مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

فراکسیون اهل سنت مجلس و انتظارات جامعه اهل سنت

ضرورت های اصلاح ساختار و اهداف فراکسیون اهل سنت مجلس

آوای سنت : جامعه اهل سنت ایران که گستره جغرافیایی مناطق محل سکونت آنها از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق گسترده شده است، همواره از مسیرهای مختلف قانونی در جهت تحقق مطالبات خود حرکت کرده است.

مطالبات اهل سنت در برخی از موارد با مطالبات سایر هموطنان تفاوت خاصی ندارد و مواردی مثل ایجاد فرصت های پایدار شغلی برای جوانان، بهبود سطح زندگی شهروندان و کاهش تورم جاری در اقتصاد عمومی کشور از جمله مطالباتی است که در همه بخش های کشور جزو مطالبات شهروندان است .

در کنار این مطالبات عمومی، برخی از مطالبات ما در جامعه ایرانی نشات گرفته از شرایط خاص اهل سنت در فضای سیاسی و اجتماعی کشور است.

اهل سنت ایران،مطالبات و مطالبه گری

اهل سنت ایران انتظار دارد در حوزه عمل به عنوان شهروند درجه اول تلقی شده و از همه حقوقی که سایر شهروندان شیعه از آن استفاده می کنند در یک شرایط برابر برخوردار گردند.مطالباتی مانند استفاده بهینه از ظرفیت نخبگان اهل سنت در مناصب استانی و ملی و حذف محدودیت های اعمال شده بر فعالیت های دینی و اجتماعی اهل سنت در برخی از مناطق، در زمره این مطالبات است .

مهم ترین ویژگی مطالبه گری اهل سنت در چهار دهه اخیر حرکت مسیر مطالبه گری در چارچوب های قانونی و استفاده از ظرفیت هایی است که قانون اساسی برای بیان مطالبات شهروندان مقرر کرده است.بر این اساس قاطبه اهل سنت با حرکت های فراقانونی و خشونت بار مخالف بوده و تلاش می کند تا حقوق خود را با استفاده از مکانیسم ها و فرصت های ایجاد شده در قوانین تامین نمایند.

یکی از مکانیسم های موجه و تعریف شده برای انتقال مطالبات ما در قانون اساسی،انتخابات است.شرکت در انتخابات و تلاش برای حضور نخبگان و افراد برگزیده در جمع منتخبان شورای شهر و مجلس شورای اسلامی نماد بارز این تلاش های اهل سنت است .در این میان به علت نقش و جایگاه ملی مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس برای ما”اهل سنت” از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است .

 فراکسیون اهل سنت و ضرورت اصلاح ساختار

در چارچوب مجلس شورای اسلامی بارزترین جنبه ظهور و حضور اهل سنت در این نهاد قانونی فراکسیون اهل سنت است. این فراکسیون مشتمل بر نمایندگان اهل سنت بوده و تلاش دارد در رویداد های مختلف، به نمایندگی از جامعه اهل سنت به بیان دیدگاه های خود بپردازد.

در یک نگاه اجمالی به سابقه فراکسیون اهل سنت بنظر می رسد عملکرد این مجموعه تحت تاثیر برخی از اختلافات سلیقه ای اعضا و عملکرد آن در یک فضای محدود و مناسبتی در سطح مناسب و قابل قبول نبوده است. فراکسیون اهل سنت برای ایفای نقش موثرتر در فضای سیاسی کشور محتاج برخی اقدامات اساسی است.

حضور فعال تر رسانه ای در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی ،تلاش برای دیدار با مقامات عالی کشور و سفر اعضای فراکسیون به مناطق مختلف اهل سنت نشین کشور از جمله اقداماتی است در آینده می تواند نقش فراکسیون اهل سنت را فعال تر از گذشته نماید.

یکی از ضرورت های دیگر این فراکسیون برای ارتقاء کارآمدی مجموعه این است که باید از ظرفیت نمایندگان شیعه در مناطقی که اهل سنت در آنجا سکونت داردند نیز در مجموعه خود بهره گیرد.

با اندکی دقت در نقشه ایران و اسامی منتخبان مجلس در مناطق مختلف کشور متوجه می شویم که برخی از اهل سنت در مناطقی از کشور به علت ترکیب جمعیتی آن منطقه و در  اقلیت قرار داشتن، توفیق انتخاب یک نماینده اهل سنت را برای خود نداشته اند.به عنوان مثال بخشی از اهل سنت در مناطقی مانند تالش، خراسان رضوی، خراسان جنوبی ،هرمزگان، سیستان و بلوچستان ،فارس و …فاقد نماینده اهل سنت هستند.

در این شرایط  عدم دعوت از نمایندگان این حوزه های انتخابیه در نشست فراکسیون اهل سنت باعث می شود که مطالبات این بخش از اهل سنت مورد توجه نماینگان ملت قرار نگیرد.

بهترین راهکار برای این شرایط این است که منتخبان اهل سنت برای تشکیل فراکسیون اهل سنت از حضور نمایندگان شیعه مناطقی که اهل سنت نیز در آن مناطق زندگی می کنند،استفاده نمایند.

این تمهید از یک طرف باعث تحقق عملی شعار وحدت شده و ثابت خواهد کرد مانند همیشه اهل سنت در همه صحنه ها پیشقراول ایجاد وحدت هستند.از طرف دیگر نیز افزایش تعداد اعضای فراکسیون اهل سنت، قدرت چانه زنی و مطالبه گری این فراکسیون را افزایش خواهد داد.

عبدالکریم رحمانی: از اهل سنت آذربایجان غربی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن