تربیت فرزندانزن و خانواده

والدین بر روی رفتارهای اجتماعی فرزندان نظارت داشته باشند

ضرورت کنترل جنبه های مختلف تربیتی فرزندان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن دقت در تربیت فرزندان در امور مختلف را از وظایف والدین دانست .

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمان آخوند کر در گفتگو با خبرنگار ما توجه به شیوه تربیت فرزندان و کنترل رفتارهای اجتماعی آنها را برای آینده ، تعیین کننده خواند و گفت: کنترل رفتارهای فرزندان ،یکی از مهمترین مسئولیت های والدین در قبال آنها است.

کودکانی که به تدریج بزرگ می شوند و چیزهایی را یاد می گیرند که به آنها آموزش داده می شود. در این میان تربیت دختران نکته ای بسیار ظریف  بشمار می رود و والدین باید به این امر جدیت و حساسیت بیشتری به خرج دهند.

دختر در اسلام قیمت و جایگاه خاصی دارد، زیرا رمز حیا و عفت در جامعه است. این دختران هستند که جوانان و قهرمانان آینده را تربیت می کنند.نسل آینده در دامن زن مسلمان تربیت می شود. لذا دین اسلام مردان مومن و مسلمان را نسبت به محبت و احترام به زن تاکید و سفارش کرده است.

وی افزود:زن جایگاه ویژه ای نسبت به فطرت و طبیعتی که خداوند متعال در نهاد وی قرار داده است، دارد. همسر صالح و نیکو که پا به زندگی جدید می گذارد، مسئولیت خطیری را به عنوان مادر آینده به عهده می گیرد.

بهترین زن کسی است که در تربیت خانواده و نسل جدید نقش فعال و موثری ایفا می نماید. حضرت ابوهریره رضی الله عنه به نقل از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت می کند، بهترین بانوان، زنان قریش هستند. آن حضرت پدری بود که نسبت به دخترانش از لحظه ولادت تا وفات بهترین الگو بود. روش ایشان در تربیت اولاد، نمونه و مثال زدنی است. حضرت عایشه سلام الله علیها،حضرت فاطمه رضی الله عنها را نزدیک ترین فرد به آن حضرت در نشست و برخواست می دانست. این مسئله ثابت می کند که نوع نگاه والدین به فرزندان تا چه حد روی رفتارهای آنها تاثیر می گذارد.

آخوند کر با بیان اینکه روابط عاطفی والدین با فرزندان نشان دهنده حسن تعامل افراد یک خانوده با یکدیگر است، اظهار داشت: بشارت پیامبر گرامی اسلام است، هر پدری که به دختران خود نیکی ورزد، رفیق و همراه من در بهشت خواهد بود. بنابراین سیرت و سفارش رسول خدا در مورد دختران توجه و اهمیت به آنها است. سرپرستان خانوارها وظیفه دارند، همچنان که نسبت به امور اولاد پسر وسواس به خرج می دهند، در خصوص برآورده کردن نیازهای دختران نیز اندوخته کافی و مناسب در نظر بگیرند. در صدر اسلام جاهلیت تا آنجا پیشرفت کرده بود که قریش دختر را مایه بدبختی و ننگ می دانستند. خبر تولد دختر اندوه و ناراحتی به دنبال داشت. پدر خانواده بابت این مسئله احساس سرافکندگی کرده و خودش را ازدید جامعه پنهان می کرد.

این عالم اهل سنت زنده به گور کردن دختران در زمان جاهلیت را از مظالم بشر به همنوع خود خواند و یادآور شد: قرآن کریم این عمل را نکوهیده و بیان می دارد، بسیار متضرر شدند، کسانی که دختران نوزاد خود را زنده دفن می کردند.

با طلوع اسلام در سرزمین مکه، رسوم غلط از زندگی مردم برچیده شد. مردم تولد دختر را همچون تولد پسر را گرامی داشتند. درباره تولد حضرت مریم سلام الله قرآن کریم بر برتری زن نسبت به بسیاری از مردان اذعان نموده است. از این رو والدین می بایست تفاوت های فرزندان شان را در نظر بگیرند، چرا که  آنها از لحاظ روحیه و رفتارهای اجتماعی یکسان نیستند.

آخوند کر تاکید کرد: در رعایت ادب، حیا و رعایت پوشش هم دختر و پسر یکسان هستند.لیکن خدای متعال دختران را برای مدیریت کارهای خانه و مردان را جهت رسیدگی به امورات بیرونی خلق کرده است. این نظم و ترتیب از آن جهت بناگذاری شده که زنان اوقات بیشتری برای رسیدگی به امور اولاد دارند و سرنوشت شان بستگی به نوع تربیت آنها در خانه دارد. موضوع تربیت روحی دختران دقت و توجه کافی می طلبد و مادران به خوبی می توانند از عهده این مسئولیت سنگین برآیند.

  امام جمعه اهل سنت بندرترکمن خاطر نشان ساخت: دستور به نماز از سنین خردسالی، فرزندان را علاقمند به دانستن دین و احکام اسلامی می کند. شرع دین اسلام محدوده روابط اجتماعی را برای اولاد تعیین نموده است. امروز متاسفانه برخی جوانان تنها به نوع پوشش خود دقت می کنند و در این بین، اخلاقیات فراموش شده است. به کثرت مشاهده می شود که والدین در هنگام خروج از منزل بهترین البسه را به فرزندان می پوشانند. این  دقت و توجه البته خوب است، اما پیش از آن آنها را باید با خداشناسی، نماز و اخلاق نیک و زیبا آشنا کرد. باید تعلیم دهیم تا که راستگو شوند تا ناهنجاری ها در جامعه تقلیل پیدا کنند.

آخوند کر همچنین گفت: در مدیریت رفتارهای اجتماعی فرزندان کوشا عمل کنیم. یک عمر تربیت صحیح و آموزه های اسلامی را با غفلت از نوع رفتارهای اجتماعی آنها بیهوده هدر ندهیم. مسلما در بیرون دوستانی هستند که با دلبندان ما رفت و آمد دارند. دوست خوب همراهی مفید برای اولا است، لیکن رفیق ناباب عمر انسان را به تباهی کشانده و باعث فلاکت درهر دو جهان می شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن