زن و خانوادههمسرداری
موضوعات داغ

چگونی بدگمانی را از زندگی خود دور کنم؟

پاسخ کارشناس آوای سنت به پرسش یک مخاطب

آوای سنت: یکی از بنیان های ضروری تشکیل یک خانواده موفق،ایجاد اعتماد متقابل بین ستونهای اصلی خانواده یعنی زن و شوهر است.

زن و شوهر به عنوان دو انسانی که با تازگی با یکدیگر آشنا شده و بر اساس ذات و طبیعت متفاوت انسانی با یکدیگر تمایزات شخصیتی دارند،ممکن است در برخی از موارد در کمترین زمان ممکن با یکدیگر همانگ شده و و با تجمیع توان مشترک در مسیر ساختن یک زندگی موفق حرکت نمایند.در این شرایط اعتماد متقابل به عنوان عنصر لازم زندگی در اسرع وقت ایجاد می گردد.

در نقطه مقابل در برخی از موارد، سایه حاشیه هایی ظن و گمان بد، نسبت به شریک زندگی بر محیط خانواده حاکم می گردد..مورد زیر یکی از نمونه هایی است که در آن” ایجاد ظن و گمان نامناسب” باعث بر هم خوردن آرامش و آسایش در زندگی مشترک یک زوج جوان شده است.

سوال ذیل از طرف یکی از برادران اهل سنت ما در بندر لنگه برای ما ارسال شده است.ما پاسخ یک کارشناس روانشناسی خانواده که دارای تحصیلات حوزوی نیز هستند را به این سوال دوست مان در سایت منتشر می کنیم.انشاالله که برای همه ما نکات مفیدی داشته باشد:

سوال ارسالی کابر آوای سنت:

“سلام من یک ساله و نیمه که ازدواج کردم. قبل از ازدواجم خیلی به خانمم اطمینان داشتم. ولی بعد از ازدواجمون بعد یکی دوماه دعواهای الکی ما شروع شد. خانمم خیلی از دوستام از من می پرسید مشکلی نداشتم با این قضیه. فقط یکبار دیدم به یکی از دوستام پیام داده بودن و جواب گرفته بودن از همونجا من به خانمم مشکوک شدم .همیشه هم قسم می خورد که هیچی بینشون نیست و واقعا هم چیزی نبود گذشت و رفته رفته من همیشه چک میکردم. آخرین بازدید دو نفرشون رو همیشه مثل هم بود. بهم گفته بود که هیچوقت دیگه پیامش ندادم . هروقت بهش می گفتم قسم می خورد که من روحمم خبر نداره از این قضایا هرکاری کردم نتونستم ببینم واقعا با هم هستن یا نه.

داشتم دیوونه می شدم به هرجایی سرزدم حتی به گناه استغفرالله!!

به فالگیر زنگ زدم گفتن هیچی بینشون نیست به ملاهای پیش خودمون رجوع کردم که از سحر و جادو می دونستند چندجا گفتن سحر شده ایی و یکی دوتا یه کارایی واسم انجام دادن اوایلش خوب بود. ولی باز مشکوک می شدم و کمکم به عادت تبدیل شد. برام استخاره گرفتند، باز گفتن هیچی بینشون نیست و طلسم شدی. الان نمیدونم باید چیکار کنم. بعضی مواقع نا امید میشم از همه چی فکر خلاص کردن خودمو می کنم خواهش میکنم اگه شما می تونید کمکم کنید. خواهش می کنم.
برادر اهل تسنن شما هستم از بندرلنگه

پاسخ کارشناس:

برادر عزیزم متن ارسالی جنابعالی را مطالعه کردم.پاسخ بنده برای جنابعالی ترکیبی از علوم حوزوی و دانشگاهی خواهد بود.برادرم چیزی که در ذهن و قلب شما رسوخ کرده است، بد گمانی است. الله متعال در قرآن مومنان را به شدت نسبت به بدگمانی نسبت به یکدیگر بر حذر داشته است.

بنظر بنده به عنوان یک تحصیل کرده علوم دینی و دانشگاهی ،مراجعه به افراد فالگیر و رمال برای علاج این قبیل مشکلات چیزی جز اتلاف وقت و گرفتار کردن خود در دام انسانهای فرصت طلب نیست.

الله متعال نعمت قرآن را به ما مسلمانان هدیه کرده است.قرآن کریم صرفا یک کتاب معمولی که در آن توصیه های اخلاقی به انسانها ارائه شده باشد، نیست.این کتاب مقدس به تنهایی یک دانشگاه است.بنظر بنده به عنوان یک مسلمان، بهترین راه درمان جنابعالی پناه بردن به قرآن است .

الله متعال در آیه ۸۲ سوره اسراء می فرماید :

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا

” و ما آنچه از قرآن فرستیم شفا (ی دل) و رحمت (الهی) برای اهل ایمان است و ظالمان را به جز زیان (و شقاوت) چیزی نخواهد افزود.”

برادر خوبم برای اینکه به آرامش قلبی و فکری برسی سوره یس را بخوان.قرائت این سوره برای افرادی مثل شما باعث ایجاد سکون و آرامش درونی می گردد.

همیشه با قرآن محشور باش و تلاش کن این کتاب شفا بخش را هیچ وقت از خودت دور نکنی.اطمینان داشته باشد اگر با خلوص نیت به سمت قرآن و الله متعال حرکت کنی،الله عزو وجل مشکلت را درمان خواهد کرد.

در مورد جمله آخرتان و اینکه برخی از موارد قصد خودکشی می کنید، باید عرض کنم که گناه خودکشی از جمله مواردی است که در نزد الله متعال بسیار مذموم بوده و فردی که به این کار مبادرت می کند در آخرت از عنایت و بخشش خداوند بی نصیب خواهد بود.این تفکر باطل را از ذهن خود دور کنید.خودکشی کار انسانهای ضعیف است.قوی باشید و با توکل به خدا به سمت حل مشکل تان حرکت کنید.

از زاویه روانشناسی

اما زاویه دیگر پاسخ بنده به جنابعالی، از زاویه علم روانشناسی است.بنظر می رسد شما با دیدن یک یا دو مورد از تلفن همراه همسرتان به وفاداری ایشان مشکوک شده و ظن بی وفایی ایشان مثل خوره به جان شما افتاده است .

برادر عزیزم! متاسفانه در شرایط امروز فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی در کنار مواهب و خوبی هایی که دارند، عامل بخش بزرگی از جدایی ها در زندگی مشترک هستند.

در خیلی از موارد شنیدن موارد خیانت هایی که از طریق این فضا در خانواده ها ساری و جاری است ،انسان را نسبت به اطرافیان خود و در راس آنها همسر خود بدگمان می کند.

اما دوست خوبم ! همیشه این مساله را مد نظر داشته باش که در این آشفته بازار بی حیایی و بی وفایی ها، همسرانی هستند که پاکی و نجابت آنها به مثابه پاکی زنان پیامبرمان است.

اصل در این گونه موارد این است که انسان به همسر خود اعتماد داشته باشد.در غیر این صورت محیط خانواده و رفتارهای طرف مقابل همواره برای ما مشکوک و عذاب آور خواهد بود.به همسر خود اعتماد کنید و از طریق توجه به علائق او، نهال محبت و عشق را در دل ایشان بکارید.

توصیه بنده به عنوان یک مشاور روانشانسی این است که بجای اینکه وقت و هزینه خود را صرف افراد شیاد و کلاهبردار کنید،در اسرع وقت با یک متخصص اعصاب و روان مشاوره کنید.انشاالله با لطف و عنایت خداوند متعال آرامش به زندگی شما باز خواهد گشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن