مجلس و نمایندگان

پیگیریهای نماینده گرگان و آق قلا برای تعریض جاده مرگ

آوای سنت: لزوم چهاربانده شدن جاده مواصلاتی بندرترکمن به آق قلا دو شهر عمدتا ترکمن نشین استان گلستان که به جاده مرگ مشهور می باشد، نخستین بار دو دهه پیش مطرح گردید که از زمان تاکنون هیچگاه شکل عملیاتی پیدا نکرده است.‌
در این جاده مسافران می بایست مسیری چهل و یک کیلومتری را در یک مسیر دو بانده تنک و باریک طی نمایند تا بتوانند خودشان را به یکی از دو شهر یاد شده برسانند.

برپایی بازار های معروف و قدیمی هفتگی، یکی در بندرترکمن که دوشنبه هر هفته برپا می گردد و بازار آخر هفته در آق قلا باعث می شود تا این جاده در طول ایام هفته شاهد بیشترین رفت و آمد فروشندگان مواد غذایی، لوازم خانگی، انواع فرش دستباف و به‌علاوه کامیون های حمل دام و احشام باشد. همچنین برگزاری مسابقات فصلی اسبدوانی در این دو شهر و حرکت صف طویل کاروان های عروسی در شدت ترافیک ایجاد شده نقش بسزایی ایفا می نماید.

وجود تعداد قابل توجهی روستای بین شهری از جمله پنج پیکر، خواجه لر، آرخ بزرگ و کوچک، قرنجیک و قرار گرفتن شهر سیمین شهر در همین مسیر خود بیانگر میزان شلوغی جاده ای در محور مذکور است.
همه ساله بنا بر دلایل ذکر شده، متاسفانه تعدادی زیادی از هموطنان اهل سنت ما بر اثر بروز تصادفات نابهنگام جاده ای در این مسیر جان باخته و شمار بسیاری هم دچار مصدومیت هایی از ناحیه دست و پا و یا ستون فقرات می شوند.
اخیرا غلامرضا منتظری نماینده گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم، در بدو شروع به فعالیت مجلس به وزیر راه و شه سازی در خصوص میزان بالا بودن آمار تصادفات منجر به مرگ و میر تذکر داده است.
مسافت زیادی از محور جاده آق قلا به بندرترکمن شانه خاکی ندارد و این مسئله به میزان تصادفات منجر به فوت دامن می زند.

معمولا هفته و یا ماهی نیست که در طول مسیر یاد شده یک تصادف منجر به مرگ اتفاق نیفتد‌. بخش عمده ای از تصادف در فصل بهار و تابستان و ایام تردد وسایل سنگین ماشینی مانند کامیون، کمباین و تراکتور به ثبت می رسد.
شب هنگام خرابی چراغ خودرو در این جاده حکم استقبال از مرگ را معنی می دهد. شیب تند کنار گذر، نبود پارکینگ حاشیه و از سوی دیگر تاریکی محض دو طرف جاده به دلیل نصب نشدن تیرک های چراغ برق و وجود پیچ بسیار خطرناک در خروجی از سمت بندرترکمن دیگر مواردی هستند که امکان وقوع تصادف در شب را به حداکثر می رسانند.

چندی پیش محمد باقر نوبخت در جریان سفر خود به استان گلستان قول تخصیص چهل میلیارد تومان اعتبار برای اجرای عملیات چهاربانده شدن محور مذکور را داده بود که بنا به گفته یکی از مسئولین جاده ای تحقق این موضوع طی سریعترین زمان در فاصله مهر تا آبان ماه جاری امکان پذیر خواهد بود.
پیشتر نیز قرار بود عملیات قیر ریزی باند سوم از محور کردکوی به بندرترکمن که از آن نیز جزو جاده های شلوغ و پرترافیک بویژه در ایام تعطیلات نوروز و در طول بهار و تابستان یاد می شود، تا پایان اسفند ماه گذشته به اتمام برسد، ولی کندی پیشرفت عملیات زیر سازی باعث شده است تا پروژه هنوز در مرحله مقدماتی پیش برود.

موضوع چهاربانده شدن محور کردکوی به بندر ترکمن یکبار دیگر و دوره مجلس نهم نیز خبری شده و مردم محلی طی مدتی کوتاه و چند روزه شاهد فعالیت دستگاه‌های بیل مکانیکی در آن محور بودند. با اینحال آن زمان این پروژه بدون هیچ دلیل و توضیح رسمی متوقف گردید.
اکنون باید دید قول اعتبار داده برای آغاز عملیات چهاربانده شدن محور بندرترکمن به آق قلا چه زمانی به تحقق می پیوندد و پیگیری نمایندگان استان در مجلس تا چه حد می تواند در شروع بکار سریع عملیات چهاربانده شدن جاده مرگ موثر باشد.

امیدواریم پیگیریهای دکتر منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس برای مردم اهل سنت منطقه منشا خیر باشد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن