مجلس و نمایندگان

دونالد ترامپ اشتباهی رئیس جمهور امریکا شد

آوای سنت : جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مردم تربت جام،تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رقابت‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا، گفت: اصلی به نام «تداوم» در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا وجود دارد. دیوید آیزنهاور در سخنرانی خداحافظی خود در کاخ سفید بود گفت که «سیاست خارجی آمریکا از اصل غیرقابل تغییر تداوم بر پایه منافع آمریکایی ها برخوردار است».

پیروزی ترامپ یا جوبایدن تغییری در مواضع سیاست خارجی آمریکا ایجاد نمی‌کند
نماینده مردم تربت جام،تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی ها تعریفی از منافع و تعاملات خود با جهان دارند و تفاوتی ندارد که دموکرات‌ها یا جمهوری خواهان حاکم باشند. هر دو جناح سیاسی آنچه را به نفع منافع آمریکا تشخیص دهند، هرچند برخلاف منافع جهانی و سایر کشورها باشد، دنبال می‌کنند.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ترامپ وضعیت خوبی در انتخابات داخلی آمریکا ندارد، گفت: پیروزی ترامپ یا جوبایدن در انتخابات ریاست‌جمهور شود تغییر اساسی در سیاست خارجی آمریکا و تعامل با جهان ایجاد نمی‌کند. ترامپ تنها مواضع همه جانبه‌گرایی اوباما را به موضع یک جانبه گرایی تبدیل کرد و مخالفت‌های غیرعقلانی با برخی توافقات و نهادهای بین المللی را در پیش گرفت اما سیاست کلان آمریکا در ارتباط با خاورمیانه و منطقه را که بین جمهوری خواهان و دموکرات ها یکسان است، ادامه داد.

مقابله با ایران سیاست ثابت خارجی ایالات متحده/ رد پای هر دو جناح سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه در جنایات جهانی آمریکا
این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است: نحوه پیگیری منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه بین گروه‌های سیاسی مختلف ایالات متحده تفاوتی ندارد. مقابله با نفوذ و ظرفیت‌های ایران از سیاست‌های با ثبات آنها است. در واقع پیروزی دموکرات یا جمهوری‌خواهان تغییری در سرنوشت منطقه خاورمیانه ایجاد نمی‌کند. آمریکا با کشورهای آزاد و مستقل مشکل دارد و قصد آنها سلطه بر خاورمیانه و جهان است و هر کشوری که با این سلطه طلبی مخالفت کند، علیه ملت و دولت مستقل قیام می‌کند.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: ما باید موضوعات مرتبط با سیاست خارجی آمریکا را رصد و دنبال کنیم اما این تغییرات داخلی بر سرنوشت امریکا با کشورهای جهان تاثیرگذار نیست. هر دو جناح سیاسی در تمام جنایات جهانی آمریکا نقش داشتند.

ترامپ مکتب انزواگرایی را در آمریکا احیا کرد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو مکتب بین الملل‌گرایی و انزواگرایی در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا، تصریح کرد: در دوران ریاست جمهوری ترامپ آمریکا به سمت مکتب انزواگرایی رفت. در مکتب انزواگرایی، مسائل جهانی رها می‌شود و دولت‌ حاضر به دادن هزینه و حضور و فعالیت در مسائل جهانی نمی‍‌شوند اما در مسائل داخلی خود جو ناسیونالیستی را ایجاد و تلاش می‌کنند تا برخی مشکلات داخلی را حل کنند.

وی ادامه داد: ترامپ نیز در دوره ریاست جمهوری خود تلاش کرد با کشیدن دیورا بین امریکا و مکزیک، خروج از پیمان نفتا، توقف همکاری‌های بین‌المللی در قالب موضوعات زیست محیطی، خروج از برجام و تنش با چینی ها این مکتب انزواگرایی را در سیاست خارجی آمریکا احیا کند اما به نظر در داخل هم موفق نبود زیرا امروز با شورش های خیابانی و شکاف های شدید اقتصادی و طبقاتی مواجه است.

رویارویی ترامپ با جوی از بی‌اعتمادی به حاکمیت بعد از شیوع کرونا
رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ هم اکنون نیز با جوی از بی اعتمادی به ساختار حاکمیت آمریکا برای اداره کردن به ویژه بعد از شیوع کرونا مواجه است. دولت آمریکا علی رغم همه ادعاهای ابر قدرتی ضعف شدیدی در مقابله با بیماری کرونا نشان داد. بنابراین ترامپ در سیاست داخلی و خارجی نتوانست کارنامه موفقی برای جمهوری خواهان کسب کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دموکرات ها یک تفاوت با جمهوری‌خواهان داشتند و در مقاطعی از تاریخ که حکومت را در دست داشتند اگر چه اصلاحات داخلی در حوزه مالیات‌ها، خدمات تامین اجتماعی و کمک بانکی انجام دادند اما در حوزه بین الملل به دنبال انزواگرایی صرف نبودند و مواضع مکتب بین الملل گرایی را دنبال کردند هرچند مواضع مشخصی در ارتباط با منطقه خاورمیانه داشتند.

ترامپ؛ تکرار اشتباهی در تاریخ حاکمیت آمریکا
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر ترامپ جز استثنائاتی بود که در دهه ها اخیر ظهور پیدا کرد و اشتباهی رئیس جمهور شد. در تاریخ آمریکا کسانی دیگر چون جرالد فورد هم اشتباهی رئیس جمهور شدند که روزهای سیاهی در تاریخ آمریکا ثبت کرد. آثار منفی اقدامات ترامپ در داخل و عرصه بین المللی به صلح و منافع جهانی و حتی منافع مردم آمریکا آسیب زد.

نقش کم رنگ مردم در نتیجه انتخابات ایالات متحده/ ترامپ معجره نمی‌کند
رحیمی جهان آبادی در ادامه به نحوه برگزاری انتخابات در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و گفت: انتخابات در آمریکا به صورت مستقیم توسط مردم انجام نمی شود، سیستم انتخاب امریکا دو مرحله ای است و آرای الکترال تعیین کننده است لذا برخی مواقع نظر مردم آمریکا با نتیجه نهایی یکسان نیست. اگر طبق عقل و منطق و منطبق با شرایط امروز پیش رویم و آمریکایی ها دچار اشتباه چهار سال پیش نشوند، ترامپ نباید رئیس جمهور شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ممکن است تا زمان آغاز انتخابات آمریکا اتفاقاتی در سطح بین الملل رخ دهد که بر نتیجه انتخابات اثرگذار باشد. لذا اگر ترامپ به موفقیت خاصی در عرصه سیاست داخلی و خارجی دست پیدا کند به عنوان مثال با کشورهای منطقه خاورمیانه به توافق برسد و شکستی که در عین السد خورد را جبران کند یا قراردادی با ایران امضا کند از طریق اجماع بین‌المللی شاید بتواند نظر مردم را به سمت خود جذب کند اما بعید است که ترامپ معجزه خاصی انجام دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن