زن و خانوادههمسرداری

بررسی ریشه های پدیده طلاق در زندگی جوانان

آوای سنت: مشاور اهل سنت خانواده، افزایش طلاق میان خانواده های جوان را به علت ازدواج های بد دانست.

به گزارش آوای سنت یوسف دریانورد کارشناس اهل سنت خانواده جنوب کشور در یک گفتگو با خبرنگار ما ازدواج را تحولی مثبت در زندگی دختران و پسران جوان دانست و گفت: قرآن کریم هدف از ازدواج را رسیدن انسان به آرامش ذهنی و روحی توصیف کرده است‌. زمانی که انسان از نظر روحی به آرامش برسد، از نظر جسمی نیز آرام و قرار پیدا می کند و در غیر این صورت بدانید که راه را به اشتباه رفته است.

وی پیوند میان زن و مرد را یکی از مهمترین اتفاقات زندگی خواند و افزود: متاسفانه امروزه عواملی از جمله تعبیر غلط از ازدواج و عدم آگاهی از مسائل زناشویی باعث شده است تا تعاریف و تعابیر غلط را معیار ازدواج قرار دهیم. ما در موضوعات دیگر خود را ملزم به یادگیری می دانیم، اما دانستنی های ازدواج را جدی نمی گیریم. در ازدواج اولویت های زندگی برای ما مشخص نیستند. سفارش اسلام اولویت اصلی برای فرد مومن و مسلمان، اول خدا و رسول گرامی و بعد همسر و خانواده اش است.

دریانورد ادامه داد: فرزندان ما برای اینکه مدرک مهندسی بگیرند، شانزده سال درس می خوانند. یک دختر جوان برای اینکه آشپزی و گلدوزی یاد بگیرد، باید آموزش های لازم را به صورت تئوری و عملی بیاموزد، لیکن برای یک عمر زندگی مشترک هیچ آموزشی نمی بینند.

این مشاور خانواده متذکر شد: جوانان در شرایطی به سن ازدواج می رسند که در طول زندگی حتی به اندازه چند دقیقه راجع به انتخاب همسر و شیوه برخورد با مشکلات پس از ازدواج با آنها صحبت نمی کنیم. لذا معیارهای ازدواج دو جوان تنها در ابراز کلمات عاشقانه و قول های شاعرانه خلاصه می شود.

بسیاری از دختران و پسران جوان ایرانی، زیبایی قیافه، لباس مناسب، داشتن ماشین، خانه، طلا و جواهرات را ملاک اصلی زندگی می دانند، ولی زمانی که پا به دوران زناشویی می گذارند، تازه می فهمند که اینها ملاک های اصلی نیستند و با کوچکترین مشکلی بحث طلاق و جدایی را به میان می کشند.

دریانورد با بیان اینکه چنانچه از مفهوم واقعی تشکیل پیوند مشترک آگاهی کافی داشته باشیم، می توانیم مانع شکست در زندگی شویم، اظهار داشت: پیش از انجام ازدواج باید درباره آن اطلاعات لازم را کسب کنیم. آمارها نشان می دهند که در هر شش دقیقه یک طلاق در کشور به ثبت می رسد. آمار طلاق در اکثر استان ها وضیت نامناسبی را تجربه می کند و علت اصلی همه این موارد ریشه در عدم آگاهی و ازدواج های بد دارد.
در پیوندهای کنونی تغییرات زیادی ایجاد شده است و جوانان می بایست برای نیم قرن زندگی، آموزش های لازم را ببینند. تصمیم عجولانه برای پیوند مشترک یکی از اشتباهاتی است که به کرات اتفاق می افتد.

کارشناس اهل سنت تاکید کرد: با کسی که چیزی از ازدواج نمی داند، پیمان زناشویی نبندید، مگر آنکه طرفین درباره مسائلی از قبیل دین، تفریحات، بچه داری و شیوه ارتباط با یکدیگر به تفاهم رسیده باشند. از سوال کردن ترس نداشته باشیم. نشانه های هشدار را جدی بگیریم و با مشاهده عدم تعهد در تصمیم خود تجدید نظر کنیم.

دریانورد خاطر نشان ساخت: آدم ها را باید در لحظه دید تا دچار مشکلات ازدواج غلط نشویم. مرحله آشنایی به خاطر این نیست که طرفین بهم وابسته شوند. دیده شده است که بسیاری گرفتاری ها در همین مرحله شکل می گیرند. برخی از خانواده ها ترجیح می دهند مرحله آشنایی و خواستگاری را کوتاه کرده و بلافاصله مراسم عروسی برگزار کنند. ملاک زناشویی ها را با میزان مهریه و مقدار طلا مورد سنجش قرار ندهیم‌. اگر قرار است از مهمترین ارزش های زندگی چشم پوشی کنیم، لاجرم باید منتظر وقوع طلاق باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن