آسیاجهان اسلام

سنت‌های مسلمانان چینی در ایام ماه مبارک رمضان

آوای سنت : هنگامی که رمضان از راه می رسد، کشور چین با جمعیت قابل توجهی مسلمان، حال و هوای خاصی را تجربه می کند و مسلمانان این کشور نیز آیین های ویژه ای در این روزها دارند.

در تمامی مناطق چین از پکن گرفته تا نواحی دوردست از جمله استان های شمالی، شمال غربی و جنوب، فعالیت های عبادی و سنت های غذایی ویژه ای برای رمضان آغاز می شوند.

بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و نیمی در چین را مسلمانان تشکیل می دهند و آمارهای غیررسمی این رقم را تا ۵۰ میلیون نفر نیز اعلام کرده اند.

سنت های غذایی مسلمانان چینی در ماه رمضان
براساس یک رسم قدیمی، مسلمانان چین قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با خرید از بازارها خودشان را برای روزه داری آماده می سازند و بهترین خوراک ها را برای رمضان کنار می گذارند.

نان و تخم مرغ، آبگوشت چینی، کباب چینی، نان گرد حاوی پیاز و زیره و برنج که با تخم مرغ و سبزیجات تهیه شده است اصلی ترین مواد غذایی است که مسلمانان این منطقه از چین در ایام ماه رمضان تهیه می کنند.

همچنین در این ماه انفاق و اطعام فقرا رایج بوده و در مساجد سفره های افطاری با انواع خوراکی ها پهن و از روزه داران پذیرایی می شود. نظافت و غبارروبی مساجد و خانه ها از دیگر رسوم استقبال از رمضان در چین هستند.

مسلمانان سین کیانگ در رمضان
بخصوص در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چین که بسیاری از کلمات مورد استفاده آن ها از زبان فارسی اقتباس شده، برنامه ها و فعالیت های آنان نیز با مسلمانان فارسی زبان و اعراب شباهت های زیادی دارد. خوردن مایعی به نام «دوک» که برگرفته از نام دوغ ایرانی است در واقع بهترین نوشیدنی برای افطار در میان روزه داران چینی محسوب می شود. مسلمانان سین کیانگ دوغ را که مزه همزمان شیر و ماست می دهد، بهترین نوشیدنی برای افطاری توصیف کرده اند.

مسلمانان در «سین کیانگ» و «نینگ شیا» دو منطقه خودمختار و مسلمان نشین چین می گویند که نزدیک به ۱۷ ساعت در طول روز باید روزه باشند، اما کارهای آنها بر اساس روال گذشته ادامه دارد و هیچ خللی در کارهای روزمره و عبادات آنها ایجاد نخواهد شد.

در شهر پکن نیز مردم هر شب در مساجد مختلف این شهر از جمله مسجد «نیوجیه» با قدمتی بیش از ۱ هزار سال که مزار دو فیلسوف و زاهد ایرانی نیز در آن قرار دارد، نماز می خوانند.

۷۰ درصد مسلمانان چین در مناطق خودمختار «سین کیانگ»، «گان سو» و «نینگ شیا» در غرب کشور زندگی می کنند و ۳۰ درصد بقیه در دیگر استان ها و شهرهای کشور ساکن هستند.

رمضان برای قوم هویی، قدیمی ترین مسلمانان در چین
مسلمانان هویی در استان شیان در چین، با فضایی فرهنگی مشابه سنت ها و سلیقه های تاریخی کشورشان به استقبال ماه مبارک رمضان می روند.

خیابان هیومینیس (متعلق به مسلمانان هویی) در شیان، یک منطقه مسلمان نشین چین جایی است که تجار و مسافران مسلمان برای اولین بار در زمان سلسله تنگ وارد این کشور شدند. این خیابان ترمیم و بهسازی شده و اکنون گزینه های گوناگونی برای مسلمانان در ماه رمضان فراهم می کند.

۶۰ هزار مسلمان چینی در اینجا زندگی می کنند و بسیاری از رستوران ها که توسط مسلمانان اداره می شوند ، در این خیابان میزبان بازدید کنندگان مسلمان محلی و خارجی هستند.

این خیابان با نزدیکتر شدن زمان افطار شلوغ می شود ، غذاهای گرم متعدد از جمله یانگورو پائومو (سوپ با نان و گوشت بره) و رو سیامو (برگر چینی) از جایگاه مهمی در افطار و سحری چینی ها برخوردار هستند ، کوفته ها و نودل های چینی نیز از جمله غذاهای پر مصرف هستند. در این میان آشپزهایی که غذاهایشان را بر روی اجاق هایی جلوی رستوران ها فراهم می کنند، تماشاگران زیادی را به خود جلب می نمایند.

در حالی که برخی از سرآشپزها مخلوط مخصوص دسر را روی پیشخوان های چوبی خرد می کنند ، برخی دیگر رشته فرنگی های کباب شده را با گوشت و غذاهای دیگر خرد می کنند.

در شیان ، مهد فرهنگ و تمدن چینی و پایتخت بسیاری از سلسله ها در گذشته ، صنعتگران مسلمان چینی برای اقامه نمازهای ماه رمضان و افطار کردن به مسجد بزرگی متعلق به قرن ۱۱ می روند که یکی از قدیمی ترین مساجد این کشور محسوب می شود و قرییب به ۱ هزار سال قدمت دارد.

با شلوغی خیابان ها در ایام رمضان نیروهای امنیتی نیز بیشتر می شوند. از ۵۶ گروه قومیتی در چین، ۱۰ گروه متعلق به مسلمانان هستند که شامل مسلمانان هویی، اقلیت های قومی اویغورها ، قزاق ها ، تاجیک ها ، تاتارها ، ازبک ها ، سالارها ، بنان و مردم دونگ شیانگ هستند و عمدتاً در شمال و شمال غربی این کشور زندگی می کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن