آسیاجهان اسلام

مسلمانان اویغور درجهنم زندگی می کنند

آوای سنت : دانشمند آلبانیایی دکتر اولسی جازکسی دعوت چین را برای بازدید از مراکز بازداشت در ترکستان شرقی پذیرفت. وی به این نتیجه رسید که اینها زندان ها هستند نه مؤسسات آموزشی. حزب کمونیست به سرعت انتقام گرفت و باعث برکناری وی در دانشگاه آلبانی شد.

دکتر اولسی جازکسی ، مورخ کانادایی با اصالت آلبانیایی ، که به عنوان استاد دانشگاه الکساندر موزیو در دورس (آلبانی) تدریس می کرد ، به سرعت احساس کرد که چه نقشی دارد که از چین انتقاد می کند. جازکسی منتقد صریح دولت ترامپ و نفوذ آمریکا در آلبانی است. به همین دلیل ، وی از ۱۶ تا ۲۴ اوت ۲۰۱۹ توسط چینی ها به کنفرانسی در شرق ترکستان دعوت شد که در آن همه هزینه ها پرداخت شده و بخشی از به اصطلاح “اردوگاه های آموزشی” در سایت بازدید می شود.

در شرق ترکستان ، جازکسی متوجه تبلیغات ضد اویغور و اسلام هراسی آشکار شد. وی گفت: “من از بازداشتگاههای دسته جمعی که دوستان چینی ما آن را موسسات آموزش حرفه ای می نامند ، بازدید کردم که فکر می کردیم یک نوع جهنم است.”

در مصاحبه ها و فیلم های منتشر شده در یوتیوب ، جازکسی گزارش داد که وی از مردان و زنان اویغوری که در “مدرسه آموزش فنی و حرفه ای” شهر اونسو (ونزو) در بخار آکسو می رقصند و آواز می دهند ، مورد استقبال قرار گرفت. “ما فهمیدیم که این یک راه اندازی است و به دوستان چینی خود گفتیم که ما به مهمانی نیامده ایم. ما می خواستیم تحقیق کنیم که چه خبر است: این افراد چه کسانی بودند؟ چه جنایاتی مرتکب شدند؟ و چرا آنها در آنجا نگهداری می شدند؟ ”

به جازکسی گفته شد که مصاحبه خصوصی با زندانیان ممنوع است. با این حال ، وی موفق شد از “مربی” زندانی سؤال کند که چرا آنها در برابر خواسته خود در آنجا نگهداری می شوند.

“[مربی] به من گفت که این یک مدرسه حرفه ای است ، اما وقتی از من پرسید که آیا آنها می توانند به خانه بروند ، او گفت ،” نه ، آنها نمی توانند بروند. ” در حقیقت ، اینها “زندان هایی هستند که در آن این افراد مخالف خواست آنها. ”

زندانیانی که اجازه سخنرانی داشتند به این دانشمند گفتند که آنها دیگر به اسلام اعتقاد ندارند بلکه فقط “در علم و حزب کمونیست” هستند. آنها به سؤالات وی به زبان چینی پاسخ دادند. “آنچه ما با بازدید از این مراکز بازداشت عمومی فهمیدیم این است که صحبت از اویغوری کاملاً ممنوع است. آنها مجبور هستند همیشه به زبان چینی صحبت کنند و از دین خود صرفنظر کنند. برتری حزب کمونیست را بشناسید “.

در ترکستان شرقی ، به جازکسی گفته شد که درباره بازدید وی هیچ منفی گزارش نکند. او نادیده گرفتن هشدار و انتقام جویی صورت گرفت. آلبانی یکی از کشورهای عضو مؤسس همکاری چین و CEEC (چین-مرکزی و اروپای شرقی) است که بخشی از ابتکار کمربند و جاده چین است. چین در آلبانی بسیار تأثیر پذیر است و به آرامی در حال بدست آوردن جایگاه خود به عنوان اولین شریک سیاسی و اقتصادی این کشور در دوران کمونیستی خونین “انوره هوژا” (۱۹۷۸- ۱۹۰۸). تا دسامبر ، Jazexhi ، دانشمند مشهور ، نباید اجازه دهد در ترم آینده دوره هایی را در دانشگاه آلبانی خود گذراند. هیچ دلیلی ارائه نشده است اما جازکسی دلیل آن را فهمیده است.

منبع : islamicnews

عکس دانشمند آلبانیایی دکتر اولسی جازکسی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن