زن و خانوادههمسرداری

تجمل گرایی و اعتیاد دو آفت زندگی زوجهای جوان

گفتگوی مولانا فاضلی مهر با آوای سنت

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه  شورک ملکی مشهد علاقه به تجمل گرایی و مسئله اعتیاد را از عوامل ازدیاد طلاق در بین زوجهای جوان خواند.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید ابراهیم فاضلی مهر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب زندگی برخی زوجهای جوان و لزوم پرداختن به این مسئله گفت: برای تداوم یک زندگی که بنیان آن به تازگی شکل گرفته است، می بایست قناعت و اخلاق پیشه کرد. از دست رفتن یک زندگی، امور یک مجموعه از جمله خانواده و بستگان و در مرحله بعد امور یک جامعه را مختل خواهد کرد.

وی افزود: زیاد خواهی و تجمل طلبی جوانان باعث شده است که آنها مقدس بودن امر ازدواج را به فراموشی سپرده و بیشتر به ابعاد دنیوی آن فکر می کنند. تجمل گرایی در گذشته بسیار کم بود و خانواده ها به کمترین اسباب و امکانات قانع بودند، اما جوانی که امروز پا به مرحله جدیدی از زندگی می گذارد، می خواهد راه صد ساله را در عرض یک شب پیموده و همه امکانات را برای خودش مهیا سازد. این موضوع در کوتاه مدت باعث تشدید اختلاف میان زوجین شده و منجر به جدایی آنها در مراحل بعد می گردد.

مولانا فاضلی مهر با تاکید بر اینکه زوجهای جوان در ابتدا باید به دنبال تشکیل یک زندگی سالم و هدفمند با رعایت موازین و احکام اسلامی باشند،اظهار داشت: خانواده مهمترین رکن اساسی جامعه است که سالم بودن آن می تواند به سالم ماندن یک شهر منجر شود.تصمیم به تشکیل خانواده امر مهمی است که به مشارکت بزرگان خانواده و فامیل صورت می پذیرد، اما لازم است بررسی شود که هدف از تشکیل خانواده چیست و چه عواملی در تشکیل آن نقش دارند.

  مدیر حوزه علمیه شورک ملکی مشهد با نگاهی به گذشته عنوان نمود: در گذشته فرهنگ های دردسر ساز امروزی وجود نداشتند و به این اندازه مشکلات معیشتی دامنگیر مردم نبود. ملزومات زندگی در حد اولیه بودند و جوانی که ازدواج می کرد با کسب و کاری که راه می انداخت می توانست لوازم امور خود و خانواده اش را مهیا کند.آن زمان زندگی ها جدا از هم نبود و مدت ها طول می کشید تا یک زوج جوان خانه پدری را به قصد مکان مستقل ترک می کردند. اما اکنون زمانه عوض شده و عادتهای بدی در زندگی ها مرسوم شده اند. از سوی دیگر گرایش جوانان به سمت اعتیاد خود دلیلی برای ازدیاد طلاق است که در این زمینه نیز کار خاصی صورت نگرفته است.

این عالم اهل سنت ادامه داد: ما نیاز به ترمیم آسیب های امر ازدواج داریم و پیش از آنکه دو نفر به زندگی مشترک پیوند بخورند، می بایست آنها را از لحاظ روحی و مساعدت مالی برای ورود به شرایط پیش رو مهیا نماییم. مقایسه زندگی های گذشته با حال برای جوانی که چیز زیادی درباره گذشته نمی داند، کمک چندانی به حل مسئله نمی کند. متاسفانه برخی از بزرگان خانواده و فامیل که در دوره جوانی سختی داشته اند،گذشته را با امروز مقایسه کرده و انتظار دارند نسل امروزی هم به همان اندازه قانع باشد.اما این شیوه و این طریقه کمکی به مخاطبین نسل جوان کنونی نمی کند.

غفلت ما از زندگی فرزندانمان باعث می شود تا آنها با پندارها و خیالاتی به رشد برسند که در زندگی واقعی معنا ندارند. تنها نباید به مشغول بودن فرزندان به فراگیری علم و دانش در محیط های آموزشی بسنده کنیم. هر پدر و مادری که در قبال فرزند خود حس مسئولیت دارد، باید به تعلیم اسلامی وی اهمیت داده و او را نسبت به آنچه که پیش رو است آگاه کند.

مولانا فاضلی مهر، چشم و هم چشمی را از عوامل بروز اختلاف در خانواده های نوپا خواند و خاطر نشان ساخت: بضاعت ها درهیچ یک از جوامع یکسان نیستند. زنی که پا به زندگی جدید می گذارد، نباید شوهرش را بخاطر امکاناتی که دیگران دارند و خودش ندارد سرزنش کند. وی اگر چه ممکن است در رفاه زندگی نکند، اما مردمانی هستند که در مناطق خودشان حتی آب آشامیدنی کافی ندارند و آرزو می کنند به اندازه لازم آب کافی در اختیارشان باشد. زن و شوهر با همبستگی و تلاشی که بخرج می دهند، می توانند به مرور زمان پله های پیشرفت و ترقی را طی کنند. با این حال نباید فکر کنیم که هدف از زندگی تنها در تلاش و کوشش برای تهیه امکانات خلاصه می شود.

برای هر کاری که برای آتیه بهتر فرزندان خود بر می داریم کاری نیک و ستودنی است، اما هیچ چیزی نمی تواند به اندازه اهمیت تعلیم و تربیت مهم و سرنوشت ساز باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. استاد بزرگوار به مشکلاتی که ذکر کردی نقش عوامل اقتصادی در طلاق جوانان را هم اضافه کنید.امروز شرایط بد اقتصادی اختلافات را افزایش داده و انگیزه به زندگی مشترک را کم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن