مجلس و نمایندگان

بی‌پرده با منتخبان مجلس یازدهم

آوای سنت: شمارش معکوس برای آغاز به کار مجلس یازدهم شروع شده است . هشتم خرداد امسال منتخبان جدید در قامت نمایندگان مجلس یازدهم بر صندلی های سبز بهارستان جلوس میکنند .

در این دوره تغییرات ترکیب نمایندگان مجلس در استان کرمانشاه ، فعالان حوزه های مختلف را امیدوار نموده است که اتفاقاتی مثبت و سازنده در راستای توسعه استان رخ نماید . به نظر می رسد نیل به اهداف مورد نظر جامعه در گرو عمل به الگوهای زیر توسط منتخبان جدید است :

۱- نهضت انتخاباتی را به نهادی کارآمد بدل کند:
هیجانات انتخاباتی در صورت برآورده نشدن موجبات سرخوردگی و‌ ملال را فراهم آورده و علاوه بر از دست رفتن پایگاه اجتماعی شخص منتخب منجر به تخفیف جایگاه نمایندگی می شود . نمایندگان باید خود را در برابر موج امیدها و انتظارات ایجاد شده متعهد بدانند و انگیزه های انتخاباتی را با اتخاذ سازوکارهای دقیق کنترل و هدایت نمایند . در این راستا نهادینه نمودن پویش های انتخاباتی میتواند گامی اساسی در تحقق برنامه‌های اعلامی باشد

۲- فراگیر و‌ فرابخشی باشد:
یکی از آسیب های نمایندگان در دوره های گذشته ، مواجهه کاریکاتوری با اولویت ها و مسائل استان بوده است ؛ به تعبیری تمرکز بیش از حد بر برخی مسائل باعث نحیف شدن توجه به پاره ای از دغدغه ها شده است . از طرف دیگر شکل گیری حلقه های بسته و انحصاری باعث تصمیم سازی غیرشفاف و ضد مصالح استان شده است

از این نظر توازن بکارگیری نیروها ، تساوی در توزیع قدرت و چندجانبه گرایی در سیاست های کلی باید مورد عنایت واقع شود

۳- قدرت را به اقتدار بدل کنند:
نماینده عمدتا از منابع قدرت زیادی بخصوص در سطح منطقه برخوردار است . برخی آن را به شکل خام ولخرجی میکنند و برخی در اعمال آن با مهارت و ظرافت عمل میکنند . آنان که خام دستی پیشه میکنند اغلب وجه اجبارآمیز و دستوری قدرت خود را نشان می‌دهند و آنان که نگاهی ماهرانه و‌ فنی به قدرت دارند دنبال کسب مشروعیت هستند و منابع قدرت را مصروف کسب اقتدار مشروع و پایدار میکنند .

۴- با تشکل ها ، اصناف و گروه های جامعه ارتباط ارگانیک داشته باشند:
تشکل ها و‌ انجمن ها میتوانند بازوی اجرایی و‌ ارتباطی نماینده باشند . نماینده باید در پی تقویت و حمایت از این سازمان ها باشد و با رویکرد سازنده خود حمایت جامعه مدنی را به دست آورد .

۵- تعامل با مراکز علمی ، دانشگاهی و رسانه ها را سرلوحه کار قرار دهد:
امری که در ادوار گذشته حلقه مفقوده بوده است و متاسفانه ارتباط هدفمند و ساختاری میان نمایندگان با مراجع علمی منقطع شده بود و هر کدام به شکل جزیره ای عمل میکردند .

تعامل نمایندگان با مراکز دانشگاهی و رسانه ها میتواند نقشه راه توسعه استان را ترسیم و‌ شفاف کند .

۶- با اعتبار و در دسترس باشد:
قابلیت اعتبار معطوف به قدرت مانور نماینده و اعمال نظر در تصمیمات مجلس و نفوذ فراکسیونی است و قابلیت دسترسی به معنای حضور مثبت در فعل و انفعالات منطقه و غرق نشدن در جریانات کلان کشوری است

۷- نگاهی توسعه گرا و‌ بلند مدت داشته باشند:
استان کرمانشاه از محرومیت تاریخی رنج می برد و در عمده شاخص های اقتصادی و اجتماعی وضعیت نامساعدی دارد . نماینده باید تلاش کند که گردش سرمایه در شریان های اقتصادی استان به جریان افتاد و با جذب سرمایه گذاری های زیربنایی نسبت به رفع موانع تولید و کاهش بیکاری تلاش کند

۸- در تقویت سرمایه های اجتماعی بکوشد:
در اکثر مواقع شخص منتخب اندکی پس از کامیابی در کسب نمایندگی ، آماج انتقادات قرار میگیرد . بخش عمده این انتقادات ناشی از بی توجهی فرسایشی به سرمایه اجتماعی منطقه است . سرمایه اجتماعی ناظر بر ارزش جمعی همه شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات برامده از این شبکه‌ها برای همیاری جمعی است.

فرزاد نسیمی پور- اهل سنت کرد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن