حقوق زنان در اسلامزن و خانواده

دیدگاه جامع اسلام به حقوق زنان در کلام شیخ ضیایی رح

آوای سنت: حقوق زنان در اسلام از جایگاه تعریف شده ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار آوای سنت ، مرحوم شیخ محمد ضیایی رحمت الله طی بیاناتی که از وی به یادگار مانده است با بیان اینکه در تاریخ زندگی بشر تا به امروز هیچ ملت، دولت و هیچ قانونی به اندازه دین مبین اسلام، زن را محترم جلوه نداده است، گفت: در ایران باستان و نزدیک به دوران سقوط دیکتاتوری ساسانی به دلیل سلطنت طلبی، عیاشی و هرج و مرجی که در دربار ساسانی حاکم بود، مقامات دربار یکی دو تن از زنان را به مقام پادشاهی رساندند.
در آن دوران برخی ها گمان می کردند که اینکار به احترام جایگاه زن انجام شده است، اما هدف دولتمردان ساسانی رسیدن به آزادی عمل بیشتر بود تا به آنچه را که شامل منافع شان بود به راحتی دست پیدا کنند.

شیخ ضیایی معاوضه زن را در بسیاری جوامع اروپایی و از جمله کشور انگلیس در دوران گذشته را امری عادی خواند و اظهار داشت: در دوره ای از تاربخ مردان انگلیسی حق داشتند همسر خود را با همسر مرد دیگری عوض کنند. ضمن آنکه شوهر اجازه داشت همسر خود را به فروش برساند‌.
دین اسلام از هزار و چهارصد سال پیش جایگاه زن را برابر با جایگاه مرد معرفی کرده است. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم خطاب به یاران خود فرمایش می کند :بهترین شما کسی است که برای زن و فرزندان خود بهتر باشد.

موسس مدرسه علوم دینی اهل سنت بندرعباس با یادآوری این مطلب که آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم کسانی را که زنان خود را کتک می زدند جزو انسان های عاقل به حساب نیاورده است، افزود: از دیدگاه ایشان هر مردی در مسائل اجتماعی مربوط به خود به همیاری همسرش نیاز مبرم دارد. لذا از مردی که به خاطر یک موضوع جزئی به همسر خود اهانت ورزیده و او را مورد آزار و اذیت قرار می داد دوری می ورزید. آن حضرت هیچگاه دست مبارک خود را به روی هیچ یک از زنان محرم به خود بلند نکرده است.

شیخ ضیایی با ترجمه آیاتی از سوره نسا ادامه داد: برای مردان روا نیست که زنان خود را به صورت کالا در آورند. هیچ مردی حق ندارد دختر و یا خواهرش را به زور شوهر داده و او را از حقوقش محروم کند. همچنین هیچ مردی حق ندارد زن را در تنگنا قرار داده و چیزهایی را که داده از او پس بگیرد.
آنچه که برای حدود نیم قرن زندگی زناشویی لازم است در لبخند و زیبایی چهره زن خلاصه نمی شود. زن مسلمان تحت هر شرایط باید امانت داری و دیانت پیشه کرده و با حفظ نجابت خود جهت رسیدن به مقام رستگاری کام بردارد.

موسس مدرسه علوم دینی اهل سنت بندرعباس نجابت خانوادگی و شخصیت زن را ملاک اصلی ازدواج برای مردان خواند و تصریح کرد: به طور طبیعی هیچ چیزی در زندگی خالی از نقص و عیب نبوده و خدای متعال چیزی را به عنوان خیر مطلق و یا شر مطلق نیافریده است. هر خیری برای انسان بدی هایی هم به دنبال دارد و در هر بدی، خوبی هایی نیز نهفته است.
یک زن مومن با وجود خصایص خوب امکان دارد بعضا دارای صفات بد رفتاری نیز باشد، لذا مرد ابتدا می بایست خوبی های وی را مد نظر بگیرد.

این عالم مشهور اهل سنت طلاق آخرین راه نجات زن و مرد برای خلاصی از بحران زندگی دانست و خاطرنشان ساخت: در شرایط سخت و دشوار، جدایی زن و مرد بهتر از این است که آنها به مسائلی مانند خودکشی یا خودسوزی و امثالهم متوسل شوند. در میان برخی کشورهای اروپایی طلاق از سوی کلیسا ممنوع اعلام شده است و مردان برای قانع کردن کلیسا به امر طلاق دست به اقدامات ناشایست و غیراخلاقی می‌ زنند.

شیخ ضیایی تاکید ورزید: اسلام هیچگاه چنین قوانینی را نپذیرفته است و چنانچه امکان ادامه رابطه میان زن و مرد امکان پذیر نشد حکم می دهد تا به شکل آبرومندانه از هم جدا شوند.
بر طبق قوانین اسلامی ازدواج دختران مشروط به موافقت سرپرست خانواده است تا احیانا دختران جوان در سنین کم و به دلیل نداشتن تجربه در دام مردهای شیطان صفت گرفتار نشوند. پدر خانواده این اختیار را دارد تا بر اساس تجربیاتش در خصوص زندگی دخترش تصمیم بگیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن