جهان اسلامعمومی

نقش سیاه‌پوستان مسلمان در آمریکا

آوای سنت : تاریخچه جنبش‌های مسلمانان آمریکا نشان می‌دهد که آنها از مالکوم ایکس تا کیت الیسون، نقش مهمی در مبارزه برای حقوق مدنی در جامعه آمریکا ایفا کرده‌اند. در پی کشته شدن جورج فلوید، آمریکایی آفریقایی‌تباری که به دست یک افسر پلیس در مینیاپلیس کشته شد، جنبش مدافع حقوق سیاه‌پوستان بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است.

پیشینه غنی مسلمانان در مبارزه با تبعیض
اکنون مردان و زنان معترض که بسیاری از آنها سیاه‌پوست هستند، در سرتاسر آمریکا دست به اعتراض علیه نژادپرستی زده‌اند. آنها با پلیس درگیر می‌شوند، هدف اسپری فلفل و گلوله‌های پلاستیکی قرار می‌گیرند و پلیس با ضربات باتوم به اعتراضات آنها پاسخ می‌دهد.

همچنین مسلمانان سیاه‌پوست، تاریخچه‌ای غنی در پیشتازی در مبارزه علیه بی‌عدالتی جاری علیه همه اقلیت‌های نژادی در بزرگترین اقتصاد جهان دارند.

مهدی بری (Mahdi Bray)، مدیر اتحادیه ملی مسلمانان آمریکا و از فعالان قدیمی حقوق مدنی می‌گوید: ما تاریخچه‌ای طولانی از برخورد با خشونت گروه‌های افراطی مثل کوکلاکس کلان (گروه معتقد به برتری نژاد سفید) داریم.

وی افزود: بیشتر مردم وقتی درباره تروریسم فکر می‌کنند، یازده سپتامبر را به یاد می‌آورند. اما از نظر من کلمه تروریسم یادآور روزی است که در سال ۱۹۵۶ پدربزرگم بر اثر بمب‌گذاری گروه کلان کشته شد.

خانواده بری در شمال ویرجینیا زندگی می‌کردند که در آنجا پدربزرگ وی، رایت گری جونیور، برای ثبت نام رای‌دهندگان سیاه‌پوست، کمپینی به راه انداخت و از نزدیک با دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور، فعال مشهور سیاه‌پوست همکاری می‌کرد.

از آن زمان سال‌های زیادی می‌گذرد و آمریکا تاکنون، شاهد ظهور یک رئیس‌جمهور سیاه‌پوست و همچنین سناتورها، وکلا و شهرداران سیاه‌پوست بوده است.

بری که از فعالان مهم ضد جنگ پس از حمله آمریکا به عراق بود می‌گوید با این حال، آشکار است که تبعیض علیه رنگین‌پوستان تغییر نکرده است.

وی افزود: آنچه در ایالات متحده جریان دارد همان چیزی است که سال‌هاست اتفاق می‌افتد. ما از نژادپرستی و خشونت نهادینه شده رنج می‌بریم. اتفاقی که برای جورج فلوید افتاد، برای بسیاری از سیاه‌پوستان آمریکایی آفریقایی‌تبار که از سوی پلیس، خشونت مرگبار را تجربه کرده‌اند رخ داده است.

در طی این سال‌ها، بسیاری از مسلمانان سیاه‌پوست در جنبش‌های حقوق مدنی آمریکا فعال بوده‌اند. افرادی مانند مالکوم ایکس و محمد علی کلی از شاخص‌ترین این افراد هستند.

شرح حال همه این افراد در یک مقاله، کاری غیرممکن است. برخی از آنها تاریخچه‌‌ای بحث‌برانگیز دارند یا تأیید اینکه آیا آنها اسلام را پذیرفته بودند یا خیر دشوار است، اما زندگی آنها منبع الهام‌بخش مسلمانان بوده است.

کیت الیسون، نخستین نماینده مسلمان کنگره آمریکا
الیسون ۵۶ ساله دادستان ارشد مینسوتا، یعنی همان ایالتی است که جورج فلوید در آن کشته شد. او به عنوان دادستان کل، مسئول تحقیقات علیه افسران پلیس خواهد بود و سوگند خورده است که همه مجرمان را وادار به پاسخگویی خواهد کرد.

وی که یک وکیل مدافع جنایی بود هنگامی که در دوران دانشجویی به طور جدی در زمینه افشای بی‌رحمی پلیس علیه سیاه‌پوستان فعالیت می‌کرد در ۱۹ سالگی به اسلام گروید.

الیسون تجربه دست اولی از خشونت پلیس داشته است؛ اتفاقی که باعث شد وی نقش فعالی در جنبش حقوق مدنی داشته باشد.

او اولین مسلمانی بود که در سال ۲۰۰۶ به نمایندگی کنگره آمریکا انتخاب شد و به قرآن سوگند یاد کرد؛ این اقدام باعث برانگیخته شدن خشم چندین سیاستمدار سفید‌پوست شد.

مارکوس گاروی، مبلغ بازگشت به ریشه آفریقایی‌تباران
بری که قبلاً مسیحی باپتیست بود در اواسط دهه ۱۹۶۰ به اسلام گروید. این زمانی بود که آمریکایی‌های سیاه‌پوست به تحولات سیاسی در خاورمیانه و آفریقا از جمله کشورهایی مانند الجزایر که در سال ۱۹۶۲ از استعمار فرانسه استقلال به دست آورد علاقه داشتند.

وی می‌گوید: از نظر فرهنگی، مردان جوان سیاه‌پوست مانند خودم درگیر آنچه ما نام نهضت هویت سیاه می‌نامیدیم، بودیم، بنابراین به آفریقا نگاه می‌کردیم و می‌دیدیم که اسلام دینی است که از آنجا می‌آید.

جریان پان _ آفریقاییسم شتاب گرفته بود و قیام علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی، به صدای عدالت‌خواهی برای آفریقایی آمریکایی‌ها تبدیل شده بود.

وی افزود: تلاش برای کسب عزت و استقلال در جاهایی مانند آفریقای جنوبی عمیقاً با تجربه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار که در حال تجربه سیستم آپارتایدی خاص خود بودند مرتبط بود.

اما چند دهه قبل از اینکه مسلمانان تازه متولد شده از آفریقا الهام بگیرند، مارکوس گاروی، بنیانگذار انجمن جهانی پیشرفت سیاه‌پوستان (UNIA) کمپین «بازگشت به آفریقا» را آغاز کرد.

پروفسور ساموری رشید استاد دانشگاه ایالتی ایندیانا در کتاب خود با عنوان «مسلمانان سیاهپوست در ایالات متحده» می‌نویسد اگرچه او رسما یک کاتولیک بود اما علت عدم تمایل وی به افشای عقیده خود همچنان یک راز است. رشید در ادامه می‌نویسد: با این وجود، شعار UNIA یعنی «یک خدا، یک هدف، یک سرنوشت» جذابیت خاصی برای مسلمانان داشت.

جنبش امت اسلام
هیچ تاریخچه‌ای از مسلمانان سیاه‌پوست در ایالات متحده بدون ذکر جنبش امت اسلام (Nation Of Islam)، کامل نخواهد بود. این جنبش در سال ۱۹۳۰ به دست والاس فرد محمد (Wallace Fard Muhammad) تأسیس شد اما شخصیت برجسته آن الیجاه محمد، رهبر جنجالی مسلمان بود که آموزه‌های او از تعالیم اسلام سنتی منحرف شده بود.

او که متولد ۱۸۹۷ در جورجیا و نام اصلی او الیجاه پول بود، به عنوان یک پسر جوان شاهد فعالیت‌های آلبرت همیلتون فعال آفریقایی‌تبار بود و این تأثیر عمیقی بر وی گذاشت. الیجاه محمد، پس از فرد، رهبری جنبش امت اسلام را به دست گرفت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن