مقالات و یادداشت ها

آیا یک مسلمان می تواند افسرده شود؟

آوای سنت : افسردگی ، انرژی وامید به زندگی رااز ما می گیرد و انجام آنچه را که برای احساس بهتر نیاز داریم دشوار می کند.

در دنیای امروز عوامل بسیاری در افزایش افسردگی نقش دارند. این افسردگی هم در شرق و هم در غرب رایج است ، در حالی که در بین جوانان مشهود است. این امرهمچنین به دلیل مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، پیری زودرس و غیره نیز می تواند باشد.

برای شروع باید تصدیق کنیم که این افسردگی یا استرس بخشی از زندگی است. این که آیا این ناشی از تنش روحی ، جسمی یا روحی است .خوش بینانه ترین ما نیز امکان دارد با ناامیدی روبرو شویم .

وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
و قطعا شما را به چیزى از [قبیل] ترس و گرسنگى و کاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزماییم و مژده ده شکیبایان را. (متن قرآن, سوره ۲: البقره, آیه ۱۵۵)

ما به عنوان مؤمنان ، خوشحالیم که ممکن است هر اضطراب ، هر ترس و هر نگرانی را به یک دعا تبدیل کنیم و آن را دلیل دیگری برای تسلیم به خدا و گفتگو با او از طریق دعاهای خود بدانیم . این زمانی است که ما به او نزدیک هستیم. او این جهان را به عنوان یک مکان آزمایشی خلق کرده است ، و او وسایل زیادی برای آزمایش در آن قرار داده است.

خدا گوش می دهد و از قبل می داند که چه چیزی در قلب ما است ، اما او می خواهد که ما آنچه را می خواهیم از او بخواهیم. اگر واقعاً معنایی را که خدا واقعاً گوش می دهد درک کنیم ، آرامش پیدا خواهیم کرد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یک بار فرمود:
“خداوند از کسانی که چیزی از او سؤال نمی کنند عصبانی است.” (ترمذی)

قرآن می گوید:
الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
همان کسانى که ایمان آورده‏ اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏ گیرد آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مى‏ یابد . (متن قرآن, سوره ۱۳: الرعد, آیه ۲۸)

تلاش کنید و نتیجه را به خدا واگذار کنید
اسلام امید و ایمان را به ما می آموزد و افسردگی با وعده های خدا که قصد تشویق دارند مغایرت دارد. همیشه باید اعتقاد داشته باشیم که همیشه آغاز جدیدی است که می خواهیم با هر روز طلوع آفتاب منتظر باشیم.

مطمئناً دادگاه ما ممکن است فردا خاتمه یا بهبود نیاورد ، اما با هر طلوع سپاس برکات جدید خواهد بود.

در حالی که ما باید برای حل بهترین مشکلات خود به تعهدات خود عمل کنیم ، اما قابل توجه است که درک می کنیم که نتیجه رویدادها را کنترل نمی کنیم و در بعضی مواقع نه ، گاهی منجر به ناامیدی و افسردگی ما می شود.

حتی انبیا نتیجه تلاش خود را کنترل نکردند و قرآن با چنین نمونه هایی پر شده است. پس از انجام وظیفه خود ، باید نتایج را به خدا واگذار کنیم. صرف نظر از نتایج ، ما برای بخشی که بازی کرده ایم پاداش خواهیم گرفت.

خوش بین باشید و مثبت بمانید
ما باید در طول آزمایشات خود به یاد داشته باشیم که از خیلی ها خوشبخت تر هستیم. به خاطر داشته باشید که بدون رضایت خداوند هیچ چیزی نمی تواند به ما آسیب برساند.

اسلام به ما دستور می دهد که در زمان های دشوار و سختی ، خوش بین باشیم.

انتظارات خوب ویژگی اعتقادی است و هیچ کاری بدون اعتقاد ، دعا ، ایمان و امید حاصل نمی شود. خوش بین باشید و امید داشته باشید.

با این ایمان ، خدا قول می دهد تاریکی ما را روشن کند و قصد دارد مسیرهای کج شده را صاف کند. وقتی افسرده می شویم به نابینای بدبختی و ناامیدی دچار می شویم. خدا قصد دارد کوری ما را بهبود ببخشد.

در حالی که ممکن است در دوران افسردگی احساس ضعف کنیم ، فرد قوی می پذیرد که اعتراف کند ما به کمک نیاز داریم. ما باید به فردی تبدیل شویم که متعهد و مصمم به غلبه بر تاریکی در قلب ما باشد و با درک اینکه زندگی ما چقدر ارزشمند است ، دیگر نمی خواهیم بنده ناامیدی باشیم.

از طریق دعا و ایمان ، خداوند ما را از بدبختی ها ایمن می سازد و ما را از آن آزاد می کند و ما را دوست دارد وقتی احساس می کنیم هیچ کس دیگری نمی تواند ، نتواند یا نمی خواهد.

خود را با افرادی خوشبخت تر احاطه کنید که باعث می شوند احساس خوبی داشته باشید و همیشه هنگام مواجهه با چالش ها به سمت طرف روشن نگاه کنید ، حتی موارد جزئی مانند حتی نمی توانید برای ماشین خود جای پارک پیدا کنید.

سپس در نظر بگیرید که چگونه در همان شرایط واکنش نشان خواهید داد. حتی اگر مجبورید وانمود کنید ، سعی کنید خوشبختی و پایداری آنها را در مواجهه با دشواری اتخاذ کنید.

به خاطر داشته باشید که خوشبختی و قناعت مسری است. این یک ذهنیت نیست ، بلکه یک مهارت است که با تمرین قوی تر می شود (به من اعتماد کنید که می دانم).

من دوست دارم این موضع را اتخاذ کنم ، هنگامی که ما در حال شکار چیزهای خوشحال هستیم ، نوع دیگری از چیزهایی که باعث نارضایتی ما می شوند را فراموش می کنیم و نوعی نگاه کردن به سیاست نیمه پر لیوان است.

چیزی که اخیراً خوانده ام افکارم را برانگیخت ، توضیح داد که قلب ما نیز فصول دارد ، بنابراین اگر زمستان است ، امید خود را از دست ندهید و ادامه دهید ، زیرا بهار فرا می رسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن