مجلس و نمایندگان

ضرورت تقویت زیر ساختارهای مرز اسلام قلعه

آوای سنت: نماینده مردم تربت جام و تایباد از مهار آتش در مرز “اسلام قلعه و دوغارون” با حضور و همکاری نیروهای امدادی و آتش نشان ایران و افغانستان خبر داد.

به گزارش آوای سنت، جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص انفجارهای متعدد در مرز اسلام قلعه افغانستان گفت: این حادثه مقارن ساعت ظهر روز ۲۵ بهمن ۹۹ در بخش مربوط به گمرک افغانستان رخ داد که دلایل عمدی یا غیر عمدی بودن آن هنوز نامشخص است. اینجانب بلافاصله با نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور و همچنین مسولان محلی تایباد از جمله فرماندار گفتگوی تلفنی داشته و با هماهنگی که صورت گرفت، کلیه کامیون هایی که امکان خروج از محدوده خطر را داشتند به داخل خاک ایران‌ منتقل شدند. ضمن انکه ترتیبی داده شد تا پرسنل اداری و خدماتی نیز از آسیبهای احتمالی در امان بمانند.

با اقدام به موقع مسولان محلی ایران نیروهای امدادی و کمک رسان‌ به منطقه اعزام‌ و‌پرسنل مرزبانی و انتظامی برای کنترل کامیون ها و افراد ورودی به خاک ایران تقویت شدند.

وی در توضیح بیشتر افزود: در این حادثه به بخش ایرانی گمرک و تاسیسات، مخازن، انبارها وکامیون های داخل خاک ما و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون هیچ آسیبی وارد نشده است، اما در سمت کمرگ کشور همسایه احتمال می رود تعداد ۴۵۰ تا ۵۰۰ کامیون آسیب اساسی دیده باشند و چون مجروحان حادثه عمدتا به بیمارستان های هرات منتقل شده اند، از تعداد مجروحان و تلفات احتمالی جانی این حادثه نیز اطلاع دقیقی در دست نداریم.

جهان آبادی ادامه داد: متاسفانه علی رغم تردد روزانه بیش از ۴۵۰ تا ۵۰۰ کامیون بار و‌کالا از این گمرک فعال، زیر ساخت های موجود در دو طرف مرز طی سال های گذشته متناسب با این حجم از تردد گسترش نیافته نیست. به دنبال پیگیرها و تلاش های انجام شده، اخیرا طرح ساماندهی مرز از سوی وزارت محترم راه در دوغارون و نیز طرح جامع گسترش منطقه ویژه بعد از ده سال از سوی دبیرخانه مناطق آزاد به تصویب رسیده که عملیات اجرایی این دو‌طرح ‌به زودی شروع خواهد شد. ‌اجرای این طرح ها می تواند بخش مهمی از نیازهای زیر ساختی همچون جاده‌ ارتباطی، پارکینگ ها، سالن های تشریفات دولتی و خصوصی، استراحتگاه رانندگان، خدمات رفاهی و بهداشتی، بازارچه مرزی، فضاهای هتل و اقامتگاه مناسب را ایجاد نماید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: همچنین طی دو سال گذشته با توسعه فضای پارکینگ کامیونی و اصلاح درب های ورود و خروج و نصب یک دستگاه ایکس ری کامیونی که نصب دومین دستگاه نیز در دست اقدام است ، تردد ها روان ‌تر، نظارت دقیق تر و حجم توقف و پارک کامیون در طرف ایران کاهش یافته است، اما ضعف زیر ساخت ها در سمت کشور همسایه به تبادل مناسب و دقیق و روان در مرز، آسیب وارد نموده است. امیدواریم با همکاری بیشتر دو‌ کشور و سرمایه گذاری مشترک بتوانیم ‌در ایجاد زیر ساخت لازم در اسلام قلعه نیز کمک نماییم تا این مرز مهم و کلیدی همچنان فعال و‌ پررونق بماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن