جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

چرا اخوان المسلمین تروریست شد؟

سوال یک کاربر از آوای سنت

آوای سنت : در هفته گذشته انتشار بیانیه هیات کبار العلمای عربستان در مورد اخوان المسلمین با واکنش گسترده فعالان فضای مجازی مواجه شد.

بدنبال این رویداد، برخی از فعالان اهل سنت نیز با انتشار مطالبی به بررسی جوانب و دلایل اعلام این تصمیم پرداختند.متن ذیل از طرف یکی از کاربران اهل سنت ما بنام عبدالرحمان سجادی از استان کردستان برای آوای سنت ارسال شده است.

انتشار خبری عجیب از طرف عالی ترین تشکیلات دینی عربستان در روزهای گذشته همه ما را در بهت و حیرت فرو برد.هیات کبار علمای عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که گروه اخوان المسلمین یک گروه منحرف و تروریستی است.

بعد از انتشار این خبر در سایت ها و خبرگزاریها، بدنبال دلایل اعلام این موضع گیری گشتم.بنده دنبال این بودم که که بفهمم اخوان المسلمین در هفته های گذشته چه کار اشتباهی انجام داده است که اکنون از طرف این تشکیلات دینی عربستان به عنوان تروریست اعلام شده است.

پاسخی برای این سوال پیدا نکردم.

گروه اخوان المسلمین که بنده نیز از علاقمندان به آن هستم، در امور مختلف پایبند عقلانیت و دوری از خشونت است.این گروه غالبا به تفکر دگر پذیری اعتقاد داشته و از اعضای خود در مناطق مختلف درخواست می کند که از توسل به اقدامات خشونت بار پرهیز نمایند.

حال سوال من از سایت آوای سنت این است که برای بنده و بسیاری از افراد که در فهم دلایل این تصمیم عاجز مانده ایم، در زمینه علل انتشار این بیانیه توضیحاتی ارائه نماید!

آوای سنت : برادر بزرگوار هیات کبار العلمای عربستان همانگونه که جنابعالی نیز اشاره کردید، عالی ترین تشکیلات دینی در این کشور است.البته عالی ترین تشکیلات دینی رسمی و دولتی این کشور .

اعضای این هیات که به همراه رئیس آن ۲۱ نفر هستند همه از طرف پادشاه عربستان انتخاب شده و در زمینه مسائل دینی به صدور فتوا می پردازند.بر اساس این ساختار و انتصاب همه اعضای آن از طرف پادشاه عربستان مشخص است که اعضای این هیات در غالب موارد پیرو سیاست های عمومی و کلان حاکمیت این کشور هستند.(البته این شرایط در خیلی از کشورهای اسلامی وجود دارد)

ریاست این هیات در شرایط کنونی بر عهده عبدالعزیز آل شیخ است.در اواخر مهر ماه سال جاری پادشاه عربستان با صدور حکمی همه اعضای این هیات را (بجز رئیس هیات) تغییر داد.پس از این تغییرات برخی از صاحب نظران منتظر تغییر خط مشی این هیات در مسائل مختلف بودند.صدور بیانیه اخیر شاید محصول تغییرات ایجاد شده در ساختار آن در ماه گذشته باشد.

صدور بیانیه هیات کبار العلمای عربستان درباره اخوان المسلمین برای ما هم عجیب و غیر منتظره بود.به عبارت ساده تر همانگونه که جنابعالی اشاره کردید، اخوان المسلیمن در ماههای اخیر هیچ گونه اقدامی بر علیه عربستان انجام نداده است.بر این اساس هیچ توجیه عقلانی برای این اقدام وجود نداشت.

برخی از تحلیل گران عرب در بررسی دلایل صدور این بیانیه به مساله عادی سازی مناسبات برخی از کشورهای عربی با اسرائیل به عنوان مهم ترین علت بروز این شرایط پرداخته اند.این افراد بر این اعتقادند که صدور بیانیه اخیر بر علیه اخوان المسلمین ادامه همان روند سازش با اسرائیل است.

این گروه از تحلیل گران اعتقاد دارند که گروه اخوان المسلمین شاخص ترین گروه مخالف روند عادی سازی مناسبات اعراب با اسرائیل بوده و عربستان مهم ترین حامی این فرایند است.بر اساس این شرایط، موضع گیری اخیر هیات کبار العلما در برابر اخوان المسلمین یک موضع گیری کاملا سیاسی و در چارچوب برنامه های کلان ولیعهد عربستان در قبال مسائل منطقه است.

یکی از نمودهای بارز ادعای فوق در رابطه با ارتباط بیانیه هیات کبار علما با منافع اسرائیل، در موضع گیری رسمی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در باره این بیانیه مشاهده می گردد.پس از انتشار این بیانیه، در صفحه رسمی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در توییتر در پستی  تحت عنوان “اسرائیل به زبان عربی” آمده است: “ما در اسرائیل از مشاهده این رویکرد مخالف با بهره کشی از اقدامات تحریک آمیز و ایجاد فتنه خوشوقتیم.”

استقبال رسمی وزارت خارجه اسرائیل از این تصمیم نشان دهنده همسویی کامل آن با منافع اسرائیل در منطقه است .

در نهایت باید گفت که در شرایطی که دنیای اسلام در مقطع کنونی محتاج همسویی و همراهی بیشتر برای حصول منافع امت اسلامی است ،برخی از اقدامات حکام در کشورهای اسلامی بر آتش چند دستگی و اختلاف می دمند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن