آفریقاجهان اسلام

سنت‌های مسلمانان مصری در ایام ماه مبارک رمضان

آوای سنت : مسلمانان جهان، ماه رمضان را ماه ویژه ای از سال می دانند و در این ماه جمع های خانوادگی و تجمع در مساجد، ترویج معنویت و فرهنگ غذایی متفاوت، یکی از رسومی است که در کشورهای مختلف اسلامی دیده می شود. و هر فرهنگ و سنت ویژه رمضان نیز برای خودش ریشه ای تاریخی دارد که آشنایی با آن جالب و شنیدنی است.

از اجتماعات خانوادگی گرفته تا امور خیریه ، مصری ها نیز روش خود را برای برگزاری گرفتن ماه روزه دارند که به شیوه ای خاص باعث نزدیک تر شدن افراد به همدیگر می شوند. در پشت هر سنت نیز ، داستانی وجود دارد که خیلی ها اطلاعات کمی در مورد آن دارند.

شلیک توپ در رمضان
هنگام غروب آفتاب، که زمان آن رسیده مسلمانان روزه هایشان را باز کنند، صدای شلیک توپ به گوش می رسد که زمان افطاری را اعلام می کند. برای قرن ها شلیک توپ یا «المدافع» تنها روش برای اعلام زمان افطاری برای مسلمانان مصری بوده است.

داستان آن برمی گردد به زمانی که محمد علی سلطان محبوب مصر یک توپ از خارج از کشور آورده بود و همزمان با زمان افطاری آن را آزمایش کرد. مردم شاد شدند و وی تصمیم گرفت این امر را به یک سنت تبدیل کند.

غذاها و نوشیدنی های سنتی رمضان
غذاها بخشی از مکالمه مردم مصر در ماه مبارک رمضان را تشکیل می دهند و تعدادی غذای سنتی وجود دارد که جزء اصلی منازل هر خانه در ماه رمضان است. اینها شامل محشی (سبزیجات شکم پر با برنج) ، پاستا بشامل ، مولوخیا و خیلی موارد دیگر است.

نوشیدنی های سنتی نیز وجود دارد که مصریان در ماه رمضان بدون آن نمی توانند زندگی کنند ، مانند کامار الدین (آب زردآلو) ، کرکاد (چای هیبیسکوس) و تمر هندی (تمارند).

ماه رمضان با شیرینی ها و دسرهای زیادی همراه است و مصری ها نوآوری های زیادی برای شیرینی های رمضانی دارند.

سریال های تلویزیونی رمضان
یک سنت اخیر در مصر پخش سریال ها از تلویزیون مصر در ایام رمضان است ، که این ها معمولا سریال مصری یا عربی هستند که مردم در ماه رمضان تماشا می کنند. تقریباً همه سریال های خوب و خاطره انگیز برای اولین بار در ماه رمضان نمایش داده شده اند. دلیل تبدیل شدن ماه رمضان به فصلی برای سریال این است که بیشتر مصری ها پس از افطار در خانه می مانند و تلویزیون تماشا می کنند. بنابراین تقریباً همه کارگردانان و تهیه کنندگان تلویزیون در طول سی روز ماه رمضان کار خود را چند برابر می کنند.

جمع خانوادگی در روز نخست رمضان
ماه رمضان، ماه جمع خانوادگی است و یک رسم وجود دارد که براساس آن روز اول ماه رمضان را باید با اعضای خانواده سپری کرد. هیچ چیز در جهان نمی تواند یک مصری را در روز اول ماه رمضان از خانواده یا خانواده خود دور کند. این سنت در آموزه های دینی اسلام ریشه دارد.

زینت رمضان
یکی از مهمترین سنت های ماه رمضان زمانی است که همه نوجوانان و کودکان محله به همراه والدین خود جمع می شوند و برای تزئین هر خیابان در ماه کار می کنند. آن ها طناب هایی از نوارهای مثلثی رنگارنگ بین بالکن ها در جلو و عقب ، با فانوس ها و لامپ های رنگی متصل می کنند که شادی ویژه ای را به خیابان ها می دهد و مسلمانان مصری به این شیوه با هم ارتباط برقرار می کنند.

خیمه ها
خیمه ها با پارچه های تزئینی هستند که برپا کردن آن ها در رمضان یکی از سنت های مردم خاورمیانه محسوب می شود. این خیمه ها طرح های جالب و منحصر به فردی دارند و در سال های اخیر به یکی از منسوجات مهم در مصر تبدیل شده اند. و یک بازار جداگانه در مصر به نام «سوق الخیمه» به آن ها اختصاص داده شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن