام رمضان تعطیل هستند. کافه ها و فروشندگان خیابانی و غیره نیز از همین رسم تبعیت می کنند زیرا همه مردم جامعه روزه می گیرند و از نظر اجتماعی مسئولانه نیست که یک رستوران بوی غذا را به رهگذران روزه تحمیل کند.

مسلمانان سومالی کالاهای ضروری را برای آغاز رمضان انبار می کنند تا ماه رمضان پرباری داشته باشند.

یک بررسی محلی در موگادیشو افزایش فعالیت صاحبان مشاغل و کارمندانشان به صورت شبانه روزی را برای جایگزین کردن سهم کاهش یافته کالاهای اساسی نشان داد.

ماه رمضان، مقدس ترین ماه در تقویم مسلمانان جهان است و سومالی ها به محض دیدن ماه هلال ماه، روزه داری را آغاز می کنند.

خرید کالا در این دوره بسیار مهم است زیرا خانواده ها از غذاهایی که شامل میان وعده ها، میوه ها و آب میوه های مورد نیاز برای افطار هستند استفاده می کنند.

فروشندگان میوه از افزایش خرید مردم در ایام رمضان می گویند و انتظار می رود که تقاضا برای میوه های مختلف از جمله هندوانه، انبه، نارگیل و آمبارلا (نوعی پسته محلی) و گریپ فروت پیش از رمضان باشد. همین مسئله باعث خالی شدن بازار از میوه می شود زیرا مردم خودشان را برای رمضان آماده می کنند.

در این میان شیرینی فروشی ها نیز ساعات بیشتری در رمضان کار می کنند.

اولویت خانواده ها تلاوت قرآن و روزه د اری است. آماده سازی افطار از ساعت ۲ بعد از ظهر هر روز آغاز می شود و زنان خانه این زمان را در آشپزخانه ها سپری می کنند.

نوشیدنی ها نیز برای رمضان ضروری هستند و آب هندوانه مرسوم است. سالاد سبزی با پنیر و اسفناج و دو میوه وجود دارد که به هضم غذا کمک می کند و پس از یک روز گرسنگی بدن را تقویت می کنند. فرنی خامه ای پخته شده از گندم با روغن زیتون و شکر نیز در سفره های آنان خورده می شود.

سومالیایی ها میوه زیاد می خورند. برش های میوه پاپایا و موز در وسط افطار ضروری است.

مردان سومالی پس از افطاری خوردن به نماز مغرب می ایستند و پس از نماز بقیه افطاری را می خورند. نماز تراویح در میان آنان مرسوم است.

رمضان های سومالی همچنین شاهد شلوغ شدن مساجد از طلوع آفتاب گرفته تا غروب خورشید هستند. تلاوت قرآن در مساجد و مسابقات قرآنی زیاد هستند. هر چند این فعالیت به داخل مسجد محدود نشده و هر کس که حوالی مساجد زندگی کند بارها و بارها صدای موذن را از بلندگوهای مساجد می شنود. از مزایای دیگر بلندگوها شنیدن صدای سخنرانی های مذهبی از داخل خانه است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن