جهان اسلامعمومی

۲۰۲۰؛ سخت‌ترین سال برای مسلمانان جهان

آوای سنت : مسلمانان جهان سال ۲۰۲۰ میلادی را با شیوع ویروس کرونا آغاز کردند که پیامدهای اجتماعی، مذهبی و بهداشتی فراوانی برای آنها داشت، به طوری که شعایر دینی شان را تحت تاثیر خود قرار داد

جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی یکی از سخت‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت، به طوری که در روزهای آغازین سال درگیر ویروس کرونا(کووید ۱۹) شد که همه زندگی بشریت را تحت الشعاع خود قرار داده است و پیامدهای بهداشتی و اقتصادی و اجتماعی این ویروس در سراسر جهان به قوت خود باقی است.

حج

شیوع این ویروس بر زندگی مذهبی مردم جهان نیز تاثیرگذار بود. زیرا رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی سراسری تاثیر منفی بر عادات و رسوم عبادی و دینی داشت.

با شدت شیوع ویروس کرونا، علمای دینی، دارالفتواها، مراجع و وزارت های اوقاف به مسلمانان اعلام کردند که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا عبادت های خود در منازلشان ادا کنند. این برای نخستین بار بود که مسلمانان شاهد تعطیلی نماز جماعت و ادای مناسک مهم عبادی خود شدند.

برهمین اساس، عربستان به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور شد تا تعداد حجاج را به حداقل برساند و تنها به اتباع مقیم خود اجازه ادای فریضه حج را بدهد.

حج به عنوان بزرگترین تجمع دینی انسانی در جهان است که در سال‌های گذشته نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ نفر برای ادای این فریضه رهسپار خانه خدا می شدند. اما شیوع این ویروس باعث شد برای نخستین بار این مناسک به مانند سال‌های گذاشته برپا نشود.

شیوع این ویروس در زمان حج خسارت بسیاری به اقتصاد عربستان وارد کرد. عربستان تلاش کرد تا خسارت اقتصادی آن را از بخش نفتی و محصولات آن جبران کند. گردشگری دینی این کشور نیز که در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار سود داشت، به دلیل کرونا تعطیل شد.

ماه مبارک رمضان و فن آوری های جدید

مسلمانان جهان درحالی سال ۲۰۲۰ به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند که محدودیت های کرونایی به قوت خود پابرجا بود.

باوجود اینکه مسلمانان نتوانستند فضای معنوی و روحانی سال‌های گذشته را با حضور پرشور در مساجد و مراکز دینی و تلاوت قرآن جمعی و برپایی سفره‌های افطاری برگزار کنند، اما عبادت های خود را به دلیل کرونا به شکل متفاوت تری برگزار کردند.

سخنرانی های دینی برای علاقه مندان در طول این ماه از طریق فضای مجازی مانند فیس بوک و … پخش شد. مسلمانان اهدای بسته های بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی را جایگزین برپایی سفره‌های افطاری کردند. اگرچه برخی از مسلمانان مواد غذایی مورد نیاز را در میان سالمندان و نیازمندان توزیع کردند.

سریلانکا و تدابیر ضد اسلامی

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد تا برخی از کشورها از آن به عنوان بهانه ای برای آزار و اذیت مسلمانان استفاده کنند. به طوری که کشور سریلانکا از بیماری کرونا برای تبعیض ضد مسلمانان استفاده کرد.

مقامات سریلانکا مسلمانان را مجبور می کنند تا اجساد شان را بسوزانند. این درحالی است که این مسئله در شریعت اسلام ممنوع است.

سوزاندن اجباری اجساد فوت شدگان در نتیجه ویروس کرونا، مسلمانان این کشور را از ادای شعایر دینی شان محروم می کنند. به نظر می رسد که این تصمیم از مارس ۲۰۲۰ میلادی با انگیزه های سیاسی اتخاذ شده باشد.

درحالی است که سازمان بهداشت جهانی می گوید که اجساد جان باختگان را می توان خاک کرد، اما مقامات سریلانکا به سوزاندن اجساد مسلمانان ادامه می دهند.

ادامه سرکوب مسلمانان هند

در فوریه ۲۰۲۰ میلادی، خشونت های مرگبار علیه مسلمانان هند از جمله دهلی نو آغاز شد. این خشونت های سازمان یافته باعث مرگ دستکم ۵۰ نفر مسلمان و تخریب و سوختن منازل آنها و مساجد شهر دهلی نو شد.

مسلمانان هند اعتراض های گسترده خود را علیه قانون جنجال برانگیز تابعیت شهروند در این کشور ادامه داد. اما دولت «نارندرا مودی» نخست وزیر هند سیاست جذب براساس مذهب را برای جمع کردن آرای رای دهندگان در سال ۲۰۲۱ میلادی ادامه می دهد. به همین دلیل سرکوب مسلمانان در مناطق مختلف این کشور توسط هندهای تندرو به بهانه های متفاوت ادامه دارد.

اهانت به پیامبراکرم(ص) در فرانسه

«ساموئیل باتی» معلم تاریخ فرانسوی هنگام تدریس به دانش آموزانش کاریکاتورهای موهن نسبت به پیامبر اکرم(ص) که در مجله طنز شارلی ابدو منتشر شده بود، نشان داد. پس از این اقدام بارها تهدید به قتل شد تا اینکه در پاریس به قتل رسید.

این حادثه همزمان با محاکمه متهمان به حمله به مجله شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شد. این مجله در سال ۲۰۱۵ میلادی کاریکاتورهای موهن را منتشر کرده بود که خشم مردم جهان به ویژه مسلمانان را درپی داشت.

پس از مرگ این معلم فرانسوی، حملات تروریستی در شهر پاریس و نیس رخ داد. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در اظهاراتی گفت: این معلم کشته شد زیرا آزادی بیان به دانش آموزانش را یاد می داد. این مسئله موجی از اعتراض ها و مواضع رسمی برخی از کشورهای اسلامی را دربرداشت. به طوری که کشورهای اسلامی خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند.

دولت فرانسه در ماه اکتبر لایحه ای را مبنی بر نظارت دولت بر همه مساجد را تصویب کرد. قرار است این لایحه در سال ۲۰۲۱ میلاد به تصویب نهایی برسد. اگرچه این لایحه با  اعتراض گسترده مسلمانان این کشور روبه رو بوده است.

مسلمانان میانمار و انتقال به جزیره دور افتاده

مسلمانان روهینگیا از سال ۲۰۱۲ میلادی در اردوگاه های بازداشت باز در ایالت اراکان به سرمی برند.

بیش از۹۰۰ هزار نفر روهینگیایی به دلیل سرکوب وحشیانه نیروهای میانمار در آگوست ۲۰۱۷ میلادی به بنگلادش پناه آوردند.

بنگلادش در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی انتقال پناهندگان روهینگیا به جزیره بهاسان چار در سال خلیج را آغاز کرد. این مسئله نگرانی سازمان های حقوقی بین المللی را در پی داشته است. اما مقامات بنگلادشی نسبت به این مسئله بی توجه هستند.

با این وجود مسلمانان با همه تنش ها و مشکلات پیش روی خود با سال ۲۰۲۰ میلادی وداع کردند و به سال ۲۰۲۱ سلام کردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن