مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

آوای سنت یا آوای وهابیت

نقدی بر یک دیدگاه تنگ نظرانه

آوای سنت: در روزهای اخیر یکی از کاربران سایت آوای سنت بنام “محمد حسن ناظری”، با ارسال دیدگاهی برای ما سوال کرده است که سایت ما سایت آوای سنت است یا آوای وهابیت؟!!

البته این نخستین بار نیست که سایت آوای سنت مورد توهین و بی احترامی برخی از افراد قرار می گیرد.اعتقاد ما این است که برخی از برداشت های نامناسب از فعالیت های رسانه ای آوای سنت، بر اساس یک نگرش تنگ نظرانه اتخاذ شده است.

بیشتر بخوانید: وقتی آوای سنت دعوت به مناظره می شود!

سایت آوای سنت بر اساس باورهای اصیل مذاهب اربعه اهل سنت با رویکردی خیرخواهانه و در جهت تقویت انسجام و وحدت اسلامی در حال فعالیت رسانه ای است.نکته جالب در رابطه با آوای سنت این است که مجموعه رسانه ای ما از طرف تندرو های هر دو طرف مورد حمله و هجمه قرار می گیرد.

بر این اساس برخی از افراد تندرو اهل سنت که مقیم کشورهای عربی منطقه بوده و  با ساختار سیاسی حاکم بر کشور عناد و دشمنی دارند، با شایعه پردازی در مورد ما تلاش می کنند سایت آوای سنت را یک مجموعه وابسته به نهادهای امنیتی معرفی نمایند.

این در حالی است که مدیریت این سایت در هفته گذشته، بابت انتشار برخی از مطالب در سایت آوای سنت، مورد بارخواست یکی از نهادهای نظارتی قرار گرفته است!

در نقطه مقابل برخی از افراد تنگ نظر در بین شیعیان،ما را وابسته به وهابیت و عربستان سعودی معرفی می نمایند.

ما با افرادی که در خارج از کشور بر اساس اهداف نامعلوم برخی از کشورهای بیگانه، بر علیه ما سمپاشی می کنند،کاری نداریم.

دیدگاه ها و شایعه پراکنی های این طیف از افراد را در حدی بی ارزش می دانیم که تا بحال هیچ یک از مطالب آنها را پاسخ ندادیم.اعتقاد داریم این افراد نه به اختیار و اراده خود،بلکه به علت وابستگی به منابع مالی خارجی مجبور به فعالیت های کنونی خود شده اند.

این افراد در رسانه های خود جرات ندارند حتی یک یک جمله هم در نقد عملکرد ها و سیاست های کشورهای عربی منطقه بنویسند.اما در نقطه مقابل چهره ای ناامید کننده و مخوف از شرایط زندگی در کشور برای اهل سنت ترسیم می نمایند.

سوال ما از این طیف رسانه ها این است که در کنار هزاران مشکلی که در ایران داریم ،در عربستان یا امارات متحده عربی حتی یک مشکل قابل نقد هم در سیاست داخلی و خارجی وجود ندارد ؟ چرا هیچ خبر یا گزارش انتقادی از این کشورها در سایت ها و شبکه های شما پخش نمی گردد؟

بر اساس این شرایط وقت ارزشمند مان را در پاسخگویی به این طیف صرف نمی کنیم.چون کسی که خواب است را می توان بیدار کرد،اما کسی که خود را به خواب زده را نمی توان بیدار کرد.

در پاسخ به دیدگاه آن بخش از مخاطبان آوای سنت که تابع مذهب مقابل بوده و نسبت به  برخی از مطالب و کلیپ های ما در آوای سنت نقد دارند، باید این مساله را خاطرنشان نماییم که حفظ حرمت و احترام خلفای راشدین و صحابه کرام رضی الله عنهم اجمعین جزو باورهای اصیل اهل سنت و جماعت است .بر این اساس، ذکر خیر این بزرگواران به هیچ وجه به مفهوم وابستگی ما به فرقه گمراه وهابیت نیست.

باور اساسی در تفکر محمد ابن عبدالوهاب به عنوان بنیانگذار فرقه وهابیت، نفی و تکفیر هر عقیده مخالف باور خود است.این تفکر در بسیاری از موارد مذاهب اربعه اهل سنت را نیز تکفیر و ما را نیز اهل بدعت خطاب می کنند.بر این اساس، این فرقه نه برای یک مذهب ،بلکه برای همه مذاهب اسلامی یک آفت است.

  رویه رسانه ای سایت آوای سنت،انعکاس مواعظ و بیانات علمای اهل سنت با استفاده از ظرفیت های موجود مان است.ظرفیت های مالی و امکانات ما هم بسیار محدود است.

اعتقاد ما این است که جامعه اهل سنت ایران به تناسب جمعیت خود ،حق دارند در فضای رسانه ای از عقیده و مطالبات اجتماعی خود دفاع نمایند.بنظر می رسد این حق مورد تایید مسئولان عالی این کشور و نظام است.

در این شرایط مجموعه های محدودی مثل آوای سنت، تلاش دارد بخش کوچکی از نیازهای جامعه مخاطب اهل سنت ساکن ایران را پوشش دهد.یکی از کمبود های اساسی اهل سنت ایران،ضعف یا فقدان فضای رسانه ای متناسب با نیازهای اهل سنت است.

این کمبود ها باعث شده است که جوانان را در پاره ای از موارد به سمت شبکه های ماهواره ای گرایش پیدا کنند که در پوشش دفاع از اهل سنت در حال تزریق باورهای منحرف عقیدتی به ذهن آنها هستند.مقصر این رفتار هم نه جوانان اهل سنت؛بلکه تنگ نظریهایی است که در زمینه شناسایی حقوق رسانه ای اهل سنت وجود دارد.

برادر محترم جناب آقای محمد حسن ناظری !

به شما اطمینان می دهیم که هیچ یک از علمای شاخص اهل سنت وهابی نبوده و در زمینه دفاع از منافع ملی و تمامیت ارضی کشور هیچ تردیدی ندارند.

این برداشت که هر کس که از خلفای راشدین و صحابه کرام رضی الله عنهم اجمعین دفاع کند ، وهابی است یک نگرش تنگ نظرانه و ناشی از فقدان اطلاعات صحیح از عقاید اهل سنت است .

بر اساس این شرایط به شما توصیه می کنیم ،با لحاظ شرایط حساس کنونی کشور و امت اسلامی،بجای نفی همدیگر به سمت احترام گذاشتن به سایر عقاید حرکت نماییم.اطمینان داشته باشید فلاح و رستگاری ما در همین است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن