عمومی

سلاح سرّی آمریکا R9X

آوای سنت (ترجمه): در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۷  اخباری منتشر شد مبنی بر این که در یک منطقه مسکونی المسطومه واقع در جنوب ادلب , یک اتومبیل توسط پهپاد ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا مورد هدف قرار گرفته است.

اگرچه این حمله به ظاهر اگرچه این حمله به ظاهر یک حمله هوایی معمولی بود اما در واقع حمله ای بود که می توان گفت آمریکا در آن , سلاح جدید خود را مورد آزمایش قرار داده بود.

گفته شد که طی آن حمله , معاون ایمن الظواهری به نام ابوالخیر که مرد شماره دو القاعده بود هدف قرار گرفته و تصاویر اتومبیل حامل وی که مورد حمله قرار گرفته بود پخش گردید و کاملا مشخص گردید که این یک حمله معمولی نبوده است.

زیرا در اتومبیلی که مورد هدف قرار گرفته بود اثری از باروت یا انفجار شدید یافت نشد در حالی که جسد درون اتومبیل , تکه تکه شده بود.

 

وقتی اتومبیل مورد بازرسی قرار گرفت , مشخص شد که راکت از سقف وارد شده و شخص درون اتومبیل را تکه پاره کرده است. به این ترتیب ,نام این نوع راکت که بعدها نامش را بسیار باید می شنیدیم برای اولین بار در سوریه مورد استفاده قرار گرفته بود.

با هدف قرار دادن بالاترین مقام القاعده ,در واقع آمریکا بیش از آن که راکت جدید خود را آزمایش کرده باشد بیشتر خواسته بود پیامی را به جنگجویان حاضر در میدان بدهد. زیرا در حمله ای که چنین اسم مهمی مورد هدف قرار می گیرد قابل تصور نیست که در آن از سلاحی آزمایش نشده استفاده کنند.

۲ ژوئیه ۲۰۱۷

در بیانیه ای که ایالات متحده در سومالی در رابطه با حمله ای که علیه جنبش الشباب وابسته به القاعده صادر کرد ، از نحوه حمله تحت عنوان کینتیک (Kinetic) نام برده شده و گفته شده بود که در  حمله کینتیکی یک جنگجوی الشباب هدف قرار گرفت.

فقط عده معدودی از بازرسان به استفاده آمریکا از راکت جدید در این دو حمله بحث نمودند.

 

۱ جولای ۲۰۱۹

جمال احمد محمد علی البدوی هم در حمله کینتیکی مورد هدف قرار گرفت. گفته می شود که وی در بندر عدن در یمن , یکی از عاملان حمله به کشتی USS Cole آمریکا بوده است.

در حمله ای که در یمن انجام شده بود نیز یکی از اسامی مهم القاعده مورد با سلاح کینتیکی از بین برده شده بود.

بعد از آن تاریخ بود که اسم و شکل کینتیکت یعنی راکتی که بدون انفجار , هدف را نابود می کند نمایان شد.

 

R9X

چنین گفته شد که راکت مورد استفاده آمریکا در حملات کینتیکی , در واقع راکت های   AGM-114 Hellfire   هستند که تیغه های برنده بزرگ درون آن تعبیه شده اند. و همچنین نام کامل این راکت تحت عنوان AGM-114R9X منتشر گردید.

۳ دسامبر ۲۰۱۹

در حمله دیگری که در شمال ادلب توسط پهپاد های آمریکا به انجام رسید ابواحمد المهاجر از رهبران گروه تحریرالشام مورد هدف قرار گرفت.

عکس های که از آن حمله منتشر شدند کاملا نشان می داد که در آن حمله نیز از راکت R9X استفاده شده است.

 

۷ دسامبر ۲۰۱۹

شخصی که گفته شد با القاعده در ارتباط بوده به هنگامی که با اتومبیل خود در جاده عفرین سوریه , در حال حرکت بود توسط پهپاد آمریکایی مورد حمله قرار گرفت.

تصاویری که از آن حمله منتشر شد نشان می داد که در آن حمله هم راکت R9X مورد استفاده قرار گرفته است.

۲۲ دسامبر ۲۰۱۹

در جاده الدانا – ترمانین در شمال ادلب سوریه , یک اتومبیل در حال حرکت , توسط پهپاد آمریکایی مورد هدف قرار گرفت. با دقت در تصاویر منتشر شده از این حمله , معلوم شد که در آن حمله نیز از راکت R9X استفاده شده است.

طی آن حمله ابوخدیجه الاردنی، سرکرده گروه تروریستی حراس الدین مورد هدف قرار گرفته بود.

۱۲ جولای ۲۰۲۰

در منطقه امام صاحب واقع در استان قندوز افغانستان نیز , محب الله از مسئولان مالی  طالبان توسط پهپاد آمریکایی مورد حمله قرار گرفت.

با نگاه به تصاویر این حمله , مشخص است که آمریکا در این حمله نیز از راکت R9X استفاده کرده است.

 

نتیجه:

خبرها حاکی از آن بود که آمریکا در زمانی است بر روی راکت هایی کار می کند که اثر انفجاری ندارند و با انرژی کینتیکی کار می کنند. با بررسی حملاتی که به انجام رسانده شده اند می توان دریافت که آمریکا اهداف مورد نظر خود را با راکت های کینتیکی مورد حمله قرار می دهد.

آمریکا با استفاده از این نوع راکت ها , باعث ایجاد ترس در نزد طرف مقابل او می شود و در عین حال این پیغام را می دهد که به حساسیت های غیرنظامیان در حملات خود اهمیت می دهد.

اگرچه مقامات آمریکایی تاکنون در مورد R9X هیچگونه اطلاعاتی را منتشر نکرده اند اما ما می دانیم که آمریکا حداقل در ۱۰ حمله , از این نوع راکت ها اسافاده کرده است.

 

منبع

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن