مقالات و یادداشت ها

آزمونی سخت اما ضروری

✍️دکتر خالد توکلی| جامعه‌شناس

?در روزهای اخیر داستان تخلف اعضای شورای شهر سقز در محافل مختلف بازتاب فراوانی داشته است و نشان داد اکثریت آحاد جامعه نسبت به امر فساد حساس هستند و به هیچ وجه حاضر به پذیرش آن نیستند. پرونده تخلف احتمالی نمایندگان مردم در شورای شهر اگر چه هنوز به سرانجام نرسیده و رأی مشخصی صادر نشده است اما نفس افشا و آشکار شدن آن می‌تواند برای گروههای مختلف، متضمن آزمونی دشوار باشد:

?فعالان رسانه‌ای و مدنی بیش از هر گروه دیگری در معرض این آزمون هستند. بدون تردید، همگان وظیفه دارند تا به کشف حقیقت کمک نمایند. رسانه‌ها در این زمینه نقشی بی‌بدیل دارند و توانایی آن را دارند که در فضایی سالم و بهداشتی و به دور از هر گونه توهین و تحقیر آنچه را که اتفاق افتاده است تحلیل و تبیین کنند.

?اعضای شورای شهر و متهمین این پرونده نیز در معرض این آزمون قرار دارند. ایشان نیز اگر می‌خواهند نمره قبولی بگیرند، بهترین راهکار آن است که به قوانین موجود گردن نهند و با شفافیت، گزارش موارد اتهامی خویش را به اطلاع عموم مردم برسانند. انتظار مردم آن است که اعضای شورای شهر، تلاش صادقانه برای اقناع افکار عمومی داشته باشند، در غیر این صورت، دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و اعضای شورا بیش از پیش بلند می‌شود.

?نهادهای نظارتی سومین گروهی هستند که در معرض این آزمون قرار گرفته‌اند. انتظار می‌رود با توسل به قانون و به دور از هیاهوهای سیاسی و غیر سیاسی این پرونده به طور جدی بررسی و حکم مناسب صادر شود تا عدالت در جامعه برقرار گردد/منبع واکاوی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن