مقالات و یادداشت ها

برنامه دموکرات ها درباره ایران

آوای سنت: در روزهای اخیر و در شرایطی که رقابت دونالد ترامپ و جو بایدن برای کسب کرسی ریاست جمهوری به نقطه اوج خود رسیده است، حزب دموکرات آمریکا پیش نویس برنامه ها و سیاست های خود در صورت پیروزی در انتخابات را اعلام کرد.

بخشی از این سند ۸۰ صفحه ای که در آن به گستره ای از موضوعات داخلی و خارجی پرداخته شده است، اختصاص به ایران دارد.
در این سند تاکید شده است که آمریکا در مورد ایران از مسیر تقابل و جنگ با این کشور به سیاست دیپلماسی هسته ای برمی گردد و کاهش تنش و انجام گفتگوهای منطقه ای در اولویت است.

همچنین “دموکرات‌ها معتقدند که ایالات متحده نباید تغییر رژیم را به دیگر کشورها تحمیل کند و در ارتباط با ایران هم تفییر رژیم را به عنوان یکی از اهداف سیاست آمریکا رد می‌کنند.”

آنها با ستایش توافق هسته‌ای گفته‌اند که برجام “بنا بود آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد، نه پایان آن” و بر این مبنا خواهان مذاکرات جامع برای تمید محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند.
انتشار این سند در مقطع کنونی با توجه به نتایج نظرسنجی های انجام شده در مورد پیشتازی جو بایدن کاندیدای مورد حمایت حزب دموکرات از اهمیت زیادی برخوردار است.

بنظر می رسد در صورت پیروزی محتمل بایدن باید منتظر تغییراتی مهم در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران باشیم. باید منتظر باشیم و ببینیم در آبان ماه در کارزار رقابت های انتخاباتی آمریکا چه رخ می دهد.
نکته بدیهی این است که در چهار سال گذشته سیاست فشار حداکثری ترامپ هم تاثیری بر سیاست های ایران نداشت و شاید یکی از دلایل اعلام این مواضع قبول همین واقعیت باشد.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن