مقالات و یادداشت ها

توسعه یافتگی یعنی پرهیز از تصمیمات اشتباه

بهزاد خالوندی

آوای سنت: توسعه یافتگی گاهی پرهیز از انجام یک کار اشتباه و یا اصلاح یک رویه غلط است. تصمیاتی که گاه برای اجرایی شدن اعتباری خاصی نمی خواهند ولی صرف انجام آنها، مانع از هدررفتن میلیاردها تومان اعتبار و وارد آمدن لطمه های جبران ناپذیر به تاریخ، فرهنگ، محیط زیست و منابع طبیعی می شود.

توسعه یافتگی گاهی پرهیز از انجام یک کار اشتباه و یا اصلاح یک رویه غلط است. تصمیاتی که گاه برای اجرایی شدن اعتباری خاصی نمی خواهند ولی صرف انجام آنها، مانع از هدررفتن میلیاردها تومان اعتبار و وارد آمدن لطمه های جبران ناپذیر به تاریخ، فرهنگ، محیط زیست و منابع طبیعی می شود.

توسعه یافتگی همیشه مترادف با اجرای پروژه های چند هزار میلیاردی و عریض و طویل نیست. چه بسا گاهی همین ابرپروژه ها به دلیل ضعف های کارشناسی خود تبدیل به نماد توسعه نیافتگی در یک شهر و دیار شوند. توسعه گاهی پرهیز از انجام یک کار اشتباه و یا اصلاح یک رویه غلط است. تصمیماتی که گاه برای اجرایی شدن اعتباری خاصی نمی خواهند ولی صرف انجام آن ها، مانع از هدررفتن میلیاردها تومان اعتبار و وارد آمدن لطمه های جبران ناپذیر به تاریخ، فرهنگ، محیط زیست و منابع طبیعی می شود.

توسعه یافتگی گاهی مترادف با جلوگیری از اجرای پروژه های از رده خارج و غیرکارشناسی است. پروژه هایی مانند مونوریل کرمانشاه با آن پایه ها بتونی که بر فراز تنها بلوار استاندارد شهر به اهتزار درآمده اند و از منظر یک ناظر بیرونی بیشتر به نمادی ابدی برای توسعه نیافتگی این شهر می ماند تا نشانی از توسعه و پیشرفت.

توسعه یافتگی در واقع عدم تعریض یک محدوده تاریخی ارزشمند مانند خیابان مدرس به عنوان بخشی از هویت و قدمت این شهر در دوران مدرن است.

توسعه یافتگی یعنی نسپاردن امورات مردم به مدیران ناتوان. مدیرانی که سالیان درازیست حضورشان یک آسیب مهلک و مداوم برای توسعه کرمانشاه بوده است.

نشان توسعه یافتگی یک شهر و دیار، حفظ و حراست از باغات شهری در برابر تاخت و تاز دلالان و بساز و بفروشان و عدم تبدیل آن ها به آپارتمان و مجتمع است.

توسعه یافتگی به معنای جلوگیری از روند نابودی میدان های زیبا، خاطره انگیز و خاطره ساز شهر کرمانشاه به بهانه اجرای روگذرهای چند شعبه و عریض و طویل است.

نشان توسعه یافتگی حفظ یک رودخانه زیبای شهری به نام آبشوران و عدم دفن آن در تابوت های بتنی است.

توسعه یافتگی احترام به منابع طبیعی و میراث فرهنگی و عدم اجرای پروژه تله کابین در تاق بستان است.

توسعه یافتگی یعنی ….

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن