مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

اعلام محدودیتهای کرونایی و تنگناهای دولت

بررسی دلایل عدم تعطیلی کامل از دیدگاه دولت

آوای سنت: پس از تشدید موج شیوع کرونا در مناطق مختلف کشور، خیلی از افراد برای مدیریت بهینه مقابله با این ویروس منحوس ، منتظر اعلام تعطیلی ادارات در تهران و شهرهای بزرگ بودند.

در غالب کشورهای غربی اعلام تعطیلی و قرنطینه شهرها و مناطق مختلف در شرایط اوجگیری کرونا یک پدیده رایج است.اما این تمهید در کشور ما در دستور کار مقامات ارشد قرار نمی گیرد.

در روزهای اخیر نیز پس از افزایش میزان فوتی های کرونا ،خبرهایی درباره اعلام تعطیلی دو هفته ای تهران و شهرهای بزرگ کشور منتشر شد.اما در نهایت رئیس جمهور در آخرین نشست هیات دولت (در روز شنبه ۲۴ آبان ماه)تاکید کرد که برنامه دولت برای روزهای آینده اعلام تعطیلی نبوده و افزایش محدودیت ها را شامل خواهد شد.

پس از انتشار این خبر شایعاتی نیز درباره استعفای وزیر بهداشت در فضای مجازی پخش شد.این خبر به سرعت تکذیب شد،اما هیچ کس منکر اختلاف نظر دولت و وزارت بهداشت در زمینه راهکار موثر مقابله با کرونا نیست.وزارت بهداشت بر اعلام تعطیلی ها تاکید داشته و اعتقاد دارد این راهکار می تواند موج نگران کننده بیماری را کنترل و محدود نماید.

اما سوال مهم در این ایام این است که چرا دولت علی رغم علم به ضرورت اعلام تعطیلی، از انجام این کار طفره می رود؟

پاسخ این سوال نه در عوامل بهداشتی و درمانی بلکه در عوامل و عناصر اقتصادی است.اینکه دولت علی رغم جهش شیوع کرونا، به سمت اعلام تعطیلی یا قرنطینه کامل حرکت نمی کند، بخاطر شرایط اقتصادی جامعه است .مردم کشور ما در سالهای اخیر و پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در نتیجه اعمال تحریم های ظالمانه ایالات متحده بر علیه ما،متحل سختی ها و مسقت های زیادی شده اند.

کشورهایی که در آنها اعلام تعطیلی یا قرنطینه کامل در دستور کار قرار گرفته است، در سالهای اخیر روال عادی و مطلوب زندگی خود را طی می کردند . اما شرایط در کشور ما متفاوت بوده است .

در کشور ما پس از اینکه دونالد ترامپ بدون توجه به تعهدات دولت سابق این کشور، با خروج از برجام تحریم های گسترده ای را بر علیه ما وضع کرد،بسیاری از مشاغل و حرفه ها در بخش های مختلف اقتصادی دچار لطمات و خسارات قابل توجهی شد.

در این شرایط، کرونا مزید بر علت شد.شیوع کرونا مشکلات فعالان اقتصادی را دو چندان کرد و معیشت اقشار پایین جامعه را دشوار تر نمود.تورم افسار گسیخته ماههای اخیر نیز باعث تشدید مشکلات خانوارهای ایرانی در شرایط کرونایی شد.

در این شرایط دیدگاه دولت این است که اعلام تعطیلی یا قرنطینه کامل شهرها لطمات وارد شده بر بنگاه های اقتصادی را دو چندان خواهد کرد. به زعم دولت، پیکر نیمه جان مراکز اقتصادی کشور در شرایط کنونی تاب و تحمل این شوک را نخواهد داشت.

علت دیگری که در چارچوب دیدگاه اقتصادی برای توجیه اجتناب دولت از اعلام تعطیلی مطلق وجود دارد این است که در سایر کشورها دولتها همزمان با اعلام تعطیلی،از طریق اعطای کمک های اقتصادی به اقشار مختلف، جبران لطمات وارد شده را کرده اند.اما در کشور ما، دولت به علت محدودیت منابع در اختیار ، توان اعطای حمایت های بیشتر مالی به جامعه را ندارد.نمود بارز این ادعا، مخالفت دولت با طرح مجلس شورای اسلامی برای واریز کمک های معیشتی به خانوارهای ایرانی بود.

بر اساس طرح مجلس دولت مکلف بود به ۶۰ میلیون ایرانی علاوه بر یارانه پرداختی، ماهانه ۶۰ هزار تومان کمک معیشتی واریز نماید.این رقم برای خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی ۱۲۰ هزار تومان بود.دولت به علت عدم توانایی برای تامین منابع مالی از اجرای این طرح خودداری کرد.

در نهایت بنظر می رسد دولت در شرایط کنونی چاره ای جز این ندارد که بر اساس شرایط اقتصادی جامعه از یک طرف محدویت های بهداشتی را در جامعه تشدید نماید.اما از طرف دیگر دولت تلاش می کند این عمل باعث لطمه دیدن بنگاه های اقتصادی نشود.

حرف آخر این است که اشتباه راهبردی دولت در مذاکرات برجام این بود که از نظر حقوقی نتوانست این توافق را به گونه ای محکم نماید که دیوانه ای مثل ترامپ نتواند به آن دهن کجی کند. در این زمینه تیم مذاکره کننده مقصر بوده و امید است در مذاکرات احتمالی آینده این مساله مد نظر قرار گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن