تربیت فرزندانزن و خانواده

دغدغه های مولوی ایل نژاد برای جوانان امروز

اعتیاد،مشروبات الکلی،بی بندوباری،دین گریزی و...

آوای سنت: یکی از مراحل عمر هر انسانی که از اهمیت و ارزش فراوانی برخوردار است، مرحله جوانی است. مرحله‌ای که انسان سرشار از شور و نشاط است و قوت او کامل می‌شود. قوتی که بین دو ضعف قرار گرفته، همانطور که خداوند متعال به آن اشاره کرده و می‌فرماید:

(۞ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّهً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّهٍ ضَعْفًا وَشَیْبَهً ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْعَلِیمُ الْقَدِیرُ)

خدا همان کسى است که شما را آفرید در حالى که ضعیف بودید. سپس بعد از ناتوانى، قوّت بخشید و باز بعد از قوّت، ضعف و پیرى قرار داد. او هر چه بخواهد (به هر کیفیت) مى آفریند، و اوست دانا و توانا.

(روم/۵۴)

در آغاز، انسان چنان ضعیف و ناتوان است که حتى قدرت ندارد مگسى را از خود دور کند، یا آب دهان خویش را نگه دارد، این از نظر جسمانى، و از نظر فکرى به مصداق: لاتَعْلَمُونَ شَیْئاً:(هیچ چیز نمى دانستید)  حتى پدر و مادر  مهربانى که دائماً مراقب اوست  را نمى شناسد.

ولى، کم کم داراى رشد و قدرت می‌شود، اندامى نیرومند و فکرى قوى و عقلى توانا و درکى وسیع پیدا می‌کند.

ولی با این حال نمى‌تواند این قدرت را همیشه برای خود حفظ کند، درست همانند انسانى که از دامنه کوه بلندى به فراز قلّه رسیده، از طرف دیگر سراشیبى را شروع می‌کند، و باز به قعر درّه ضعف و ناتوانى جسمى و روحى می‌رسد.

جوانان عزیز!

همانطور که محضر شما عرض شد این مرحله از عمر شما، از اهمیت خاصی برخوردار است به همین خاطر در قیامت از عمر هر انسان، و به طور خاص، از جوانی او سوال می‌شود.

(و عن شبابه فیم ابلاه…) (بیهقی)جوانی‌ات را چگونه سپری کردی؟!

بعضی از جوانان هستند که از این فرصت ارزشمند عمرشان به خوبی استفاده می‌کنند. به تعبیر پیامبر عزیز اسلام(ص): (شاب نشأ فی عبادهالله…) با طاعت خداوند و دوری از گناهان، بهترین و پاکترین زندگی را برای خود رقم می‌زنند و در قیامت نیز در زیر سایه عرش الهی قرار می‌گیرند و بعضی از جوانانی که این ایام را به بطالت می‌گذرانند،الگویی مناسب، و اهدافی بزرگ و عالی در زندگی ندارند. اهدافی که جوانانی مثل: علی‌بن‌ابی‌طالب، اسامه‌بن‌زید، و محمد‌بن‌قاسم ‌و سایر جوانان اسلام داشتند.

جوانان گذشته ما کسانی بودند که سرزمین‌ها را فتح کرده و نور اسلام را به آنجا رساندند و بر بندگان عادلانه حکومت کردند و ایمان و علم و عدالت را گسترش دادند. حافظ قرآن شدند و آن را به ما رساندند. هدفشان در زندگی رضای خدا و رونق دین بود و گرفتار شهوت و زن و شراب نبودند.

عقبهبن‌نافع که جوانی نیرومند و دارای عزم آهنین بود وقتی به کنار اقیانوس اطلس رسید، اسبش را به دریا زد و چنین گفت: ” اللهم رب محمد لولا هذا البحر لفتحت الدنیا فی سبیل اعتلاء کلمتک، اللهم فاشهد ”

پروردگارا اگر این دریا در میان راه مانع نبود، حتما برای سربلندی کلمه‌ات، تمام جهان را فتح می‌کردم‌ الهی تو خود گواه باش.

جوانان عزیز!

یک نگاهی به اوضاع جوانان کنونی بیاندازید. جوانان کافر مراد من نیستند؛ جوانان مسلمان منظور و مراد من هستند.

متاسفانه بعضی گرفتار مواد مخدر و مشروبات الکلی شده‌ و جوانی خود را به تباهی کشیده‌اند. برخی فریب شیطان را خورده‌اند و از عبادت دور شده‌، در شهوات غوطه‌وراند.

گروهی به پیروی از مد، زنجیر و صلیب از گردن خود آویزان کرده‌اند، صورت و سیرت خود را غربی ساخته و از سبک و متد زندگی اسلامی بیگانه‌اند. انگشتر طلا به دست کرده و حلال و حرام نمی‌‌شناسند. این جوانان گرفتار مصیبت بزرگی شده‌اند که خودشان و خانواده‌هایشان و امت اسلامی را دچار خسارت و نقصان می‌کند.

دشمنان که در سنگرهای فکری و فرهنگی برای نابودی اسلام پیوسته در حال تلاشند، پی برده‌اند که از طریق جنگ با اسلحه و از بین بردن فیزیکی فرزندان مسلمان، نه‌تنها نمی‌توانند همه آنها را از بین ببرند، بلکه خشم و نفرتشان را علیه خود برمی‌انگیزند. یکی از استعمارگران می‌گوید: ویرانگری یک لیوان مشروب و یک زن خواننده کمتر از هزار توپ و تانک نیست. بنابراین به‌جای جنگ گرم، جبهه جنگ سرد را اختیار کرده و اهرم‌های فریبنده زیر را استفاده می‌کنند:

۱- ترویج اعتیاد و پخش انواع مواد مخدر، تریاک، هروئین، تنباکو و …

۲- ترویج غناء و موسیقی و ساز و آواز و رقص و ترانه‌های مبتذل و تحریک‌آمیز

۳- اشاعه فحشا و بی‌حجابی و پخش کتاب‌ها و فیلم‌های ضداخلاقی و مبتذل و تشویق به مدپرستی و مدرنیسم

۴- بدبین ساختن نوجوانان به علما و مساجد و مراکز دینی و بزرگ جلوه دادن نکات ضعف بزرگان اسلام و علماء دین و امت.

دشمنان می‌دانند که با اجرای سیاست‌های فوق در میان نسل جوان، آنها به عناصری سست و بی‌حال و غیرمتعهد، بی‌هدف و بی‌تفاوت تبدیل خواهند شد و به‌جای اینکه رهسپار آموزگاه‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علم و عبادت شوند، برعکس زینت‌بخش اماکن فساد شده و آواره و بی‌بند‌بار خواهند شد.

جوانان عزیز!

شما باید با آگاهی و بصیرت، نقشه شوم آنها را برهم بزنید و به آنها فرصت ندهید که در اجرای برنامه‌های دین‌ستیزانه خود موفق باشند. آنها قصد دارند شما را از معنویت، عمل و ابتکار بازدارند و به‌همین منظور سعی می‌کنند تا شما را با مشغول کردن به لهو و لعب و ترویج مسابقات ورزشی گوناگون سرگرم کنند که “علامه ناصح علوان” مفاد ۱۳ یهود را همین‌کار نقل کرده است.

فراموش نکنید جوانی ستاره‌ای است که فقط یک‌بار در آسمان عمر شما می‌درخشد، پس قدر آن را بدانید. ارزش شما به این بستگی دارد که هر ارزش را در پرتو ارزش‌های اسلامی بسنجید و خود را از تقلید دیگران بالاتر بدانید و هر کجا که هستید جند و سپاه خدا و نماینده فکر رسول خدا باشید.

مبادا اوضاع زمان و فتنه‌های دوران، شما را مایوس و ناامید کند؛ زیرا ناامیدی بدترین مانع رشد و عدم تعالی است. بقول اقبال لاهوری:

ناامیدی همچو گور افشاردت/ گرچه الوندی زپا می‌آردت

شما هستید که می‌توانید با اراده و توکل بر الله و پیروی از سیره پاکان برای اصلاح جامعه قدم بردارید و نظم نوینی در پرتو آئین اسلام به جهان و جهانیان ارائه دهید.

پس ای جوانان پرشور، ای ذخایر عظیم امت اسلامی، خود را به زیور دانش و تقوا مزین کنید و با ایمانی راستین در مقابل هرگونه تهدیداتی که ایمان و آرمان شما را تهدید می‌کند، بایستید.

بالاخره اگر می‌خواهید در مورد خودتان قضاوت کنید که کیستید، آرزوهایتان را بنگرید که چیست؟ زیرا به قول اقبال که می‌فرماید:

زندگی از آرزو دارد اساس/ خویش را از آرزوی خود شناس

برای همه شما جوانان عزیز و برومند اسلام پیروزی و سربلندی دنیا و آخرت را آرزومندم.

✍? مولوی ایل نژاد،امام جمعه مسجد اهل سنت درگز

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن