جهان اسلامعمومی

پنج نکته درباره جمعیت مسلمانان اروپا

آوای سنت : مسلمانان جوانترین ساکنان اروپا هستند. بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۰ میانگین سنی مسلمانان در اروپا ۳۲ سال بوده است؛ این در حالی است که میانگین سن ساکنان اروپا ۴۰ سال است . این بدین معناست که مسلمانان ۸ سال از مسیحیان اروپا جوانتراند

وقایع تروریستی اخیر پاریس و موج عظیم مهاجرت مسلمانان به اروپا طی ماه‌های اخیر سبب توجه هر چه بیشتر مراکز تحقیقاتی نسبت به جمعیت مسلمانان در اروپا شده است.متعاقب حوادث پاریس موجی از نگرانی‌ها شهروندان اکثر کشورهای اروپایی را فراگرفته است. اکنون بسیاری از اروپاییان افزایش نسبت جمعیتی مسلمانان را هم‌چون تهدید جدی برای خود قلمداد می‌نمایند. در همین ارتباط مرکز تحیقاتی پی.ای. او (Pew Research Center ) در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ نتایج به دست آمده از یک طرح تحقیقاتی را در ارتباط با نسبت جمعیتی مسلمانان منتشر نموده که در آن پنج نکته کلیدی مورد تاکید واقع شده است.

۱. بیشترین شمار مسلمانان در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا  در آلمان و فرانسه زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۱۰ حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار مسلمان در آلمان وجود داشته است؛ این بدین معناست که ۸/۵ درصد شهروندئان آلمان را مسلمانان تشکیل می‌‍دهند. در فرانسه ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مسلمان زندگی می‌کنند که حدود ۵/۷ درصد کل شهروندان فرانسوی را تشکیل می‌دهند. اما کشور روسیه در میان کلیه کشورهای اروپایی (نه فقط کشورهای عضو اتحادیه اروپا) بیشترین تعداد مسلمانان را در خود جای داده است. ۱۴ میلیون نفر مسلمان در روسیه زندگی می‌کنند که حدود ۱۰ درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شود.

۲.  تعداد جمعیت مسلمانان طی چند دهه گذشته به‌طورمداوم رشد داشته است. در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ تعداد مسلمانان در اروپا ۱ درصد افزایش داشته است؛ یعنی از ۴ درصد جمعیت کل اروپا به ۶ درصد کل جمعیت اروپا افزایش یافته‌اند. پیش‌بینی ها حکایت از آن دارند تا سال ۲۰۳۰ مسلمانان ۸ درصد جمعیت کل اروپا را تشکیل دهند. جدول شماره ۱ نسبت درصدی جمعیت مسلمانان را نشان در اروپا نشان می دهد.

نسبت جمعیتی مسلمانان (درصد )

تعداد جمعیت مسلمانان

تعداد جمعیت مسلمانان

۸/۵

۴/۷۶۰/۰۰۰

آلمان

۵/۷

۴/۷۱۰/۰۰۰

فرانسه

۸/۴

۲/۹۶۰/۰۰۰

انگلستان

۷/۳

۲/۲۲۰/۰۰۰

ایتالیا

۷/۱۳

۱/۰۲۰/۰۰۰

بلغارستان

۶

۱/۰۰۰/۰۰۰

هلند

½

۹۸۰/۰۰۰

اسپانیا

۹/۵

۶۳۰/۰۰۰

بلژیک

۳/۵

۶۱۰/۰۰۰

یونان

۴/۵

۴۵۰/۰۰۰

اتریش

۶/۴

۴۳۰/۴۳۰

سوئد

۳/۲۵

۲۸۰/۰۰۰

قبرس

۱/۴

۲۳۰/۰۰۰

دانمارک

۳/۰

۷۰/۰۰۰

رومانی

۶/۳

۷۰/۰۰۰

اسلونی

۴/۱

۶۰/۰۰۰

کرواسی

۱/۱

۵۰/۰۰۰

ایرلند

۸/۰

۴۰/۰۰۰

فنلاند

۳/۰

۳۰/۰۰۰

پرتغال

۳/۲

۱۰/۰۰۰

لوگزامبورگ

۳. مسلمانان جوانترین ساکنان اروپا هستند. بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۰ میانگین سنی مسلمانان در اروپا ۳۲ سال بوده است؛ این در حالی است که میانگین سن ساکنان اروپا ۴۰ سال است . این بدین معناست که مسلمانان ۸ سال از مسیحیان اروپا جوانتراند.

۴. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۴ دیدگاه اروپاییان نسبت به مسلمانان در کشورهای مختلف متفاوت است. شهروندان آلمان، فرانسه و انگلستان دیگاه مثبتی نسبت به مسلمانان دارند. در اسپانیا دیدگاه‌های مثبت و منفی نسبت به مسلمانان در یک سطح هستند. اما کشورهای شهروندان کشورهای ایتالیا، لهستان و یونان دیدگاه منفی نسبت به مسلمانان دارند. رویکرد سیاسی افراد تاثیر به‌سزایی در مواضع آنان نسبت به مسلمانان دارد. بر اساس آمارهای ارائه شده دیدگاه منفی نسبت به مسلمانان در میان طیف محافظه‌کاران و احزاب راست‌گرا بسیار بیشتر از جناح‌های چپ اروپا است. برای نمونه در کشور آلمان ۴۷ درصد محافظه‌کاران نسبت به مسلمانان دیدگاهی منفی دارند و فقط ۲۰ درصد چپ‌گرایان دیدگاه منفی نسبت به مسلمانان دارند جدول شماره ۲ در ادامه کیفیت نگرش به مسلمانان را در کشورهای اروپایی نشان می دهد.

دیدگاه مثبت (درصد)

مسلمان

دیدگاه منفی (درصد)

۶۴

انگلستان

۲۶

۷۲

فرانسه

۲۷

۵۸

آلمان

۳۳

۴۳

یونان

۵۳

۲۸

ایتالیا

۶۳

۳۲

لهستان

۵۰

۴۹

اسپانیا

۴۶

۵. براساس آمارها در سال ۲۰۱۰، بیش از ۱۳ میلیون مهاجر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کردند. در فرانسه حدود سه ملیون نفر مسلمان زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها اهل کشورهای الجزایر، مراکش (مغرب) و تونس هستند که در سال‌های گذشته در فرآیند پدیده استعمار به فرانسه وارد شده‌اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن