زن و خانوادههمسرداری

نقش ازدواج در تکامل انسان

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام نقش ازدواج در تکامل انسان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت ، مولوی عبدالحمید عرب گفت: ما انسان ها در طول حیات خود معمولا با رخدادهای مختلف زندگی می کنیم و گاهی ممکن است یک رویداد باعث ایجاد تحولات مهم و اساسی در زندگی شود. ازدواج بی تردید یک تحول مهم است و بالا رفتن سن آن و کاهش آمارهای ثبت شده به مشکلات این بخش ارتباط پیدا می کند.

وی افزود: دلایل زیادی هستند که باعث می شوند جوانان امت اسلامی رغبت کمتری به ازدواج داشته باشد. وقتی ازدواجی اتفاق می افتد مسئولیت شخص چند برابر می شود و متاسفانه عده ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت تن به ازدواج های غیر شرعی می دهند.

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام باربیان اینکه بشر به طور فطری نیازمند امکانات مالی بوده و از درون دارای تمایلاتی است که می بایست مدیریت شود ادامه داد: اگر تمایلات انسان از مسیر شرعی آن مدیریت نشود مسلما به کوره راه ها و مسیرهای انحرافی روی خواهد آورد. خدای متعال میل به ازدواج و رغبت و کشش آنرا در بدو خلفت در نهاد انسان ها قرار داد که ما از آن به عنوان غریضه جنسی یاد می کنیم. در کنار این مسئله تمایلات دیگری نیز همچون رغبت عاطفی، روانی و نیازهای مادی در نهاد بشر گذاشته شده است.

مولوی عرب بیان نمود: باریتعالی میل به جنس مخالف را از آن جهت در انسان قرار داد تا با ازدواج و تشکیل زندگی جدید و فرزندانی که متولد می شوند جامعه بوجود آید. پس به هیچ وجه نمی توانیم وجود غریضه جنسی در شخص را انکار کنیم، اما در عین حال جهت بخشی صحیح غرایض می تواند مخاطب را به سر منزل مقصود برساند.

این عالم اهل سنت تاکید ورزید: توصیه همه ادیان الهی هم این است که انسان باید غرایض طبیعی خود را به سمت و سوی مشخص و بر اساس مبنای دینی و اخلاقی هدایت نماید. قرآن کریم می فرماید: پسران و دختران مسلمان باید عفت و پاکدامنی پیشه کنند تا رب متعال زمینه ارضای آنرا ایجاد نماید. هوس گرایی و اصالت بخشیدن به تمایلات جنسی و ارضا غرایض جنسی از راه های غیر مشروح از نشانه های ضعیف بودن ایمان در شخص است.

مولوی عرب خود ارضایی و همجنس گرایی را از مصادیق خلاف شرع دین برشمرد و متذکر شد:
کتاب آسمانی ما ارضای غریضه جنسی را جز بوسیله آنچه که شرع اسلام می گوید حرام اعلام کرده است. بدانید که اگر غیر این باشد تعدی و تجاوز بشمار خواهد رفت. بهترین و مناسب ترین برای کنترل فرایند غریضه شهوانی ازدواج و همسر گزینی می باشد که نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم هم در این خصوص تاکید کرده است.

مدیر حوزه علمیه احمدیه تربت جام انسان را موجودی خواند که بدون جنس مخالف به تکامل نمی رسد و خاطر نشان ساخت: اشخاص تنها همواره می کوشند تا نواقص خود را جبران کرده و با اختیار کردن همسر که یک نیز اساسی به حساب می آید به تکامل برسند. فرد متاهل توسعه شخصیتی پیدا کند. کسی که ازدواج کرده و پیمان مقدس می بندد در همان ابتدای راه به آرامش خیال رسیده و در کنار آن نوعی امنیت و تزکیه درونی را هم تجربه می کند. تلاش برای تامین این نیازها در سرشت بشر قرار دارد و فرد هیچگاه به آرامش واقعی نمی رسد مگر آنکه نیازهای طبیعی خود را تامین نماید.

مولوی عرب همچنین گفت: انسان برای ادامه راه به تولید نسل حس نیاز پیدا می کند و اسلام نیز به مسئله تولید مثل بسیار اهمیت می دهد. از ابتدای خلقت تا دوره تمدن بشر، در برابر امر ازدواج سرتسلیم فرود آورده است. ازدواج برای امت اسلامی هم یک نیاز و هم اجرای سنت الهی است که چنانچه به موازین آن توجه صورت نگیرد دچار چالش خواهیم شد. چالشی که امنیت حریم شخصی، حریم خانواده و سپس جامعه را مختل می سازد.

امروزه غربی هایی که ادعای تمدن می کنند از همین ناحیه به لطمات جبران ناپذیری گرفتار آمده اند. رشد سرسام آور تجاوز جنسی در آن ممالک بیداد می کند. آنها در آتشی می سوزند که قرن ها قبل به بهانه حمایت از حقوق زنان و حمایت از حرفه روسپیگری به عنوان منبع درآمد باعث و بانی آن شده اند.

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام اظهار داشت: جوانان دنیای اسلام تمدن غرب را الگوی مناسبی برای خود ندانند، زیرا این یک تهدید است که مخاطب را به بیراهه می کشاند. حاصل پیروی از چنین تمدنی بی تردید بر باد رفتن خوی انسانی در شخص است. آمار اقدام به خودکشی و تصمیم به انجام آن در غرب و آمریکا هر سال افزایش میابد. آنها گمان می بردند که با اینکارها افتخار آفرینی کرده و چالش از چالش های جامعه را حل و فصل می کنند، اما نمی دانستند که نهایتا چه عواقب مخرب و جبران ناپذیری عایدشان می شود. تا مادامی که بین زن و مرد رابطه آزاد حاکم باشد نتیجه مطلوب حاصل نخواهد گردید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن