مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

مشکل کم آبی در منطقه خاش و انتظار از وزارت نیرو

نماینده مردم خاش کم آبی را مهم ترین مشکل مردم این منطقه دانست

آوای سنت : نماینده اهل سنت مردم خاش و میرجاوه مشکل کم آبی در منطقه خاش را در حد حاد و بحرانی ارزیابی کرد.

بحران ادامه دار کم آبی و بی آبی در سیستان و بلوچستان طی همه ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی به شکل لاینحل باقی مانده و در گذشته آن گونه که باید و شاید به دلایل آن پرداخته نشده است. آب در برخی مناطق روستایی این استان محروم به صورت جیره بندی و اندک توزیع می شود که آن نیز کفاف حداقل ملزومات خانگی و بهداشتی ساکنان را نمی کند و از این رو اهالی روستاها مشکلات زندگی شهرنشینی را به ماندن در فقر و محرومیت شدید ترجیح می دهند. بر اساس آمارهای مستند، هم اکنون کمترین شاخص های آبرسانی روستاها در کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

در خصوص دلایل این موضوع گفتگویی را با اسماعیل حسین زهی نماینده اهل سنت حوزه انتخابیه خاش، میرجاوه و نصرت آباد و عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم ترتیب دادیم که از نظر گرامی خوانندگان سایت و کانال آوای سنت می گذرد.

آوای سنت: شاخص های سیستم آبرسانی در سیستان و بلوچستان از کمترین حد ممکن برخوردار هستند. شما دلایل این معضل کهنه و قدیمی را در چه می دانید؟

حسین زهی: در حوزه انتخابیه بنده کمتر از۳۰ درصد روستاها به صورت شبکه لوله کشی آب است و دولت باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشد. در این حوزه روستاهایی وجود دارند که به هیچ وجه آب ندارند و وزارت نیرو هم نسبت به این وضعیت بی توجه است. در این باره برخی از واقعیت ها را نمی توان کتمان کرد. در حال حاضر تانکرهای آبرسانی به بخش خصوصی تحویل شده اند و شرکت آب و فاضلاب تانکرهای پوسیده در اختیار دارد.

همین موضوع باعث می شود برخی از روستاها فقط  یکبار درماه آبرسانی شوند که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. در حوزه خاش تنها دو تانکر وجود دارد که گاه خراب می شوند و برد مسافت شان نیز زیاد است. در خود خاش با صد هزار نفر جمعیت، تنها نیمی از جمعیت، از آب تصفیه برخوردار هستند.

آوای سنت: اهالی منطقه اعتقاد دارند ریشه اصلی مشکل به قوانین دست و پاگیر بر می گردد. آیا این موضوع مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است؟

حسین زهی: در قوانینی که تصویب شده است،شرایط خاص منطقه جغرافیایی را لحاظ نمی ‌کنند و قانون به صورت یکنواخت در همه جا اجرا می شود. در بخش هایی مانند “ریگ ملک” میرجاوه و “روتک” خاش عمق دستیابی به آب های زیرزمینی سه تا چهار متر است. اما بر اساس قانون، امکان استفاده از سفره های آب زیرزمینی مرزی و مشترک را نداریم و در این زمینه محدودیت ایجاد شده است. از سوی دیگر کشور همسایه پاکستان به راحتی از منابع زیرزمینی مشترک با ایران استفاده می کند. متاسفانه قوانین وزارت نیرو راه را برای یکه تازی پاکستان در برداشت از آب های میرجاوه هموار کرده و در این زمینه قصور داشته اند.

در حوزه انتخابیه بنده افرادی هستند که موتور پمپ هایی برای برداشت آب و آبیاری باغات داشتند که سوخت آنها قطع شده و بسیاری از نخلستان های با عمر ۲۰ ساله به دلیل بی آبی در حال خشک شدن هستند.

 آوای سنت: جنابعالی راهکارهای برون رفت از این بحران را در چه می دانید؟

 حسین زهی: به عقیده بنده قوانین خاص باید بر اساس شرایط جغرافیایی منطقه لحاظ شوند. ما مناطق ممنوعه را قبول داریم، ولی وقتی عمق دسترسی به آب کم باشد و از آن سو پاکستان از منابع مشترک زیرزمینی به راحتی استفاده کند، ایجاد محدودیت درست نیست.دولت پاکستان در زمینه فعال کردن معادن، سرمایه گذاری می کند و کشور چین نیز برای همکاری با آنها ورود کرده و به صورت مشترک اقداماتی را انجام می دهند. معدن به آب زیادی نیاز دارد و دولت پاکستان بیش از ۱۰۰ کیلومتر لوله کشی انجام داده است تا آب مورد نیاز خود را از سفره های آب زیرزمینی مرزی و مشترک با ایران تامین کند.

آوای سنت: اقدامات بعمل آمده در این زمینه چه هستند؟

حسین زهی: تاکنون دو طرح مطالعاتی در مورد نحوه آبرسانی در این منطقه توسط وزیر سابق نیرو انجام گرفته و حتی کلنگ زنی شده است، ولی از اجرا بازمانده است. در برهه کنونی طی جلسات متعدد بررسی و حل معضلات آب حوزه انتخابیه شهرستان خاش‌، به عنوان یکی از اساسی ترین مطالبات مردم مطرح است.

اخیرا با حضور مدیر عامل و معاونین شرکت آب و فاضلاب استان، مدیرعامل و معاونین شرکت آب منطقه ای استان و مدیران آبفا شهرستان خاش، جلسه بررسی معضلات آب حوزه انتخابیه خاش را برگزار کرده ایم. بی تردید حل معضلات آب به عنوان یکی از اساسی ترین مطالبات، نقش بسیار مهم در خدمات رسانی اثر گذار به مردم دارد. تلاش مدیران حوزه وزارت نیرو و آب و فاضلاب نسبت به حل مشکلات تنش آبی و ساماندهی چاه های آب قابل تقدیراست. با این وجود همچنان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم.

 آوای سنت: تاکید شما به مسئولین آب منطقه ای در رفع مشکل کمبود آب چیسـ؟

حسین زهی: تسریع در روند حل مشکل کنتورهای آب، برق رسانی به چاه های تامین آب شرب، ساماندهی و بهره برداری بهینه از منابع آبی، اصلاح و ارتقای شبکه آبرسانی می بایست مورد توجه مسئولان حوزه آب باشد. لذا همکاری آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان در راستای صدور مجوز حفر چاه های رزرو(پدافند غیرعامل)جهت تامین آب شرب شهرستان خاش و روستاهای اطراف در دستور کار خواهد بود.

انتظار می رود انجام مطالعات اولیه و کارشناسی جهت تامین آب شرب شهرستان های خاش و تفتان از منابع آبی مناطق روتک و گوهرکوه نیز از برنامه های سازمان های تابعه وزارت نیرو باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن