جهان اسلامعمومی

قرآن؛ منبع الهام هنرمند هندی در خوشنویسی

آوای سنت : بانوی هنرمند هندی تأکید کرد که قرآن کریم الهام‌بخش او در اجرای هنر خوشنویسی خط عربی بوده است.

به نقل از مصر الیوم، «روهی خان» بانوی هنرمند هندی است که به خوشنویسی خط عربی اشتغال دارد. او در زمان تحصیلات خود، از رشته بیوتکنولوژی به هنرهای تجسمی به ویژه خوشنویسی خط عربی تغییر رشته داد و سپس در بیش از ۳۰ نمایشگاه هنری بین‌المللی شرکت کرد.

او درباره زندگی خود می‌گوید: «تا ۳ سال پیش در شهر بوپال هند زندگی می‌کردم و پس از ازدواجم به انگلستان مهاجرت کردم. تا کنون در بیش از ۳۰ نمایشگاه هنری فردی و گروهی در بسیاری از شهرها و کشورها از جمله هند، انگلیس، امارات، قطر و پاکستان شرکت کرده‌ام و موفق به کسب جایزه ملی مسابقات خوشنویسی «All India Calligraphy» در سال ۲۰۱۴ میلادی در شهر دهلی نو شدم».

روهی خان درباره تحصیلات دانشگاهی خود نیز توضیح داد که دارای مدرک کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی و لیسانس بیوتکنولوژی است و برای پیشرفت در مهارت‌های هنری خود، دیپلم خطاطی و گرافیک را نیز از دانشگاه اسلامی علیگر اخذ کرده است.

این بانوی هنرمند هندی درباره الهام از قرآن در تابلوهای خوشنویسی خود گفت: هنر خوشنویسی به طور کلی در خون من نفوذ کرده است و زمانی که در کودکی قرآن کریم را تلاوت می‌کردم، زیبایی حروف عربی مرا مجذوب خود کرد و از آنجا بود که تلاش خود را برای کتابت خط عربی آغاز کردم.

وی افزود: خوشنویسی هنری برای نوشتن است که آن را زیباتر می‌کند؛ به علاوه توانایی انتقال افکار و اندیشه‌ها نیز در هنر خوشنویسی وجود دارد. این هنر همچنین یکی از هنرهای اسلامی است که سهم به‌سزایی در خدمت به تکریم و احترام به قرآن کریم دارد و بدین ترتیب امت اسلامی هنرهایی را که از این خط حمایت می‌کنند، تشویق می‌کند.
روهی خان درباره امکان تجمیع میان فرهنگ‌های مختلف گفت: فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف از طریق بیان آنها برای افراد جامعه می‌توانند الهام‌بخش و یاری‌گر انسان‌ها برای اندیشیدن و تفکر باشند و روابط خوبی را رقم بزنند.

وی در خصوص برنامه‌های هنری آینده خود نیز گفت: در بیشتر نمایشگاه‌های هنری معروف جهان شرکت می‌کنم و برنامه آینده من شرکت در نمایشگاه هنری دبی «World Art Dubai ۲۰۲۱» است و تلاش می‌کنم که بتوانم یک بانوی هنرمند مشهور در جهان و الگویی برای هنرمندان تازه‌کار در خوشنویسی خط عربی باشم.

آماده// الهام گرفتن هنرمند هندی از قرآن کریم در هنر خوشنویسی خط عربی

انتهای پیام

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن