تربیت فرزندانزن و خانواده

اصلاح معیارهای گزینش همسر از نگاه شریعت

آوای سنت: مسئول مکاتب دارالعلوم اسلامی خلیل آباد خراسان رضوی دقت در انتخاب همسر مناسب را مانع از افزایش طلاق و دیگر پیامدهای منفی در زندگی جوانان برشمرد.

به گزارش آوای سنت مولوی محمد احمدی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت عبادت در وقت فتنه و فساد و زمان بیماری های شایع گفت: بندگی باریتعالی در ایام مشکلات پاداش فراوان دارد. همه باید آستین همت را بالا بزنند. در نمازها وحالت های خشوع وخضوع اهتمام بیشتری داشته باشند. به اذکار و یاد الله تعالی که از آن آرامش قلب وقوت جوارح و اعضاء پیدا می گردد، توجه ویژه ای نشان دهند.

وی افزود: فرزندان را در خانه با آموزه های اسلامی تربیت کنیم. بر عبادت فرزندان کوچک نظارت مستقیم داشته باشیم. درباره نماز و عبادت از آنها بپرسیم، به دختران بابت اهتمام به نماز و قرآن وحفظ حجاب و گفتگوی مودبانه یادآوری داشته باشیم، به فرزندان بیاموزیم که به هنگام بروز مشکل با آن چه برخوردی داشته باشند. صحبت با اعضای خانواده و حلسات گفتمان عمومی می تواند باعث ایجاد جو صمیمی در بین آنها شود. برای هر کاری خود را تصمیم گیرنده مطلق و نهایی ندانیم و بویژه قبل از تصمیم گیری در مورد آینده فرزندان خود، نطر آنها را جویا شویم.

مولوی احمدی انتخاب همسر مناسب با ایده آل های اسلامی را بهترین انتخاب برای جوانان دانست و اظهار داشت: بهترین انتخاب زندگی، انتخاب همسر مهربان و نرم سخن و مودب است، برخی جوانان هستند که بر زیبایی زن تاکید دارند و آن را اولویت اصلی انتخاب خود می دانند. باید به خاطر داشته باشیم که زیبایی همه چیز نیست.
یک جوان مذکر بهتر است شخص مورد نظر خود را بارها و بارها از نظر مهارت ها و قابلیت های زندگی مورد ارزیابی قرار دهد، تا از خصوصیات وی مطمئن گردد.

مدرس و مسئول مکاتب دارالعلوم اسلامی خلیل آباد تاکید کرد: زمانه ما زمانه بحران اخلاقی است و کمتر دختری دیده می شود که به درد زندگی جوانان بخورد، از همین رو شاهد به اجرا گداشتن مهریه ها در محاضر و محاکم هستیم. پس درانتخاب همسر دقت کنیم و بعد از آن به مسائل تربیتی و فکری زنان و فرزندان مبادرت نماییم. در قدیم را مادران، فرزندان شان را تربیت و نصیحت می کردند.
امروز دختران در فضای مجازی تربیت می شوند و آبشخور فکری آنها داخل جامعه و فضاهای مجازی، شبکه های رسانه ای شده است، لذا جوانان مواظب بوده و گول افکار برخی افراد که با چرب زبانی خود را مدافع آزادی زن معرفی می کنند، نخورند.

مولوی احمدی متذکر شد: برخی ها در بخث آزادی زن بی آنکه به مفهوم واقعی آزادی پی ببرند، رو به شعار آورده اند. واقعیت کلام آنها چیز دیگری است. این موضوع درمورد آقایان نیز صدق می کند و آزادی به این معنا و مفهوم نیست که مرد هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد‌. اسلام مرد را به عنوان سرپرست خانواده تعیین کرده است. این یک وظیفه و رسالت سنگین است.
مدیریت امور زندگی، آگاهی از مواردی که آسیب به شمار می روند، دغدغه تامین معیشت خانواده و مراقبت از فرزندان رسالتی است که روی دوش مرد قرار می گیرد. پس جوانان تلاش کنند تا با یک انتخاب مناسب و بدون عجله پا به زندگی جدید بگذارند‌. پیش از اقدام به ازدواج لازم است از افکار و اندیشه‌های شخص مورد نظر اطلاع حاص نمایند.

امام جماعت مسجد امام علی رضی الله عنه بندیوان ادامه داد: عدم شناخت کافی از وضعیت خانوادگی، تربیتی، فرهنگی و محل رشد فکری می‌تواند طرف را در ورطه بدبختی انداخته و آن زمان پشیمانی سودی نخواهد داشت. بسیار دیده شده است که اینگونه وصلت ها منجر به اختلاف گردیده و زوجین به فکر جدایی می افتند. به این ترتیب آمال و آرزوهای جوان در بهترین دوران زندگیش به هدر می رود، این مسئله هم در مورد دختران جوان و هم پسران جوان صدق می کند. انجام مشاوره و استفاده از تجربیات بزرگان می تواند مانع از یک پیشامد تلخ و تجربه شکست گردد. کسب تجربه در زندگی خوب است و انسان را پخته می کند، اما هر چیزی را نباید تجربه کرد.

مولوی احمدی تربیت صحیح نسل آینده مهمترین اولویت در یک جامعه خواند و خاطر نشان ساخت: سلامت آینده به نحوه تربیت فرزندان بستگی دارد. فرزندی که نامناسب تربیت شود، به معضلی برای خانواده و اطرافیانش تبدیل می شود. مسائل و مشکلات نباید تمام و کمال روی ما تاثیر بگذارند. کرونا، گرانی وکسادی بازار نباید ما را از تحصیل و تربیت و اهتمام به تعبد باز دارند.

شب های بلند و زمستان می‌تواند بهانه ای برای پیشرفت باشد. این خود ما هستیم که سرنوشت حال و آینده را رقم می زنیم‌. خدای متعال مشکلات را خلق می کند تا ایمان بنده اش را مورد سنجش و آزمایش قرار دهد. اجازه ندهیم که ناملایمات رفتار و کردار ما را تغییر دهند، زیرا هیچ مشکلی نیست که تا ابد پایدار باقی بماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن