زن و خانوادههمسرداری

تحلیل و برنامه های پیشنهادی در رابطه با خشونت خانگی

سعید کریمی

آوای سنت : یکی از بحرانهای کنونی اجتماع بشری، گسترش غیرقابل انکار خشونت علیه زنان اسـت. بدرفتاری با زنان، در همه کشورهای جهان مسئله ای کاملا عمومی و دارای نتایج وخیمی است. این مسئله در سراسر جهان سلامت روحی و جسمی زنان را به مخاطره انداخته و سبب نقض گسترده حقوق این بخش از جامعه بشری گردیده اسـت. بسیاری از پژوهش ها نشان میدهد که خشونت علیه زنان در خانواده و اجتماع، سبب تشویش، حس حقارت و در نهایت بروز انواع اختلالات روان میگردد.

خشونت علیه زنان یک پدیده جهانی است و صرفا مربوط به فرهنگ و قومیت خاصی نیست. با توجه به همه گیر شدن این پدیده، تعیین علل جهت شناخت، کنترل و پیشگیری از آن ضروری به نظر می‌رسد. با توجه به تحقیقات به عمل آمده در رابطه با خشونت خانگی در سطح کشور خوشبختانه این مقوله هنوز به سطح بحران نرسیده و قطعاً پیشگیری در مرحله بحران بسیار سخت تر و هزینه بردار تر است. اما متاسفانه خبر بد در بحث خشونت خانگی رد شدن از مرحله مشکل و رسیدن به مرحله معضل است که قطعاً بی‌توجهی و پشت گوش اندازی این معضل باعث ورود به مرحله بحران میشود و متعاقباً جبران خسارت ناشی از آن بسیار سنگین‌تر است.

با توجه به تحقیقاتی که در سطح شهرستان پاوه در رابطه با خشونت خانگی در حال انجام است مشخص گردید که عوامل ایجاد کننده خشونت خانگی ایدیوپاتیک نیست اما در هر فرهنگ و جامعه متغیر است. در این تحقیق مشارکت کنندگان از طریق نمونه گیری های هدفمند انتخاب شدند و داده ها به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری گردید . در مجموع ۴۶ نفر طی مدت ۴ ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند‌.

بیشترین فراوانی در بحث خشونت های خانگی در شهرستان پاوه مربوط به عدم برقراری روابط دوستانه، دخالت های نابجای والدین در روابط زوجین، عدم ارضای نیازهای عاطفی زوجین و برآورده نکردن نیازهای جنسی زوجین می باشد. قطعاً طراحی مداخلات در راستای مشکلات زوجین، همچنین بحث ارتباطات زناشویی و رفع نیازهای عاطفی در شهرستان پاوه می تواند به پیشگیری از خشونت علیه زنان کمک کند. همچنین آموزش و اطلاع رسانی مناسب به زنان در راستای مهارت خودکارآمدی در برابر این مقوله و تغییر نگرش و افزایش توانمند سازی زنان قطعاً در این امر تاثیر گذار خواهد بود.

پیشنهادات:

۱- پیشنهاد می گردد آموزش های لازم به والدین در رابطه با عدم دخالت و مداخله های غیر اصولی داده شود.

۲- پیشنهاد میگردد آموزشهای لازم توسط متخصصین در خصوص همسرآزاری در مراکز آموزشی جهت توانمندسازی این اقشار ارائه شود.

۳- پیشنهاد میگردد آموزش‌های لازم در جهت تغییر نگرش و باور در برابر خشونت های خانگی توسط متخصصین این حوزه انجام گیرد.

۴- پیشنهاد می گردد آموزش مهارت های زندگی لازم از جمله مهارت حل مسئله و بحث خودکارآمدی به صورت جدی آموزش داده شود.

سعید کریمی، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، اورژانس اجتماعی شهرستان پاوه

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن