مجلس و نمایندگان

ضرورت استفاده از ظرفیت های مرزی برای حل مشکلات اورامانات

آوای سنت: نماینده پاوه و اورامانات برقراری رفت و آمد مرزی را باعث تحکیم روابط میان ایران و عراق دانست.

به گزارش آوای سنت، آرش زره تن لهونی با اشاره به اینکه شهرستانهای پاوه، جوانرود و ثلات باباجانی ۱۳۷ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان کشور عراق دارند، گفت: در این میان ما به استناد مصوبه هیات دولت جمهوری اسلامی دو تا مرز رسمی، اولی با عنوان “شوشمی” در شهرستان پاوه با قدمت طولانی چندین دهه فعالیت و مبادله کالا با کشور همسایه و مرز “شیخ صله رحم” در ثلات باباجانی را داریم که رونق این دو مرز می تواند تا حدود بسیار زیادی از بیکاری منطقه کاسته و تردد قانونی مردم دو کشور که اشتراکات زبانی و فرهنگی مشترک دارند این بستر را فراهم می نماید. اتباع دو کشور می توانند با استفاده از این ظرفیت در کمال آرامش و امنیت و باور متقابل به همدیگر، مبادرت به خرید و فروش کالا نمایند.

وی در این باره افزود: اخیرا در دیدار با ” نصیر عبدالمحسن عبدالله” سفیر کشور عراق در ایران از ایشان خواستیم درخواست ما برای تردد مسافر از این دو مرز را به اطلاع دولت مرکزی کشور همسایه برساند. هر دو مرز یاد شده، دارای گمرک هستند و هم اکنون مبادلات کالایی از آنها درحال جریان است. رایزنی های مسئولین محلی و اینجانب از دفتر نمایندگی با مسئولین اقلیم کردستان خوشبختانه نتایج مثبتی را به همراه داشت. به نحوی که مقامات و مردم ساکن در اقلیم کردستان عراق هم با اجرای این طرح به شکل رسمی موافق هستند.

زره تن لهونی با اشاره به این موضوع که تردد مسافر از مزرهای شوشمی و صله رحم منوط به انجام هماهنگی از سوی دولت مرکزی عراق و ابلاغ مسئله به مرزبانی های آن کشور در نقطه صفر مرزی است، اظهار داشت: نیاز است تا دروازه های تردد مسافران از سوی مرزبانی کشور همسایه به شکل رسمی باز شده و امکان تردد برقرار گردد. توقع ما از دولت عراق مبنی بر موافقت با طرح است، چرا که با به اجرا در آمدن آن ساکنین نواحی هر دو کشور ذی نفع خواهند بود.

نماینده پاوه و اورامانات عنوان نمود: مسلما برقراری رفت و آمد می تواند باعث تحکیم روابط میان دو کشور همسایه خواهد شد. وجود مرزهایی که در جوار آن شهرها و روستاها ساخته شده اند، خود بهترین ظرفیت برای ساکنان آن است و می تواند موجب ایجاد بازار کسب و کار پایدار برای کسانی شود که آمادگی ورود به بازارهای تجاری را دارند. ضمن آنکه مناسبات مرزی به تحکیم و تقویت اشتراکات فرهنگی نیز کمک خواهد نمود.

پرسش سفیر عراق در دیدار انجام شده این بود که آیا ایران آمادگی برقراری مناسبات در این سطح را دارد یا خیر. باید بگویم که خوشبختانه این مسئله در هیات دولت مصوب و ابلاغ شده است. ما فعلا منتظر پاسخ طرف مقابل می مانیم و مطمئنا در صورت موافقت کشورعراق مقدمات کار را در اسرع وقت فراهم خواهیم کرد. از سوی دیگر نیازمند رایزنی دکتر قالیباف با همتای عراقی خود هستیم که وی در این خصوص هم قول پیگیری داده است. البته ما در این خصوص با وزیر امور خارجه هم صحبت کردیم و دکتر ظریف هم به معاون اقتصادی خود برای پیگیری این موضوع ماموریت داد، از این رو از رئیس مجلس نیز خواستم تا به وزارت امورخاجه تاکیدات لازم را بکند تا موضوع با جدیت بیشتری دنبال شود.

این عضو هیات رئیسه برنامه و بودجه مجلس یازدهم با بیان این مطلب که در گذشته منافع مرزهای شوشمی و شیخ صله برای عموم مردم اورامانات نبوده است، خاطر نشان ساخت: طی برگزاری جلساتی با مسئولین شهری و گمرک در مرزهای یاد شده، مصوب کردیم کارت هایی که تجار از آنها استفاده می کنند، با نظارت فرمانداری های پاوه و ثلاث باباجانی به شکل تقسیم بندی و نوبت دهی درآید تا عدالت در بین مردم روستاهای مناطق مرزی به شکل کامل و بدون هیچ گونه اجحافی در حق اشخاص رعایت گردد. لازم است تعداد افراد و تجاری که در مرزهای شوشمی و شیخ صله فعال هستند با در نظر گرفتن قوانین و تشخیص دولت افزایش یابد تا به این ترتیب منفعت مرزها کلیه مردم را شامل شوند.

همچنین کانتینرهایی که از مرزهای شوشمی و شیخ صله خارج می شوند به صورت تجمیعی بار خود را به خارج از اورامانات حمل می کنند که منافع حداقلی برای مردم اورامانات دارد. خواستار این هستیم که این کالاها در ثلاث باباجانی، جوانرود ، پاوه و روانسر تخلیه شوند که شاهد منفعت و اشتغال زایی در منطقه باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن