جهان اسلامعمومی

چالش دین گریزی جوانان در دنیای اسلام

آوای سنت: نویسنده و پژوهشگر اهل سنت کشور دلیل دین گریزی جوانان را در تشخیص تفاوت میان حقایق و واقعیت های تاریخ اسلام دانست.

به گزارش آوای سنت دکتر مراد یوسفی طی سخنرانی خود در دانشگاه کردستان به دلیل دین گریزی در بین اقشار جوان پرداخت و گفت: امروز متاسفانه مقوله خودباوری از جامعه ما رخت بربسته است. جوانان مسلمان به خاطر هجمه ها و تبلیغاتی که در فضای مجازی انجام می شود، دیگر به دین، آیین و اعتقادات اسلام خود افتخار نمی‌کنند. آنها از مجالس صحبت درباره ادبا و شخصیت های غربی بیشتر استقبال می کنند، اما از محافل احادیث و تعالیم دینی گریزان هستند.

وی با بیان این مطلب که ما باور های ارزشمند دینی مان را ازدست داده ایم، افزود: ما تنها دو قرن گذشته را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم و زمانی را به یاد نمی آوریم که غربی خودشان را منتصب به امت اسلامی کرده و فرزندان شان را با افتخار برای تحصیل به دانشگاه های اسلامی می فرستادند. ظاهرا ماحافظه بلند مدت خود را از دست داده و به حافظه کوتاه مدت بسنده کرده ایم.

دکتر یوسفی سپس به بحث اسلام گریزی و اسلام ستیزی در میان جوانان امت اسلامی پرداخت و ادامه داد: سابقا اگر اسلام گریزی در بین نسل رو به رشد ما در حد یک شایعه بود، اکنون مشکل اسلام ستیزی را پیش رو داریم و می بینیم که جوانان از هر فرصتی و با هر ابزاری که می توانند، بر علیه اسلام فعالیت می کنند.
مطلبی که امروز از این جوانان به گوش می رسد، خود گویای واقعیت تلخ است.

پژوهشگر و محقق دینی اهل سنت کورد کشور یکی از دلایل اسلام گریزی را در عدم فهم اقشار جوان در تشخیص تفاوت میان حقیقت و واقعیت خواند و عنوان نمود:
حقیقت ناشی از حق است، اما برای اینکه چیزی به واقعیت بپیوندد، باید واقعه ای اتفاق بیفتد. مخاطبین جوان معمولا در جلسات مناظره فعل واقع را در نظر گرفته و به آن به عنوان یک حقیقت نگاه می کنند. بنابراین شبهات زمانی در بین نسل پویا برطرف خواهد شد که آنها به اصل تفاوت میان حقیقت و واقعیت برسند.

دکتر یوسفی برداشت نادرست از قضایا را یکی دیگر از مشکلات کنونی جامعه برشمرد و عنوان نمود. آنچه که در جهان اسلام و در سطح بین المللی جریان دارد، از جمله جنگ ها و درگیری های مسلمین در خاورمیانه باعث شده است تا عموما اسلام را دین جنگ و خونریزی بشناسند. عجیب تر این که همه این خونریزی ها به نام مبارک الله متعال صورت می گیرد و باعث برداشت نادرست از اسلام در جامعه مسلمین شده است.

نویسنده کتاب «الحاد نوین باتلاق رنگین» جنگ در خاورمیانه مشتمل بر دلایل خاص توصیف کرد و اظهار داشت: یکی از این دلایل وجود خود اسلام است. اسلامی که تمدن غرب بشدت با آن مشغول به مبارزه و پیکار می باشد. همراه استفاده از سلاح، جنگ نرم نیز طی سالیان دراز مسیر خودش را طی می کند و خصوصا اکنون که در عصر ارتباطات به سر می بریم، این نوع جنگ همچنان ادامه خواهد یافت. آنها با اسلام دشمنی می کنند، چرا که با یک دین کامل روبرو هستند و نمی خواهند پیروان آن افزایش یابد.‌

دکتر یوسفی تاکید کرد: اسلام دینی است که نمی توان در آن هیچ مطلبی بر ضد عقل پیدا کرد. دینی که تمام احکام و آموزه هایش فطرت پذیر هستند و باعث می شوند جوانان اروپایی به اسلام گرایش پیدا کنند. لذا دولتمردان غربی ترس و واهمه دارند که تمدن اسلامی مجددا به شکوه سابق رسیده و تمدن آنها حرفی برای گفتن نداشته باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن