حقوق زنان در اسلام

صفات زنان نمونه در قرآن

آوای سنت : صفات زنان نمونه در قرآن

۱. مسلمات: زنان مسلمان، یعنی تسلیم فرمان خدا.
۲. مؤمنات: زنان مؤمن به خدا و روز جزا.
۳. قانتات: زنان مطیع فرمان خدا.
۴. صادقات: زنان راستگو و راست کردار و راست پندار.
۵. خاشعات: زنان فروتن و فرمان بر خدا.
۶. متصدقات: زنان صدقه دهنده و بخشایشگر.
۷. صائمات: زنان روزه دار.
۸. ذاکرات: زنانی که خدا را زیاد یاد می کنند.
۹. صابرات: زنان شکیبا.
۱۰. تائبات: زنان توبه کننده.
۱۱. عابدات: زنان عبادت کننده.
۱۲. سائحات: زنان مهاجر به سوی خدا.
۱۳. صالحات: زنان نیکوکار.
۱۴. حافظات: زنانی که پاسدار حیا و عفت شان هستند.

?خداوند برای همه ی آنان آمرزش و پاداش بزرگی را فراهم ساخته است.

با توجه به صفاتی که ذکر شد، در می یابیم که زن در کمالات و درک مدارج عالی اخلاق، هیچ تفاوتی با مرد ندارد؛ بلکه اسلام زن را مانند مرد از روح کامل انسانی و اراده و اختیار برخوردار کرده است. لذا هر دو را در یک صف قرار داده و در یک مسیر هدایت کرده است.

قرآن کریم گاه با خطاب های «یا ایها الذین» و «یا ایها الذین آمنوا» (بدون در نظر داشتن جنسیت) هر دو را بصورت یکسان مخاطب قرار داده است و برنامه های تربیتی و اجتماعی را برای هر دو لازم شمرده است. گاهی اوقات هم او را به صراحت در کنار مردان قرار داده است

«وَ مَن عَمِلَ صَلِحاً مِّن ذَکَرٍ أَو أُنثَی وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَأُولَئِکَ یَدخُلُونَ الجَنَّهَ» (غافر:۴۰) «و هر کس که ایمان داشته باشد و عمل صالحی انجام دهد، مرد باشد یا زن، داخل بهشت می شود».

«مَن عَمِلَ صَلِحاً مِّن ذَکَرٍ أَو أُنثَی وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحییَنَّهُ حَیوهً طَیِّبَهً وَ لَنجزِیَنَّهُم أَجرَهُم بِأَحسَنِ مَا کَانُوا یَعمَلُونَ» (نحل:۹۷) «هر مرد و زنی که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند، به آنان زندگی پاکیزه می بخشیم و به آنان پاداشی بهتر از کردارشان عطا خواهیم کرد».

در اینجا تصریح شده است که هر یک از زن و مرد می توانند با اجرای برنامه های اسلام، به تکامل معنوی و مادی برسند و به حیاتی طیبه که سراسر آرامش است، گام نهند. زن مانند مرد در برنامه های اسلامی به تمام معنا مستقل و آزاد است.

قرآن می فرماید: «کُلُّ نَفسٍ بِمَا کَسَبَت رَهِینَهٌ» (مدثر:۳۸) «هر کس (چه زن و چه مرد) در گرو کاری است که انجام داده است». «لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکتَسَبُوا وَ لِلِنِّسَآءِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکتَسَبنَ» (نساء:۳۲) «مردان از آنچه کسب کرده اند، بهره می برند و زنان نیز از آنچه کسب کرده اند، بهره مند می شوند». بنابراین، از نظر جنبه های انسانی و کمالات معنوی هیچ فرقی بین زن و مرد نیست، و اگر در مسائل حقوقی تفاوت هایی بین زن و مرد دیده می شود، هر کدام دلیل خاصی دارد که در جای خود می باید طرح شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن