جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

مولانا فقهی: تلاش غرب برای اختلاف افکنی در جامعه اسلامی

وحدت دنیای اسلام بزرگترین ترس غرب است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی ایجاد اختلاف را مهمترین هدف غربی ها در سرزمین های اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا بهزاد فقهی طی بیاناتی با گریزی بر وضعیت کنونی مسلمانان و سیاست کشورهای غربی در قبال وقایع و اتفاقات کنونی گفت: امروز وقتی در جایی مسلمانی کشته شود، رسانه های غربی تنها به اعلام ملیت او بسنده می کنند، اما وقتی سرباز خودشان در عراق و یا افغانستان کشته می شود، او را جزو نیروی ” ناتو” و یا “سازمان ملل” معرفی کرده و به وی هویت یک مجموعه رسمی بین المللی را می بخشند. از نگاه آنها اگر یک سنی کشته شود، هیچ ارتباطی به شیعه ندارد و بلعکس در جایی که یک سرباز شیعه کشته شود، نمی تواند ارتباطی به یک سنی داشته باشد و مسلمان بودن این دو را مد نظر قرار نمی دهند.

هدف آنها این است که مسلمانان را با کشور تابعه، نژاد و قومیت ها معرفی کرده و بفهمانند که هر یک از ما دارای تقسیمات جغرافیایی متفاوت و غیر مرتبط به هم می باشیم. بنابراین از نگاه غربی ها دلیلی هم ندارد که نگران جنگ در سوریه، لبنان و یا فلسطین باشیم، چرا که وضعیت مسلمانان آن بلاد ارتباطی به ما ندارد!!

وی اروپا و آمریکا را مخالف ایجاد اتحاد در سرزمین های اسلامی خواند و ادامه داد: آنها می دانند که اگر مسلمین در زیر یک پرچم جمع شوند، دیگر در سرزمین های اسلامی جایی برای عرض اندام نداشته و کلید بیت المقدس به دست مسلمانان خواهد افتاد. از این رو سیاستمداران غربی به هر ترتیبی که امکان پذیر باشد، نمی گذارند خورشید اتحاد در سرزمین های اسلامی به تابیدن درآید.

در این میان ساده لوحی برخی حکام اسلامی باعث شده است که نتوانند تشخیص دهند، فریب چه چیزی را می خورند. این سزای کسانی است خودشان را درگیر اختلافات بسیار کوچک داخلی کرده و از مهمترین و بزرگترین مشکلات و مسائل خطرآفرین بیرونی غفلت می ورزند.

مولانا فقهی ادامه داد: مشکلات کنونی در شرایطی است که دشمنان ابرقدرت همیشه و در همه حال مترصد حمله به کشورهای اسلامی بوده و بارها نقشه های شومشان را عملیاتی کرده اند. آنها مردم کشور جنگ زده افغانستان را به چند گروه تقسیم کرده و نمی گذارند که مردم آن داخل یک دایره اسلامی جمع شوند. امروز هیچ افغانستانی از اشغال کشورش توسط آمریکا رضایت ندارد. پس بدانیم زمانی که دشمن به سرزمین اسلامی حمله کند، به هیچ کس از کوچک و بزرگ رحم نخواهد کرد.

اگر در درون خود مشکلی داریم و اختلافاتی وجود دارند، باید طوری آنها را در میان خود حل و فصل کنیم که بیگانگان متوجه نشوند. مناقشات داخلی را آنچنان بزرگ نکنیم که منجر به دخالت بیگانگان شود که اگر این مسئله اتفاق بیفتد، آنها به راحتی سرزمین متعلق به مسلمانان را ترک نخواهند کرد.

 مدرس حوزه علمیه ابوبکر تایبادی با بیان این مطلب که در صدر اسلام نبی مکرم اسلام و یاران ایشان اختلافات را با گفتمان شورایی حل و فصل می کردند، عنوان نمود: وجود اختلاف در میان امت بد نیست، اما این ما هستیم که آن را تبدیل به فعل بد و ناهنجار می کنیم.

پیش از جنگ خندق مسلمانان درباره رویایی با دشمن با یکدیگر اختلاف داشتند، اما در نشست شورایی به این نتیجه رسیدند که بهترین راهکار برای مقابله با دشمن کندن خندق به دور شهر است. این نظری بود که یک صحابه ایرانی به نام سلمان فارسی رضی الله عنه داد و از آن جا که همه افراد حاضر در جلسه این فکر را پسندیدند، به مرحله اجرا در آمد. هرگز گمان نکنیم که اختلاف تنها برای اصناف غیر دینی و حوزوی است،بلکه میان علما نیز بعضا اختلاف نظر و عقیده پیش می آید که با گفتمان می توان به یک نتیجه مناسب رسید.

مولانا فقهی در بخشی دیگر از بیاناتش اخلاق اسلامی و حسن معاشرت را نشانه ویژه امت اسلامی برشمرد و اظهار داشت: سابقا از مسلمانان با این خصلت ها یاد می شد و یک مسلمان را نه از روی کتاب و یا شعار، بلکه بیشتر از روی اخلاق و رفتار حسنه اش می شناختند. پس از صدر اسلام، ممالک زیادی خصوصا جنوب هندوستان توسط تجار مسلمان به اسلام گرویدند. آنها برای اولین بار می دیدند که مسلمانان در هنگام معامله با صفاتی مانند گران فروشی، فروش جنس تقلبی، فریب خریدار، دروغ گفتن و نظیر این عادت ها بیگانه بوده و نه تنها تلاش نمی کردند از انجام یک معامله سود زیادی کسب کنند، بلکه با اخلاق و رفتار نیکو تا جایی که برایشان مقدور بود رعایت حال خریداران را می کردند تا احیانا متضررنشوند. اسلام در واقع باعث شده بود تا تجار مسلمان به چنین ویژگی  معروف و مشهور شوند.

این عالم اهل سنت اخلاق نیک و صفات پسنیده را از نشانه های ایمان در وجود فرد برشمرد و خاطر نشان ساخت: ایمان هر چند که درون شخص را متحول می سازد، اما آثاری دارد که در رفتار و اخلاق انسان نمود پیدا می کند. اگر بنا داریم در دیگران تغییر مثبت ایجاد کنیم، بهتر است این کار را با نشان دادن اخلاق و رفتار حسنه به فعل برسانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن