مجلس و نمایندگان

زیر ساختارهای کشور برای افزایش جمعیت آمادگی ندارد

آوای سنت: نماینده اهل سنت مهاباد تصویب طرح افزایش جمعیت را متناسب باد اوضاع معیشتی و بیکاری فزاینده در کشور ندانست.

به گزارش آوای سنت، جلال محمود زاده در جریان «بررسی و تصویب طرح تعالی جمعیت به حمایت از خانواده ها مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی» با انتقاد از وضعیت نامساعد معیشتی، بیکاری، اشتغال، وضعیت نامطلوب در بیمارستان ها، مدارس و کمبود زیر ساخت ها در کشور گفت: تا مادامی که زیر ساخت ها مناسب نباشند و امکانات افزایش جمعیت را در اختیار نداشته باشیم. نمی توانیم کار خاصی در این زمینه انجام دهیم.

وی افزود: مشکلات زیادی در سر راه افزایش جمعیت به چشم می خورند. برای جوانان اشتغال نداریم. در بحث ایجاد فضاهای آموزشی با مشکل و چالش مواجه هستیم. در بحث بهداشت، امکانات رفاهی، توسعه فرهنگی، درآمد سرانه، جلوگیری از فرار مغزها، معیشت خانوار و بحث مسکن که جزو نیازهای ضروری بشمار می رود، با کمبود مواجه هستیم. پس اگر قرار است جمعیت کشور را افزایش دهیم، ابتدا باید به فکر معیشت آنها بوده و امکاناتی را مهیا سازیم که در آینده بتوانند صاحب کار و برخوردار از شغل مناسب شوند.

محمود زاده با بیان این مطلب که با این نرخ رشد جمعیت در کشور از نظر اشتغالزایی به شدت دچار مشکل هستیم، اظهار داشت: الان اکثر استان ها بیکاری بالای بیست درصد را تجربه می کنند. در استان های محروم بیکاری بیشتر است. در بحث آموزش و پرورش سه هزار روستا توان آموزش به دانش آموزان در فضای مجازی را ندارند. این روستاها از امکانات اینترنتی نداشته و لذا دانش آموزان محروم از یادگیری هستند. این مسئله خود آسیب به بدنه آموزشی کشور است و عقب ماندن فرزندان از آموزش را نمی توان به سادگی جبران کرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان نمود: در برخی مناطق محروم مدارس به صورت کپری و یا در بنای آسیب دیده و رو به تخریب اداره می شوند. کشور نزدیک به دویست هزار معلم کم دارد و این گونه مسائل باعث می شوند تا خانواده اشتیاقی برای فرزند آوری نداشته باشند.

از سوی دیگربیماری کرونا مردم را زمین گیر کرده و با کمبودهای زیادی در بخش بهداشت به چشم می خورد. این ایام بیمارستان ها مملو از بیماران کرونایی هستند و توان مدیریت مطلوب در این زمینه وجود ندارد. بحث امکانات ورزشی، تفریحی و پرکردن اوقات فراغت جزو مباحث فراموش شده به حساب می آیند و اگر سوابق گذشته را بررسی کنیم، می بینیم که کار خاصی در این زمینه به انجام نرسیده است. همچنین توسعه فرهنگی ما کفایت امور و خواسته های جوانان را نمی کند.

محمود زاده تاکید کرد: با این وضعیت و شرایط بد اقتصادی به هیچ عنوان نمی توانیم جمعیت کشور را افزایش دهیم. مناطق محروم ما دارای کمترین درآمد سرانه هستند. در خانواده ای که پنج جوان آماده بکار زندگی می کنند، تنها یک نفر شانس داشتن شغل را دارد و مابقی بیکارهستند.

سالانه تعداد زیادی از دانش آموزان به دلیل نبود امکانات اشتغال مجبور به ترک کشور و ادامه تحصیل در ممالک بیگانه می شوند که ما از آنها به عنوان فرار مغزها یاد می کنیم.

ما از زیر ساخت لازم در مورد افزایش موقت جمعیت برخوردار نیستیم و در این راستا اگر طرحی به تصویب نمایندگان برسد، نمی تواند از شورای نگهبان تایید بگیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن